V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Estónske úrady uvoľnili ropný tanker Kiwala, ktorý bol zadržaný pred dvomi týždňami v Tallinnskom zálive. Po odstránení hlavných zistených nedostatkov v dokumentácii a plavebných predpisoch, môže tanker pokračovať v ceste.

Tanker Kiwala, ktorý sa nachádzal pod sankciami Európskej únie, bol zadržaný estónskymi úradmi 12. apríla neďaleko ostrova Aegna. Plavidlo smerovalo z indického prístavu Sikka do ruského Usť-Luga. Po kontrole sa na lodi odhalilo 40 nedostatkov, z ktorých 23 sa týkalo dokumentácie a zvyšok mal vplyv na jej spôsobilosť na plavbu. Úrady považovali 29 z týchto problémov za natoľko závažné, že rozhodli o zadržaní tankera.

Problémy s dokumentáciou a vlajkovým štátom

Jedným z hlavných problémov na tankeri bola aj nesprávna dokumentácia týkajúca sa jeho vlajkového štátu. Na lodi bola uvedená východoafrická krajina Džibutsko, ktorá však plavidlo vyradila zo svojho registra. Dôvodom bola nezákonná činnosť. Džibutsko následne udelené nové osvedčenie, ktoré platí do 7. mája. Po odstránení nedostatkov získal tanker povolenie na opustenie estónskych teritoriálnych vôd.

Tanker Kiwala je podľa ukrajinského portálu WarSanctions súčasťou ruskej ,,tieňovej flotily“, ktorá pomáha obchádzať sankcie a umožňuje Rusku vyvážať ropu a ropné produkty do tretích krajín. Táto flotila je známa tým, že jej vlastníci sa často menia, aby sa zabránilo odhaleniu priameho spojenia s Ruskom.

Tanker Kiwala
Priit Mürk/ERR

Estónske úrady monitorujú túto flotilu a začali sa zameriavať na kontrolu plavidiel po sérii incidentov, vrátane poškodenia podmorských káblov v Baltskom mori, ktoré vyvolali podozrenia z možnej sabotáže. Od júna 2024 skontrolovali viac než 450 plavidiel, čo dokazovalo, že ruská flotila nemôže operovať bez obmedzení.

Pokračovanie plavby do Ruska

Po odstránení zistených problémov a získaní potrebného osvedčenia sa tanker Kiwala vydal na svoju pôvodnú trasu. Podľa údajov na sledovanie lodí je teraz opäť na ceste do Ruska, čo potvrdzuje, že estónske úrady plavidlu umožnili pokračovať v plavbe.

Tento incident podčiarkuje neustále napätie medzi Estónskom a Ruskom, ktoré sa prejavuje aj v oblasti námornej dopravy a monitorovania flotily, ktorá môže byť zapojená do obchádzania sankcií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP