V Nórsku padol ďalší svetový rekord, ktorý potvrdzuje, že krajina sa stala absolútnym lídrom elektromobility. Podľa najnovších dát nórskej Rady pre informácie o cestnej premávke (OFV) tvorili elektromobily v septembri neuveriteľných 98,3 % všetkých nových registrácií osobných áut. Ide o najvyšší mesačný podiel, aký bol kedy zaznamenaný – a zároveň jasný signál, že Nórsko definitívne opúšťa éru spaľovacích motorov.

Historický míľnik pre zelenú dopravu

Len 1,7 % všetkých nových áut v krajine malo v septembri benzínový alebo naftový motor, vrátane hybridov. To znamená, že čisto spaľovacie autá sa v Nórsku už prakticky prestali predávať. Za prvých deväť mesiacov roka 2025 dosiahol celkový podiel elektromobilov 95 %, čo je ďalší rekord v histórii krajiny.

„Toto ukazuje, že sme takmer v cieli našej vízie – aby všetky nové osobné vozidlá boli v roku 2025 bez emisií. Spaľovacie autá sú na odchode. Teraz je dôležité, aby sme rovnaký trend rozšírili aj na dodávky a nákladné vozidlá,“ uviedol Geir Inge Stokke, riaditeľ nórskeho OFV.

ofv.no

Tesla stále vládne, trh rastie

September zároveň priniesol nárast predaja nových áut o 10 % oproti minulému roku. Celkovo bolo zaregistrovaných 14 329 nových vozidiel, z toho až 14 084 čisto elektrických. Najpredávanejším modelom zostáva Tesla Model Y, ktorá sama predstavovala 28,8 % všetkých nových registrácií. V rebríčku ju doplnili Model 3 a Volvo EX30.

Značka Tesla tak v septembri získala rekordný trhový podiel 33,7 %, čo z nej robí „nového nórskeho ľudového favorita“. Za ňou nasledujú Volkswagen, Volvo, Toyota a BMW.

Dodávky čaká ešte dlhá cesta

Kým osobné autá sú prakticky kompletne elektrické, segment dodávok má ešte čo doháňať. V septembri bolo registrovaných 2 889 nových dodávok, čo predstavuje nárast o 51 % oproti minulému roku. Z nich bolo 43 % elektrických, pričom v roku 2024 to bolo len 23 %. V celoročnom súčte už takmer polovicu všetkých nových dodávok v krajine tvoria elektromobily.

„Ak chceme úplne splniť klimatické ciele, potrebujeme nové stimuly a podporu pre firemné flotily a logistiku,“ dodal Stokke.

FonTech

Nórsko vs. Slovensko: iné svety

Na rozdiel od Nórska, Slovensko je stále len na začiatku elektrickej transformácie. Na porovnanie – podľa údajov Policie SR bolo k marcu 2025 na Slovensku evidovaných 502 912 osobných vozidiel, z toho 151 103 elektrifikovaných áut (vrátane hybridov a plug-in hybridov). Čisto batériových elektromobilov však bolo len 20 290, čo predstavuje približne 4 percentá z celkového počtu osobných áut. Slovensko je tak stále na opačnom konci rebríčka než Nórsko, kde elektromobily tvoria už prakticky celý nový vozový park.

Kým Nóri si už bežne vyberajú len z elektrických modelov a čakajú, kedy z trhu zmiznú aj posledné spaľováky, na Slovensku sa elektromobily stále vnímajú ako alternatíva, nie štandard.

Energetická budúcnosť v praxi

Nórsky príklad ukazuje, ako môžu cieľavedomé štátne politiky, dotácie a daňové úľavy pretvoriť trh. Krajina plánuje do konca roka 2025 úplne eliminovať predaj spaľovacích áut, čím splní svoj ambiciózny „nulový plán“ s predstihom.

Otázkou zostáva, kedy sa k podobnému bodu dopracuje zvyšok Európy – a najmä, kedy budú trhy ako Slovensko schopné nasledovať nórsky model bez masívnych dotácií.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP