V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Od 1. júla 2025 vstúpila do platnosti legislatíva, ktorá výrazne zjednodušuje proces zmeny banky. Vďaka novej úprave zákona o platobných službách môžu klienti požiadať o presun svojho účtu nielen osobne, ale aj prostredníctvom internetového bankovníctva prijímajúcej banky.

Ide o krok, ktorý má zlepšiť konkurenciu medzi bankami, urýchliť zmenu poskytovateľa služieb a zároveň znížiť byrokraciu.

Do systému sa zapojili veľké banky

Od začiatku júla ponúkajú elektronický presun účtu tri najväčšie slovenské banky: Slovenská sporiteľňa, VÚB banka a Tatra banka. Ďalšie banky sa majú pridať v nasledujúcich mesiacoch. 365.bank zatiaľ umožňuje žiadosti len prijímať, ale neponúka ich kompletné spracovanie.

Elektronický presun umožňuje jednoduchšie prepojenie medzi bankami a zrýchľuje výmenu údajov, ktoré sú potrebné na prenesenie účtu – vrátane informácií o trvalých príkazoch či inkasách.

Podpis perom a telefón.
Pexels (Úprava redakcie)

Novinky aj v komunikácii s inkasantmi

Systém zjednoduší aj oznámenie o zmene čísla účtu firmám, ktoré klientovi pravidelne strhávajú platby – napríklad telekomunikačným operátorom či poisťovniam. Prijímajúca banka totiž môže po novom za klienta komunikovať s inkasantmi a automaticky im oznámiť nové číslo účtu.

Celý systém elektronického „switchingu“ prevádzkuje Slovenská banková asociácia. Do výmeny údajov sa môžu zapojiť aj ďalšie subjekty, ktoré využívajú inkasné platby, čím sa proces ešte viac zautomatizuje.

Presun aj s elektronickým podpisom

Novinkou je aj možnosť uznať elektronický podpis ako plnohodnotný spôsob autorizácie žiadosti. Ak klient podpisuje zmluvy elektronicky so svojou bankou, rovnakým spôsobom môže požiadať aj o presun účtu.

Zmena je vítaným krokom k ďalšej digitalizácii bankových služieb na Slovensku. Vďaka nej môžu klienti vybaviť celý proces pohodlne z domova, bez čakania na pobočke a s nižším rizikom chýb.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP