Najnovší výskum prekvapil celý svet. Batérie elektromobilov vydržia omnoho dlhšie
Vedci zo Stanfordovej univerzity a SLAC National Laboratory priniesli prekvapivú správu pre všetkých majiteľov elektromobilov. Podľa ich najnovšej štúdie by životnosť batérií v elektromobiloch mohla byť až o 40 % dlhšia, než predpovedajú štandardné testy. Táto správa prináša nádej nielen pre majiteľov elektromobilov, ale aj pre celý sektor elektromobility, ktorý čelí výzvam udržateľnosti a nákladov na batérie. Na tému upozornil portál InterestingEngineering.
Testy v laboratóriu vs. realita
Štandardné laboratórne testy vyhodnocujú životnosť batérií spôsobom, ktorý nezodpovedá skutočnému používaniu. Pri testovaní sa batérie neustále úplne vybíjajú a znova plne nabíjajú, pričom sa opakuje rovnaký cyklus. To má overiť spoľahlivosť a životnosť dizajnu batérie.

V reálnom svete však batérie čelia omnoho dynamickejším podmienkam, či už ide o akceleráciu, brzdenie v mestskej premávke, či státie na semaforoch, jazdu po diaľniciach, ale aj dlhé hodiny státia na parkovisku. Tieto faktory laboratórne testy vôbec nezohľadňujú.
„Netestovali sme batérie elektromobilov správnym spôsobom,“ vysvetľuje Simona Onori, profesorka energetických vied zo Stanfordovej univerzity. „Na naše prekvapenie, reálne jazdenie s častými zastávkami, akceleráciou, brzdením a dlhými prestávkami pri parkovaní pomáha batériám vydržať dlhšie, než by sme predpokladali podľa štandardných testov.“
Nový prístup k testovaniu batérií
Tím vedcov preto navrhol štyri rôzne scenáre vybíjania batérií, pričom použil reálne údaje z jazdy. Počas dvoch rokov testovali 92 komerčne dostupných lítium-iónových batérií, pričom výsledky ukázali, že životnosť batérií sa predĺžila, keď testovacie profily lepšie odrážali reálne jazdné správanie.

Zaujímavé je, že krátke a prudké zrýchlenie počas jazdy spomalilo degradáciu batérií. Navyše, tlačenie pedála na podlahu paradoxne pomáhalo spomaliť proces starnutia batérií namiesto toho, aby ho urýchlilo.
Vedci tiež skúmali, či batérie starnú rýchlejšie, keď sú neustále nabíjané a vybíjané, ako je to typické napríklad pre doručovacie vozidlách, alebo keď zostávajú dlhé obdobia neaktívne. Zistili, že ideálna situácia je niekde medzi týmito dvoma extrémami, čo presne odráža správanie bežných vodičov elektromobilov.
Výsledky tejto štúdie môžu pomôcť výrobcom elektromobilov optimalizovať systémy manažmentu batérií tak, aby predĺžili ich životnosť. Okrem toho majú tieto zistenia potenciál ovplyvniť aj iné oblasti, ako sú systémy skladovania energie alebo batérie pre medicínske implantáty.
Výskum tímu Stanfordu a SLAC tak nielenže vyvracia niektoré zaužívané mýty o degradácii batérií, ale tiež ponúka nádej, že elektromobily budú v budúcnosti ešte spoľahlivejšie a ekonomicky dostupnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rodičovský dôchodok sa od základu zmení. Polovica seniorov nedostane vôbec nič
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Bitcoin sa môže prepadnúť na 10 000 dolárov. Analytici varujú pred cenovým kolapsom

Pokuta 600-tisíc eur a nové pravidlá pre influencerov. Taliansko pristúpilo k radikálnemu kroku, Slovensko môže nasledovať

Putin pritvrdil: Európskych lídrov označil za prasatá a pohrozil dobytím území silou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Rodičovský dôchodok sa od základu zmení. Polovica seniorov nedostane vôbec nič
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Bitcoin sa môže prepadnúť na 10 000 dolárov. Analytici varujú pred cenovým kolapsom

Pokuta 600-tisíc eur a nové pravidlá pre influencerov. Taliansko pristúpilo k radikálnemu kroku, Slovensko môže nasledovať

