Najnovší výskum prekvapil celý svet. Batérie elektromobilov vydržia omnoho dlhšie
Vedci zo Stanfordovej univerzity a SLAC National Laboratory priniesli prekvapivú správu pre všetkých majiteľov elektromobilov. Podľa ich najnovšej štúdie by životnosť batérií v elektromobiloch mohla byť až o 40 % dlhšia, než predpovedajú štandardné testy. Táto správa prináša nádej nielen pre majiteľov elektromobilov, ale aj pre celý sektor elektromobility, ktorý čelí výzvam udržateľnosti a nákladov na batérie. Na tému upozornil portál InterestingEngineering.
Testy v laboratóriu vs. realita
Štandardné laboratórne testy vyhodnocujú životnosť batérií spôsobom, ktorý nezodpovedá skutočnému používaniu. Pri testovaní sa batérie neustále úplne vybíjajú a znova plne nabíjajú, pričom sa opakuje rovnaký cyklus. To má overiť spoľahlivosť a životnosť dizajnu batérie.
V reálnom svete však batérie čelia omnoho dynamickejším podmienkam, či už ide o akceleráciu, brzdenie v mestskej premávke, či státie na semaforoch, jazdu po diaľniciach, ale aj dlhé hodiny státia na parkovisku. Tieto faktory laboratórne testy vôbec nezohľadňujú.
„Netestovali sme batérie elektromobilov správnym spôsobom,“ vysvetľuje Simona Onori, profesorka energetických vied zo Stanfordovej univerzity. „Na naše prekvapenie, reálne jazdenie s častými zastávkami, akceleráciou, brzdením a dlhými prestávkami pri parkovaní pomáha batériám vydržať dlhšie, než by sme predpokladali podľa štandardných testov.“
Nový prístup k testovaniu batérií
Tím vedcov preto navrhol štyri rôzne scenáre vybíjania batérií, pričom použil reálne údaje z jazdy. Počas dvoch rokov testovali 92 komerčne dostupných lítium-iónových batérií, pričom výsledky ukázali, že životnosť batérií sa predĺžila, keď testovacie profily lepšie odrážali reálne jazdné správanie.
Zaujímavé je, že krátke a prudké zrýchlenie počas jazdy spomalilo degradáciu batérií. Navyše, tlačenie pedála na podlahu paradoxne pomáhalo spomaliť proces starnutia batérií namiesto toho, aby ho urýchlilo.
Vedci tiež skúmali, či batérie starnú rýchlejšie, keď sú neustále nabíjané a vybíjané, ako je to typické napríklad pre doručovacie vozidlách, alebo keď zostávajú dlhé obdobia neaktívne. Zistili, že ideálna situácia je niekde medzi týmito dvoma extrémami, čo presne odráža správanie bežných vodičov elektromobilov.
Výsledky tejto štúdie môžu pomôcť výrobcom elektromobilov optimalizovať systémy manažmentu batérií tak, aby predĺžili ich životnosť. Okrem toho majú tieto zistenia potenciál ovplyvniť aj iné oblasti, ako sú systémy skladovania energie alebo batérie pre medicínske implantáty.
Výskum tímu Stanfordu a SLAC tak nielenže vyvracia niektoré zaužívané mýty o degradácii batérií, ale tiež ponúka nádej, že elektromobily budú v budúcnosti ešte spoľahlivejšie a ekonomicky dostupnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kto vládne svetu zbraní a tankov: Rebríček najsilnejších armád odhalil poradie veľmocí aj prekvapivé posuny
FOTO: Post Malone odpálil v Bratislave ohňovú šou. Druhý deň festivalu Lovestream 2025 bol veľkolepý
Slovensko prišlo o legendu televíznej zábavy: Oldo Hlaváček zomrel vo veku 91 rokov
Starnutie sa môže šíriť telom ako „infekcia“. Nový objav odhalil proteín, ktorý je za to zodpovedný
Kaliňák tvrdí, že do desiatich rokov môže mať Ukrajina proruskú vládu. Donbas označil za kompromisné riešenie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
Slovenské weby strácajú návštevníkov. Google AI prehľady menia spôsob, ako hľadáš informácie
Postavia jadrové elektrárne, vysokorýchlostnú železnicu a predbehnú Slovensko. Ázia má nového tigra
Volkswagen znovu zaťal do živého. Vládu vyzval na štátnu podporu elektromobilov
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP