V tomto texte boli použité materiály SITA.

Podvodné telefonáty, ktoré sa snažia od občanov vylákať citlivé informácie či peniaze, opäť terorizujú občanov Slovenska. Operačné stredisko bratislavského krajského policajného riaditeľstva zaznamenalo počas pondelka 1. septembra zvýšený počet hlásení o takýchto prípadoch. Scenár bol pritom takmer identický s tými, na ktoré polícia upozorňuje už niekoľko mesiacov – volajúci sa predstavil ako policajt a snažil sa vyvolať dôveru u majiteľa bankového účtu.

„Podvodníci sa namiesto vyšetrovateľky npráp. Hany Kováčovej z polície zo Žiliny predstavovali ako policajt zo Žiliny – príslušník kriminálky ppráp. Marek Varga,“ priblížila policajná hovorkyňa Silvia Šimková. Ako dodala, volajúci hovoril o tom, že v žilinskej banke sa niekto pokúsil vziať úver vo výške 10-tisíc eur s overeným splnomocnením. Údajná osoba, ktorá mala o pôžičku žiadať, sa mala volať Radoslav Vláčil.

Cieľom podvodníka bolo vytvoriť dojem, že situácia je vážna a že volaný musí okamžite spolupracovať. Počas rozhovoru si vyžiadal mailovú adresu, na ktorú chcel poslať fotografiu policajného preukazu, čím chcel zvýšiť svoju dôveryhodnosť. Ďalším krokom bola snaha prinútiť obeť k nainštalovaniu mobilnej aplikácie s názvom Signál, ktorá by podľa jeho slov slúžila na bezpečnú komunikáciu s políciou.

Ani jeden z týchto pokusov sa však nepodarilo zrealizovať, keďže ľudia si situáciu overili a kontaktovali linku 158. Aj vďaka tomu sa podvodníkom nepodarilo získať osobné údaje ani financie. Pri komunikácii pritom používali rôzne mená – okrem Mareka Vargu sa objavili aj Štefan Horvát, Kuzmáni, Novák či už spomínaný Radoslav Vláčil.

Polícia preto znova zdôrazňuje, že jej príslušníci nikdy nežiadajú občanov o zasielanie služobných preukazov e-mailom, ani nevyžadujú, aby im ľudia odovzdávali finančnú hotovosť či cennosti. „Občania by nemali reagovať na takéto požiadavky, nech by sa volajúci predstavil ako policajt, advokát, pracovník banky alebo inej štátnej inštitúcie,“ upozorňuje Šimková. Podľa nej je dôležité odmietnuť aj zasielanie peňazí na neznáme účty či zdieľanie údajov z bankomatových kariet.

Prípady falošných telefonátov pritom nie sú ojedinelé. Ide o systematické pokusy zločineckých skupín zneužiť dôverčivosť a neznalosť občanov. Polícia preto apeluje na verejnosť, aby pri podobných situáciách zachovala chladnú hlavu, neotvárala priestor pre podvodníkov a každý podozrivý hovor bezodkladne nahlásila. Včasná reakcia je podľa nej najúčinnejšou obranou pred finančnými stratami či zneužitím osobných údajov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP