V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) vyzvala premiéra Roberta Fica, ministra financií Ladislava Kamenického a ministra dopravy Jozefa Ráža ml. na urgentné rokovanie o vplyve zavádzania nových daní a zmien v sadzbách mýta na sektor nákladnej dopravy. Ako upozorňuje UNAS, nové daňové zaťaženie ohrozuje konkurencieschopnosť slovenských autodopravcov a môže mať vážne dôsledky pre celé hospodárstvo

Autodopravcovia kritizujú najmä transakčnú daň, ktorá sa podľa nich nespravodlivo uplatňuje aj na platby za mýto a pohonné hmoty. „Je neúnosné, aby sa transakčná daň platila aj z platieb mýta, čo je fakticky tiež daň, rovnako ako aj z platieb za pohonné hmoty, kde viac ako polovicu ceny tvoria dane,“ uvádza UNAS. Kritizujú aj fakt, že pri pohonných hmotách ide o trojité zdanenie, keďže DPH sa vyberá aj zo spotrebnej dane a transakčná daň sa uplatňuje znovu.

Problémy s konkurenciou a nárast cien

Podľa UNAS slovenskí autodopravcovia čelia nefér konkurenčnému prostrediu, keďže náklady na transakčnú daň ich znevýhodňujú oproti dopravcom z Ukrajiny a ďalších krajín EÚ. Tieto náklady nemôžu plne premietnuť do cien svojich služieb, čo ich tlačí do straty. Zvýšené náklady následne zvyšujú aj ceny tovarov a služieb, čo dopadá najmä na konečných spotrebiteľov a najchudobnejšie vrstvy obyvateľstva.

Okrem transakčnej dane autodopravcov trápi aj vysoká sadzba DPH, ktorá pri doprave dosahuje 23 %. Aj táto daň sa premieta do vyšších cien produktov a služieb, čím sa podľa UNAS vytvára ďalší tlak na celkovú cenovú hladinu v krajine.

interiér DR Automobiles
DR Automobiles

Mýto, emisie a nereálne očakávania

UNAS rozumie európskej politike smerujúcej k znižovaniu emisií CO₂, no upozorňuje, že v nákladnej doprave zatiaľ neexistuje reálna alternatíva s nulovými emisiami. „Zvyšovanie sadzieb mýta v tomto kontexte nie je opatrením na ochranu klímy, ale len ďalším daňovým zaťažením,“ tvrdí únia. Podľa autodopravcov to navyše umelo zvyšuje cenovú hladinu v SR, čo opäť najviac poškodzuje najchudobnejšie vrstvy obyvateľstva.

UNAS zároveň žiada aj o prerokovanie implementácie európskych zákonov týkajúcich sa odťahových služieb do slovenskej legislatívy, vrátane špecifikácie pre vozidlá do 3,5 tony. Celkovo apeluje na vládu, aby podnikla kroky na zachovanie konkurencieschopnosti slovenských autodopravcov a ochránila ich pred neprimeranými nákladmi, ktoré by mohli vážne poškodiť nielen sektor dopravy, ale aj širšie hospodárstvo krajiny.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP