Nabiješ ich za 90 sekúnd. Nová generácia batérií zvoní spaľovákom na rozlúčku
Elektrické vozidlá zažívajú veľký rozmach, no na poli batérií stále existuje veľký priestor na zlepšenie. Modely Tesla S a X napríklad stále využívajú batériové články pôvodne vyvinuté pre elektroniku, nie pre autá.
Teraz však prichádza nová éra – éra prelomových batérií, ktoré čoskoro začnú meniť celý trh. Vývojári ako Factorial, QuantumScape a Group14 pracujú na technológiách, ktoré môžu zásadne zmeniť to, čo od batérií očakávame, informuje Insideevs.
Vylepšiť staré alebo prejsť k novým?
Súčasný trend v oblasti batérií smeruje dvoma smermi – buď k výraznému vylepšeniu súčasnej technológie, alebo k radikálnemu prechodu na nový typ batériových článkov. Medzi najväčších hráčov v tejto oblasti patria spoločnosti ako Factorial a QuantumScape, ktoré sa sústredia na tzv. „solid-state“ batérie (SSB), teda batérie s pevným elektrolytom.
Solid-state batérie sľubujú vyššiu energetickú hustotu, nižšiu váhu a výrazne lepšiu bezpečnosť vďaka eliminácii tekutého elektrolytu, ktorý môže spôsobiť požiare pri poruchách.
V tradičných batériách slúži elektrolyt v kvapalnej forme ako prostriedok na prenos iónov medzi anódou a katódou. Avšak pri použití pevného elektrolytu je možné prejsť na účinnejšie materiály, ako je lítium, a zvýšiť tak kapacitu batérie.
Spoločnosť Factorial dokázala zvýšiť počet cyklov svojich batérií z 25 na viac než 600, čo je už použiteľné pre automobily. Partneri ako Stellantis a Mercedes-Benz už netrpezlivo testujú tieto nové batérie a očakávajú ich komerčné využitie.
QuantumScape sa zas sústredí na unikátny keramický separátor, ktorý zvyšuje bezpečnosť batérie. Jeho batérie dokonca nepoužívajú štandardnú anódu – lítium sa v rámci cyklu presúva a nahrádza anódu priamo v rámci batériového procesu. Toto riešenie údajne zvyšuje výkon a umožňuje výrazne rýchlejšie nabíjanie.
Alternatívny prístup
Zatiaľ čo solid-state batérie prinášajú veľký potenciál, niektoré firmy sa držia osvedčených lítium-iónových batérií a zlepšujú ich výkon prostredníctvom materiálových inovácií. Spoločnosť Group14 prináša pokrok prostredníctvom vysoko-silikónových anód, čo zvyšuje energetickú hustotu a rýchlosť nabíjania.
Oproti bežným lítium-iónovým batériám môžu batérie s vysokým podielom silikónu dosiahnuť až 50 % zlepšenie kapacity. Výrobca Molicel, ktorý už technológiu testuje, tvrdí, že nabitie týchto batérií by mohlo trvať len 90 sekúnd.
Čo to znamená pre budúcnosť elektromobility?
Nová generácia batérií prichádza s nádejou, že EV dokážu byť nielen ekologickejšie, ale aj praktickejšie. Rýchle nabíjanie a vyššia kapacita by mohli riešiť problémy s dojazdom, čo je dnes jeden z najväčších nedostatkov elektromobilov. Navyše, pokrok v oblasti solid-state batérií by mohol priniesť ľahšie batérie a bezpečnejšie vozidlá.
Hoci tieto technológie ešte stále čelia výzvam – solid-state batérie napríklad stále nedosahujú tisícky cyklov ako súčasné lítium-iónové batérie – ich vývoj napreduje. Automobilky, ktoré investovali do týchto inovácií, si uvedomujú, že industrializácia je náročný proces, no aj tak je len otázkou času, kedy sa dostanú do sériovej výroby.
Súčasná situácia tak ukazuje, že sme na pokraji veľkej zmeny. Tradičné technológie sa vyvíjali pomaly, no s nástupom týchto prelomových batérií sa zdá, že budúcnosť elektrických vozidiel je pripravená na skok vpred. Či už sa dočkáme vysoko-silikónových lítium-iónových batérií, alebo prelomových solid-state batérií, elektromobilita naberá nový dych.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
Európska vláda pumpuje miliardy do elektromobilov. Chystá sa najväčšia investícia dekády (+dotácie)
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rekordný júl: Odvážny Slovák stavil 200-tisíc eur, ďalší zbohatol o 13 332 %
Svetoznámu influencerku zo Slovenska sleduje 6,9 milióna ľudí: Na Tyršáku odhalí, prečo odišla do zahraničia
Vedci rozlúštili 3 000 rokov starý poklad z Babylonu. Pomohla im umelá inteligencia
Polícia vyšetruje úmrtie 4-ročného chlapca. Tragédia sa odohrala pri Liptovskej Mare
Nehoda lietadla pri Londýne: Letisko uzatvorili, stroj sa premenil na ohnivú guľu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Poslanci európskeho štátu chcú zaviesť kuriózny poplatok. Zaplatíš za to, že prechádzaš jeho územím
ÚRSO varuje: Brusel nás môže uvrhnúť do energetickej krízy, môže za to plyn
Slovensko je pod paľbou. Trumpove clá môžu stáť krajinu miliardy aj 20-tisíc miest
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP