V tomto texte boli použité materiály TASR.

Čínska výroba elektromobilov naberá tempo, aké zatiaľ žiadna iná krajina nedokáže napodobniť. Najnovšie údaje naznačujú, že rok 2025 sa môže stať ďalším míľnikom v jej globálnej dominancii. „Čína je na dobrej ceste k tomu, aby vyrobila 7,9 milióna plne elektrických vozidiel v tomto roku,“ myslí si analytik Ferdinand Dudenhöffer, ktorý vyslovil toto číslo pre agentúru dpa. Výsledok by bol nielen rekordný, ale najmä jasným signálom, že Peking sa v oblasti elektromobility vzďaľuje svojim konkurentom rýchlejšie, než mnohí čakali.

Za prvých deväť mesiacov sa v krajine vyrobilo 6,5 milióna elektromobilov. Medziročný rast o 45 % už sám osebe naznačuje výrazne zrýchľujúcu sa dynamiku, no ešte dôležitejšie je tempo, v akom krajina rastie v porovnaní so svetom. Podľa konzultačnej spoločnosti PwC sa globálny predaj plne elektrických vozidiel za rovnaké obdobie zvýšil o 36 %, čo jasne ukazuje, že čínska výroba expanduje rýchlejšie ako celosvetový dopyt.

Čína rastie, Európa stagnuje

V kontraste s čínskymi číslami pôsobia európske fabriky skromne. V Nemecku, tradičnom ťažisku automobilového priemyslu, vzniklo za deväť mesiacov roku 2025 približne 916-tisíc elektromobilov, informuje priemyselná skupina VDA. Hoci sú nemeckí výrobcovia technologicky vyspelí a stále silní v globálnom kontexte, rozdiel v objeme produkcie čoraz viac odhaľuje, ako agresívne a efektívne čínske značky investovali do nových výrobných kapacít, dodávateľských reťazcov aj vertikálnej integrácie.

Kľúčovým hráčom zostáva domáca automobilka BYD, ktorá je dnes globálne vnímaná ako jedna z najinovatívnejších a zároveň najexpanzívnejších značiek v segmente elektromobility. S takmer 1,6 milióna vyrobenými vozidlami za tri štvrťroky 2025 si drží takmer štvrtinu celkovej čínskej produkcie. Navyše, BYD pokračuje v rýchlej expanzii na európske trhy, čím zvyšuje tlak na miestnych výrobcov a mení dynamiku súťaže na starom kontinente.

BYD Dolphin Surf v Európe.
BYD

Značky, ktoré formujú trh

Druhé miesto patrí spoločnosti Geely s produkciou 836-tisíc elektromobilov, pričom tretia priečka pripadla Tesle so 603-tisíc vozidlami. „BYD zostáva najväčším výrobcom elektromobilov s takmer 1,6 miliónmi kusov, čo predstavuje necelú štvrtinu čínskej produkcie. BYD zároveň expanduje na európske trhy. Druhá priečka patrí spoločnosti Geely, ktorá vyrobila 836.000 elektromobilov a tretia je Tesla so 603.000 kusmi,“ uviedol Dudenhöffer.

Výrobný ekosystém v Číne je vysoko flexibilný, podporovaný masívnymi investíciami a strategickým prístupom štátu, ktorý si uvedomuje, že elektromobilita je pre krajinu aj geopolitickou kartou. Každý posun v produkcii preto nie je len ekonomickým údajom, ale tiež ukážkou technologickej a priemyselnej sily, ktorú Peking dlhodobo buduje.

„Čína si upevňuje svoju úlohu svetového centra pre výrobu elektromobilov. To predstavuje pre Nemecko, ktoré je tradične jedným z popredných svetových výrobcov automobilov, veľkú konkurenčnú výzvu,“ dodal analytik. Pre Európu aj USA to znamená nevyhnutnosť zrýchliť inovácie, reorganizovať výrobu a nájsť spôsoby, ako v novom priemyselnom svete držať krok s krajinou, ktorá dnes určuje tempo globálnej elektromobility.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP