Všetko je inak. Európskeho lídra v oblasti batérií nezachráni ani Čína, ostáva v kritickom stave
Aktualizované 2. decembra 2024:
V uplynulých dňoch sa rozvírili špekulácie, že čínska spoločnosť CATL by mohla zachrániť švédskeho výrobcu batériových článkov Northvolt, ktorý sa dostal do finančných problémov. Spoluzakladateľ CATL, Pan Jian, však tieto dohady vyvrátil. „Získať podiel v Northvolte nie je našou prioritou,“ uviedol. Na tému upozornil Electrive.
Podľa švédskeho denníka Dagens Nyheter má Northvolt rokovať s čínskymi výrobcami batérií vrátane CATL. Stretnutia medzi zástupcami firiem údajne prebiehajú už od leta v sídle CATL v Ningde.
Rokovania sa však mohli týkať rôznych oblastí – technickej spolupráce, dodávok surovín, licenčných modelov alebo možnej priamej investície do Northvoltu. Po začatí reštrukturalizačných konaní podľa kapitoly 11 v USA získali tieto správy ešte väčší priestor na interpretácie, vrátane možnosti, že CATL by Northvolt mohol finančne zachrániť. Táto myšlienka sa zdá byť paradoxná, keďže Northvolt bol pôvodne založený ako európska odpoveď na dominantných ázijských výrobcov batérií.
Pan Jian v rozhovore pre nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung potvrdil, že medzi firmami prebiehali diskusie. „Hovorili sme o tom, či by sme mohli Northvoltu pomôcť s výrobou a technológiou. Išlo o licenčný model, podobne ako máme s Fordom,“ vysvetlil.
Finančná investícia do Northvoltu, ktorá by bola pre švédsku firmu v tejto chvíli kľúčová, však podľa neho neprichádza do úvahy. „Je to ešte komplikovanejšie ako licenčné partnerstvo. Je potrebné zvážiť veľa vecí,“ uviedol Pan Jian. Dodal však, že CATL je otvorené pomoci európskym firmám, ktoré to potrebujú.
Neúspech pôvodných rokovaní o licenčnom modeli je podľa všetkého spôsobený ťažkou finančnou situáciou Northvoltu. „Neuvedomili sme si, že už sú v takejto zložitej situácii. Ak by nás kontaktovali pred rokom alebo dvoma, keď boli ešte finančne stabilní, bolo by to jednoduchšie,“ dodal Pan Jian. Napriek tomu nevylúčil možnosť technickej pomoci pri výrobe v budúcnosti.
Northvolt tak zostáva vo vážnej situácii, pričom jeho osud bude zrejme závisieť od ďalších rokovaní a nových partnerov.
Pôvodný článok:
Švédsky výrobca batérií Northvolt sa údajne nachádza v pokročilých rokovaniach s čínskym lídrom v oblasti batérií, spoločnosťou Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL). Tento potenciálny partner by mohol pomôcť Northvoltu prekonať finančné problémy, ale zároveň by mohol výrazne ovplyvniť budúcnosť európskeho trhu s batériami pre elektromobily, informuje BNN Bloomberg.
Cesta Northvoltu k problémom
Spoločnosť Northvolt, založená v roku 2015 bývalými manažérmi Tesly, mala ambíciu stať sa kľúčovým hráčom v udržateľnej výrobe batérií v Európe. Napriek tomu sa firma stretla s viacerými prekážkami, vrátane vysokých výrobných nákladov, poklesu dopytu po elektromobiloch a silnej konkurencie zo strany čínskych výrobcov.
Minulý týždeň Northvolt požiadal o ochranu pred veriteľmi podľa kapitoly 11 amerického zákona o bankrote, čo podčiarklo vážnosť jeho finančnej situácie.
Partnerstvo je šancou na záchranu
Rokovania medzi Northvoltom a CATL, ktoré prebiehajú od leta 2024, by mohli byť pre švédsku firmu kľúčové. CATL, ktorá ovláda takmer 40 % globálneho trhu s batériami pre elektromobily, má záujem posilniť svoju prítomnosť v Európe.
Potenciálne partnerstvo by mohlo Northvoltu priniesť technologické výhody – CATL by mohla zabezpečiť prístup k pokročilým technológiám a výrobným kapacitám, ktoré Northvoltu chýbajú. Taktiež by to mohlo znamenať, že spolupráca s dominantným hráčom by mohla Švédom pomôcť stabilizovať podnikanie a obnoviť dôveru investorov.
Z tejto spolupráce by, pochopiteľne, vyťažila aj spoločnosť CATL, ktorá by dosiahla silnejšiu pozíciu v Európe, čo by im umožnilo lepšie využitie lokálnych zdrojov a pokrytie rastúceho dopytu po batériách. V čase, keď sa Európa snaží o väčšiu autonómiu v oblasti batérií, by CATL získala taktiež strategický vplyv na lokálnu výrobu.
Geopolitické výzvy
Potenciálna spolupráca sa odohráva v kontexte rastúceho napätia medzi Západom a Čínou. Kritici varujú, že takýto krok by mohol oslabiť snahy Európy o sebestačnosť v strategických technológiách. Existuje riziko, že Northvolt by sa stal len „predĺženou rukou“ čínskeho giganta, čo by mohlo podkopať európske ambície na poli udržateľnej energetiky.
Výsledok rokovaní medzi Northvoltom a CATL bude mať významný vplyv nielen na osud švédskej spoločnosti, ale aj na celý európsky trh s batériami. Ak sa partnerstvo uzavrie, môže to otvoriť nové možnosti pre oboch hráčov, no zároveň vyvoláva otázky o tom, aký podiel bude Európa schopná udržať v tomto kľúčovom odvetví.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Samá rozozná poruchu a opraví sa. Vedci z celej Európy vyvíjajú batériu, ktorá navždy zmení autá
Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dôchodky klesnú o štvrtinu, najviac ohrozené sú 2 skupiny ľudí. Mladším Slovákom hrozí chudobná staroba (ANALYTIK)
Elitný kulturista: „Sú 2 jednoduché pravidlá, vďaka ktorým budeš spaľovať tuk a budovať svaly“
„Lieky by mali byť poslednou voľbou.“ Neurovedec radí začať konkrétnymi doplnkami, zlepšia náladu a sústredenie
KVÍZ: 9 z 10 Slovákov nevie, kde leží Banská Bystrica. Zabudni na navigáciu a otestuj svoju geografickú pamäť
TOP 5 najspoľahlivejších jazdeniek roka 2025. Tieto modely zvládajú STK na výbornú (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Internetové nákupy na Slovensku explodovali. Takéto tempo nikto nečakal
Zločinci majú nový nástroj. Kyberkriminalita prešla do fázy, ktorá desí expertov. Straty budú v miliardách
Umelá inteligencia nepotrebuje tvoju ľudskosť. Týmto častým spôsobom kazíš jej odpovede
EÚ chystá zákon, ktorý si posvieti operátorov. Vo vesmíre ich prinúti robiť túto vec
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP