Vedci zo Stanfordovej univerzity a SLAC National Laboratory priniesli prekvapivú správu pre všetkých majiteľov elektromobilov. Podľa ich najnovšej štúdie by životnosť batérií v elektromobiloch mohla byť až o 40 % dlhšia, než predpovedajú štandardné testy. Táto správa prináša nádej nielen pre majiteľov elektromobilov, ale aj pre celý sektor elektromobility, ktorý čelí výzvam udržateľnosti a nákladov na batérie. Na tému upozornil portál InterestingEngineering.

Testy v laboratóriu vs. realita

Štandardné laboratórne testy vyhodnocujú životnosť batérií spôsobom, ktorý nezodpovedá skutočnému používaniu. Pri testovaní sa batérie neustále úplne vybíjajú a znova plne nabíjajú, pričom sa opakuje rovnaký cyklus. To má overiť spoľahlivosť a životnosť dizajnu batérie.

BYD

V reálnom svete však batérie čelia omnoho dynamickejším podmienkam, či už ide  o akceleráciu, brzdenie v mestskej premávke, či státie na semaforoch, jazdu po diaľniciach, ale aj dlhé hodiny státia na parkovisku. Tieto faktory laboratórne testy vôbec nezohľadňujú.

„Netestovali sme batérie elektromobilov správnym spôsobom,“ vysvetľuje Simona Onori, profesorka energetických vied zo Stanfordovej univerzity. „Na naše prekvapenie, reálne jazdenie s častými zastávkami, akceleráciou, brzdením a dlhými prestávkami pri parkovaní pomáha batériám vydržať dlhšie, než by sme predpokladali podľa štandardných testov.“

Nový prístup k testovaniu batérií

Tím vedcov preto navrhol štyri rôzne scenáre vybíjania batérií, pričom použil reálne údaje z jazdy. Počas dvoch rokov testovali 92 komerčne dostupných lítium-iónových batérií, pričom výsledky ukázali, že životnosť batérií sa predĺžila, keď testovacie profily lepšie odrážali reálne jazdné správanie.

YouTube / Screenshot / Tesla daily podcast

Zaujímavé je, že krátke a prudké zrýchlenie počas jazdy spomalilo degradáciu batérií. Navyše, tlačenie pedála na podlahu paradoxne pomáhalo spomaliť proces starnutia batérií namiesto toho, aby ho urýchlilo.

Vedci tiež skúmali, či batérie starnú rýchlejšie, keď sú neustále nabíjané a vybíjané, ako je to typické napríklad pre doručovacie vozidlách, alebo keď zostávajú dlhé obdobia neaktívne. Zistili, že ideálna situácia je niekde medzi týmito dvoma extrémami, čo presne odráža správanie bežných vodičov elektromobilov.

Výsledky tejto štúdie môžu pomôcť výrobcom elektromobilov optimalizovať systémy manažmentu batérií tak, aby predĺžili ich životnosť. Okrem toho majú tieto zistenia potenciál ovplyvniť aj iné oblasti, ako sú systémy skladovania energie alebo batérie pre medicínske implantáty.

Výskum tímu Stanfordu a SLAC tak nielenže vyvracia niektoré zaužívané mýty o degradácii batérií, ale tiež ponúka nádej, že elektromobily budú v budúcnosti ešte spoľahlivejšie a ekonomicky dostupnejšie.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú