Prepojí celú Európu a dosiahne rýchlosť 1 000 km/h. Po 10 rokoch stavajú revolučný hyperloop
Aktualizované 26.11.2025:
Technológia hyperloopu, ktorú kedysi odštartoval Elon Musk iba ako víziu na papieri, prešla v posledných mesiacoch v Európe najväčším posunom za celú svoju existenciu. Kým americké projekty sa prakticky zrútili, Európska únia sa stala hlavným globálnym ťahúňom tejto futuristickej dopravy. V Holandsku bolo v apríli 2024 oficiálne otvorené Európske hyperloop centrum, najpokročilejší testovací komplex svojho druhu na svete. Obsahuje 420-metrovú vákuovú trať v tvare Y, ktorá umožňuje testovať najkritickejší prvok celej technológie – zmenu jazdného pruhu vo vákuu, čo je doteraz považované za jednu z technologických hraníc nevyhnutných pre reálnu prevádzku.
Vývoj v Európe sa výrazne zrýchlil po tom, čo Európska komisia zaradila hyperloop medzi strategické projekty pre dekarbonizáciu dopravy, pričom podľa novej analýzy DG MOVE môže kontinent do roku 2050 vybudovať až 10 000 km tratí. Aj keď ide o ambiciózny cieľ, ktorý sa bude ešte upravovať, podpora zo strany EÚ je dnes najväčšia v histórii. Kľúčovými hráčmi sú dve spoločnosti: Hardt Hyperloop z Holandska, ktorá už v roku 2025 začína prvé testy výhybiek vo vákuu, a Zeleros Hyperloop zo Španielska, ktorá predstavila nový prototyp kapsuly navrhnutý na testovanie dopadu rýchlostí na ľudské telo.
Od leta do jesene 2024 prebehlo niekoľko zásadných míľnikov. Siemens Mobility oznámil spoluprácu s Hardtom na vývoji elektronických riadiacich systémov pre hyperloopové výhybky, čo je prvý krok k certifikácii bezpečnosti. EÚ zároveň predstavila prvú verziu dokumentu European Hyperloop Standardization Roadmap, ktorý má definovať technické normy pre podtlakové trate, bezpečnostné protokoly, evakuáciu kapsúl, komunikačné systémy či architektúru magnetickej levitácie. Bez týchto štandardov by sa žiadna komerčná trať nemohla začať stavať.
Situácia mimo Európy sa pritom uberá opačným smerom. Virgin Hyperloop v USA sa v roku 2024 prakticky rozpadol, prepustil väčšinu tímu a technológiu pre cestujúcich úplne ukončil. Muskovo SpaceX ukončilo hyperloopové súťaže už v roku 2021 a projekt v Texase bol v roku 2024 odmontovaný. Tým sa Európa dostala do pozície neoficiálneho svetového lídra v oblasti hyperloopu. Aj keď technológia ešte stále nie je pripravená pre bežnú prevádzku a bude si vyžadovať veľké investície aj ďalšie testy, posledné mesiace priniesli najpresvedčivejšie dôkazy, že hyperloop už nie je iba sci-fi, ale projekt, ktorý môže mať do roku 2050 reálne zastúpenie v európskej doprave.
Pôvodný článok:
Ako novú formu diaľkovej dopravy Elon Musk v roku 2013 navrhol takzvaný hyperloop, na ktorom pracovala jeho spoločnosť SpaceX a organizovala súťaže pre medzinárodné tímy s cieľom posunúť túto techniku vpred. Žezlo medzitým prebrali iné súkromné spoločnosť a vážny záujem má dokonca aj Európska únia, ktorá môže do roku 2050 vybudovať tisícky kilometrov takýchto spojení.
V Holandsku totiž vzniklo Európske hyperloop centrum, ktoré je vybavené testovacou traťou dlhou 420 metrov určenou na testovanie v takmer úplnom vákuu. Ide nielen o najdlhšiu testovaciu trať pre hyperloop v Európe, ale podľa Hyperloop Centra poslúži aj ako zdieľaná platformy pre tímy a spoločnosti z celého sveta.
10 000 km hyperloopu
Podľa operátorov tohto komplexu môže umožniť do roku 2050 naprieč Európou vybudovať až 10 000 km tratí typu hyperloop, vysvetľuje The Guardian. Finálne verzie pritom majú dosahovať rýchlosť až 1 000 km/h, čo je hlavnou výhodou tejto technológie – podľa mnohých to však nie je dostatočná rýchlosť na opodstatnenie oveľa vyšších nákladov na stavbu a prevádzku.

Testovacia trať v Holandsku pozostáva z 34 trubíc pospájaných do jedného celku, ktoré však neumožňujú testovacím zariadeniam dosiahnuť cieľové rýchlosti. Toto zariadenie má v skutočnosti iné využitie – má totiž tvar písmena Y a inžinierom má umožniť testovať zmenu „pruhu“ dopravnej kapsule. Ako prvá má začať s testami holandská spoločnosť Hardt Hyperloop a to už v najbližších týždňoch.
Hyperloop Centre na webovej stránke špecifikuje aj technologické výzvy, s ktorými sa musia inžinieri vysporiadať. Ide napríklad o malé tolerancie, čo je pri výrobe tak veľkých zariadení vždy veľkou výzvou. Problematický je aj vplyv atmosférického tlaku na potrubie, v ktorom je vytvorený podtlak vďaka čiastočnému vákuu.
Poriadna investícia
Ak sa technológie hyperloop dostanú do podoby, v ktorej je možné ich vo veľkom aplikovať v reálnom svete, výstavba takejto infraštruktúry nebude ani zďaleka lacná. Hardt Hyperloop však argumentuje tým, že sa požiadavky na dopravu do roku 2050 zdvojnásobia a aby bolo možné poskytnúť dostatočnú infraštruktúru pomocou klasických foriem dopravy, bude do stáť neuveriteľných 50 biliónov eur.
Majú aj prototyp dopravného prostriedku
Spomínané stredisko už pracuje aj na prototype dopravného prostriedku pre hyperloop, ktorého cieľom je otestovať vplyv takejto dopravy na človeka. Vyriešenie technických záležitostí pre dosiahnutie potrebných rýchlostí totiž nebude stačiť v prípade, že nie je cestovanie takýmto zariadením dostatočne pohodlné.

Jednou z popredných spoločností pracujúcich na technológii hyperloop v Európe je práve spomínaný Hardt Hyperloop, ktorá už má niekoľko testovacích stredísk v Holandsku. K nej sa pridáva aj spoločnosť Zeleros Hyperloop, pričom oboje zaznamenali v minulosti značné úspechy v súťažiach, ktoré organizovala Muskova spoločnosť SpaceX s cieľom posunúť túto technológiu vpred.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Legendárna hra prepísala históriu e-športov. 2000 dronov predviedlo epické finále, aké svet ešte nevidel

Má hodnotu vyše 116 miliárd eur a spasí svet. Veľmoc našla gigantické ložisko vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

EÚ sa dohodla na novom zákone o autách. Budú ešte ekologickejšie, dotkne sa aj jazdeniek
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

800 000 vojakov a mnohonárodná misia: Merz nevylúčil nemecké vojsko na Ukrajine ako záruku proti Rusku
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- 9 mesiacov čakania sa končí. Akčný film 2025 už nájdeš online, jedna správa však ľudí nepoteší
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

800 000 vojakov a mnohonárodná misia: Merz nevylúčil nemecké vojsko na Ukrajine ako záruku proti Rusku
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

