Elektromobily v Európe stále dražejú, v Číne sú o polovicu lacnejšie. Automobilky robia túto zásadnú chybu
Európa pomaly ale isto prechádza na elektromobilitu, vo viacerých krajinách je však tento trend pomalší, než by sa očakávalo. Problémom sú aj ceny elektrických áut, ktoré v posledných rokoch v Európe narástli o viac ako tretinu, kým v Číne za rovnaké obdobie klesli o polovicu – na nepríjemnú situáciu upozorňuje analýza organizácie Transport & Environment, ktorá poukazuje aj na vinníkov.
Chýbajú ľudové autá
Organizácia v analýze vyzdvihla viacero problémov a tiež ich príčin, pričom najjasnejším a do očí bijúcim problémom sú ceny elektrických áut, ktoré od roku 2015 v Európe nielen že neklesli, ale dokonca narástli v priemere až o 39 % (teda o asi 18 000 eur). Medzitým v Číne došlo k poklesu cien elektromobilov až o 53 %, vďaka čomu sa Číne darí elektrifikovať nielen vlastný vozový park, ale tiež dobývať cudzie trhy.
Je nutné dodať, že ide o celkovú priemernú cenu elektromobilu a nie konkrétneho modelu. Európske automobilky sa totiž zameriavajú naďalej na drahšie modely v segmentoch D a E, ktoré sú oveľa väčšie. Kým v týchto segmentoch predstavili od roku 2018 do roku 2023 až 66 nových modelov, v lacnejších segmentoch A a B to bolo len 40 plne elektrických modelov.
Nepríjemné je aj porovnanie predajov s predajmi spaľovákov – kým v ich prípade je až 37 % áut v segmente B, v prípade elektrických áut je to len 17 % nových vozidiel. V segmente D je to až 28 %, kým pre spaľováky len 13 %. Dôvodom je opäť nedostatok lacnejších modelov, o ktoré majú ľudia záujem, ale nemajú si z čoho vybrať.
Očakávaný model je odložený
Azda najočakávanejším lacným elektromobilom je pripravovaný model nemeckej automobilky Volkswagen, ktorú majú Slováci obľube vďaka ľudovým modelom Golf. Predstavenie jeho elektrickej alternatívy sa nakoniec, kvôli o niečo voľnejšej emisnej normy, odložilo o rok. Svet netrpezlivo čaká aj na nový model americkej značky Tesla, ktorého cena sa má pohybovať pod úrovňou 25 000 eur.
Chvíľu to potrvá
Dobrou správou je, že trh s týmito vozidlami aj naďalej rastie. Bohužiaľ sa však zdá, že v tomto roku bude pre Európu vyrobených len okolo 42 000 plne elektrických vozidiel s cenou pod 25 000 eur. Drvivá väčšina problémov a nedostatkov, ktoré bolo možné ešte pred pár rokmi použiť ako výhovorku proti kúpe elektromobilu, je už dávno vyriešená.
Pre väčšinu ľudí je nabíjacia sieť dostatočná a neustále rastie, dojazd elektromobilov je takisto dostatočný a rozhodne nezaostávajú ani priestorovo či výkonovo. Bohužiaľ však ostávajú problémom ceny. Modely s cenou pod 25 000 človek spočíta na prstoch a pri tak malom výbere je pre mnohých ťažké nájsť auto „svojich snov“.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
USA sú pripravené ukončiť úsilie o dohodu medzi Ruskom a Ukrajinou. „Máme aj iné priority,“ povedal Rubio
Pellegrini spôsobil rozruch v Petržalke: K barberovi mal prísť v sprievode majákov. Miestni si mysleli, že horí
Rusku hrozí finančný kolaps: Moskva nebude schopná financovať vojnu. Prispeli k tomu Trumpove clá
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
Ukrajina tlačí na Spojené štáty. Zelenskyj chce tieto zbrane zbrane, nie „prázdne slová“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
USA sú pripravené ukončiť úsilie o dohodu medzi Ruskom a Ukrajinou. „Máme aj iné priority,“ povedal Rubio
Pellegrini spôsobil rozruch v Petržalke: K barberovi mal prísť v sprievode majákov. Miestni si mysleli, že horí
Rusku hrozí finančný kolaps: Moskva nebude schopná financovať vojnu. Prispeli k tomu Trumpove clá
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené