Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
Nemecký autoklub ADAC a jeho služba Žltý anjel mali aj v roku 2023 plné ruky práce. Každých deväť sekúnd niekto volal ich pomoc. V roku 2023 sa počet výjazdov zvýšil o viac ako 117-tisíc prípadov oproti predchádzajúcemu roku, dosahujúc celkovo viac ako 3,5 milióna zásahov. Dôvodom nárastu bol vyšší počet áut na cestách.
S nástupom elektromobilov rastie aj počet ich porúch. Zatiaľ čo v roku 2022 ADAC zaznamenal okolo 15-tisíc problémov s elektrickými autami, v roku 2023 ich bolo už 30-tisíc.
Ľudia často zvažujú, ktoré modely sú spoľahlivé a pri ktorých je väčšie riziko poruchy, najmä pri starších autách. Zaujíma ich tiež, či sú elektromobily náchylnejšie na poruchy než autá na benzín alebo naftu.
Štatistiky ADAC ponúkajú odpovede, ktoré môžu pomôcť pri rozhodovaní o kúpe auta. Zisti, prečo sú niektoré autá viac spoľahlivé a iné menej.
Aké sú hlavné príčiny poruchy?
Štartovacia batéria sa dlhodobo považuje za hlavnú príčinu porúch. Nejde o batérie používané v elektromobiloch alebo plug-in hybridoch, ale o klasické autobatérie umiestnené zvyčajne v motorovom priestore. Počas pandémie covidu v roku 2020 sa zvýšil počet porúch batérií, pretože autá často stáli nevyužité alebo jazdili len občas. Batéria sa viac opotrebováva, ak sa nepoužíva, než pri bežnej jazde.
V roku 2022 bolo 43,2 percenta všetkých porúch spôsobených vybitou batériou, zatiaľ čo v roku 2023 to bolo 44,1 percenta. Ako uvádza portál Autoviny.sk, to ukazuje, že problémy s batériami sú stále najčastejšou príčinou porúch.
Ďalšie časté príčiny zahŕňajú problémy s motorom, elektronikou motora, vstrekovaním paliva alebo zapaľovaním, čo tvorí 22,8 percenta prípadov. Problémy so štartérom, generátorom, elektrickým systémom vozidla alebo osvetlením sú tretí najčastejší dôvod porúch s 10,5 percentami. Na ďalších miestach sú defekty pneumatík (8,8 percenta) a poruchy uzamykacích systémov (7,1 percenta).
Ktoré problémy sa nezohľadňujú?
Najnovšie štatistiky porúch posudzovali 156 rôznych sérií vozidiel od asi 20 značiek. Týkali sa aut, ktoré majú od troch do desiatich rokov a boli prvýkrát zaregistrované medzi rokmi 2014 a 2021. Aby sa dáta mohli štatisticky vyhodnotiť, každá séria musí mať za dva roky aspoň 7 000 registrácií. Ak táto podmienka platí, do štatistík sa zahrnú všetky modelové roky s aspoň 5 000 registráciami.

Pri vyhodnocovaní sa nezohľadňujú problémy, ktoré si motorista spôsobil sám, ako napríklad prázdna nádrž, pretože nevznikli chybou auta.
Na webovej stránke ADAC nájdeš prehľadne usporiadaný rebríček spoľahlivosti automobilov podľa tried. Každá trieda má priradenú farbu, kde tmavozelená znamená veľmi nízku poruchovosť a červená veľmi vysokú poruchovosť. Autá sú rozdelené podľa roka, kedy boli prvýkrát zaregistrované.
Napríklad Hyundai Tucson z roku 2021 je na zelenom stupni s 5,1 poruchami na 1 000 vozidiel. Kia Ceed a XCeed z toho istého roku majú žltý index s 8,4 poruchami na 1 000 registrovaných vozidiel.
Najspoľahlivejšie jazdené autá
Za najspoľahlivejšie jazdené autá s vekom 3 až 10 rokov sa podľa tohto rebríčka ADAC považujú (bez poradia):
- Toyota Aygo
- Audi A1
- Audi A4
- Audi A5
- Audi Q3
- Audi Q5
- BMW rad 1
- BMW rad 3
- BMW rad 4
- BMW rad 5
- BMW i3
- BMW X1
- BMW X3
- BMW X5
- Mini Mitsubishi ASX
- Mazda CX-3
- Mercedes-Benz GLC
- Renault Captur
- Renault Zoe
- SEAT Arona
- Škoda Rapid
- Suzuki Vitara
- Suzuki Ignis
- VW T-Roc
- Volvo XC40
Najmenej spoľahlivé jazdené autá
Podľa rovnakého indexu sú najmenej spoľahlivé jazdené autá nasledovné (bez poradia):
- Hyundai i10
- smart forfour
- smart fortwo
- Renault Clio
- Toyota Yaris
- Ford Kuga
- Peugeot 308
- Renault Kangoo/Rapid
- Renault Scenic
- Toyota C-HR
- Toyota Corolla
- Ford S-Max
- Opel Insignia
- Toyota RAV4
- FIAT Ducato
Tento sumár spoľahlivosti z nemeckého trhu ti môže poslúžiť ako dobrý rozhodovací kompas, keď zvažuješ kúpu jazdeného auta na Slovensku.
Lenže ADAC upozorňuje, že takéto hodnotenie by si mal brať skôr ako orientačné. Ak nájdeš vhodnú ponuku na trhu ojazdených áut, mal by si nechať auto odborne skontrolovať, bez ohľadu na štatistické hodnotenie. Toto ti môže pomôcť predísť nákladným opravám v budúcnosti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori

