NASA po dlhých rokoch vývoja v spolupráci so spoločnosťou Lockheed Martin Skunk Works predstavila revolučné experimentálne lietadlo X-59, upozorňuje The Guardian. Vďaka jedinečným vlastnostiam, ktoré lietadlám tejto kategórie v minulosti chýbali, má otvoriť úplne novú a rýchlejšiu éru nadzvukového letectva. Blížia sa aj prvé testy, ktoré odhalia skutočné výhody a zároveň nedostatky.

Uspeje tam, kde Concorde zlyhal

Od experimentálneho X-59 sa očakáva rýchlosť takmer 1 500 km/h, avšak jeho hlavnou vlastnosťou má byť schopnosť tichého prekročenia rýchlosti zvuku, teda bez nesmierne hlasného sonického tresku. S cieľom dosiahnuť takýto jav využíva X-59 špecifické aerodynamické prvky, ako je napríklad dlhý nos s tenkým a splošteným špicom, ktorý tvorí až približne tretinu dĺžky stroja.

Celková dĺžka je až 30,4 metra a zaujímavosťou je aj kokpit, ktorý sa nachádza takmer v polovici dĺžky lietadla a na rozdiel od iných lietadiel nemá čelné sklo. Namiesto toho je stroj vybavený špičkovým kamerovým systémom a v kokpite sa nachádza displej s ultra-vysokým rozlíšením, pričom podľa NASA môže byť táto metóda v budúcnosti využitá aj v iných lietadlách, pri ktorých sa ukáže eliminácia čelného skla ako výhodná z technického hľadiska.

Lockheed Martin Skunk Works

X-59 má po prvý raz vzlietnuť už tento rok. Po tomto kritickom teste bude nasledovať ďalší let, avšak už aj s prekročením rýchlosti zvuku. NASA následne zvolí mestá v USA, ponad ktoré bude X-59 lietať s cieľom zistiť od obyvateľov, aký hluk tento stroj vytvára. Komerčné nadzvukové lety sú kvôli sonickým treskom v USA už dlhšiu dobu zakázané a NASA chce zistiť, či umožní nová aerodynamika dostatočne tichú prevádzku na to, aby nevyrušovala obyvateľov.

Dostatok skúseností

Na projekte sa NASA podieľa so spoločnosťou Lockheed Martin, ktorá má v tejto oblasti dlhoročné skúsenosti a skonštruovala aj legendárne stroje, ako napríklad SR-71 Blackbird, neviditeľná stíhačka F-117 Nighthawk či dokonca dnes už zrušený raketoplán X-33, ktorý mal potenciál zásadne zmeniť priebeh dejín vo vesmírnom prieskume.

Zatiaľ bez výsledkov

Letecký priemysel už dlhšiu dobu vyvíja rôzne nadzvukové, v niektorých prípadoch dokonca hypersonické alternatívy klasických dopravných lietadiel, avšak žiadne z nich sa zatiaľ nedokázalo dostať do reálnej prevádzke. Vývoj je totiž zdĺhavý, nákladný a v ceste naďalej stoja regulácie, ktoré v mnohých prípadoch takéto lety ani len nepovoľujú.

Boom Supersonic

Azda najväčší potenciál má v tomto smere spoločnosť Boom Supersonic, ktorá vyvíja lietadlo Overture schopné dosiahnuť rýchlosť až Mach 1,7 s až 80 pasažiermi na palube. Overture začne, aspoň podľa plánov, lietať v roku 2026. Prvých pasažierov ale odvezie najskôr v roku 2029.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú