Investíciu TSMC v Nemecku ako úspech priemyselnej stratégie EÚ, tvrdí eurokomisár
Desaťmiliardová investícia taiwanského výrobcu polovodičov Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) do novej továrne na výrobu čipov v Drážďanoch predstavuje „vyvrcholenie“ priemyselnej stratégie EÚ. Uviedol to vo štvrtok eurokomisár pre jednotný trh Thierry Breton v rozhovore pre francúzsku rozhlasovú stanicu RTL.
TSMC je najväčší svetový výrobca čipov. Správna rada spoločnosti uplynulý utorok odobrila investície v celkovej výške 10 miliárd eur pre novú továreň v Drážďanoch. Spravodajský server Euractiv citoval Bretona a jeho vyhlásenie pre RTL, že novoprijatý zákon EÚ o čipoch je znakom toho, že „Európa berie svoj osud späť do vlastných rúk“.
Zákon o čipoch, ktorý bol definitívne schválený zástupcami členských štátov EÚ koncom júla, poskytuje zdroje vo výške 43 miliárd eur a posilňuje pozíciu Únie na svetovom trhu s polovodičmi, ktoré sú nevyhnutné pre rozvoj elektromobility a inovačných technológií. Cieľom zákona je priviesť priemyselné kapacity späť do Európy a znížiť závislosť voči ázijským a americkým súperom stanovením cieľa 20-% produkcie čipov EÚ do roku 2030.
Do tohto kontextu spadá aj investícia TSMC. Taiwanský výrobca investuje viac ako 10 miliárd eur v Nemecku do výstavby a prevádzky závodu na výrobu mikročipov výmenou za štátnu pomoc vo výške päť miliárd eur. Euractiv spresnil, že tento projekt získal aj investície od európskych spoločností Bosch, Infineon a NXP, z ktorých každá bude mať 10-% podiel.
Rozhodnutie TSMC nasleduje po niekoľkých ďalších investíciách v sektore polovodičov v celej EÚ, vrátane prísľubu 30 miliárd eur od spoločnosti Intel v Sasku-Anhaltsku (z toho 10 miliárd eur predstavuje štátna pomoc) a vybudovania novej továrne vo Francúzsku spoločnosťou STMicroelectronics a GlobalFoundries, kde vláda pomôže sumou 2,9 miliardy eur.
„V Nemecku už polovodičové spoločnosti investujú viac peňazí do nových osád a projektov, ako predpokladá európsky zákon o čipoch pre celý kontinent,“ uviedla regionálna lobistická skupina Silicon Saxony.
Breton pre RTL pripomenul, že Európania pred tridsiatimi rokmi mali vlastné výrobné kapacity, ale postupne ich stratili v prospech Ázie. Podľa Európskej komisie EÚ v roku 2019 zaisťovala iba 9 % svetovej produkcie polovodičov.
Komisár uviedol, že doteraz existuje 68 projektov v oblasti polovodičových technológií v EÚ v celkovej hodnote 100 miliárd eur, čo znamená, že 20-% cieľ by Únia mohla splniť ešte pred rokom 2030.
„Museli sme zmeniť pravidlá súťaže. Boli sme príliš naivní a potrebovali sme prispôsobiť naše pravidlá realite tohto sveta,“ povedal Breton o zákone o čipoch. Dodal tiež, že štátna pomoc je nevyhnutná na podporu veľkých súkromných investícií v tejto oblasti.
Eurokomisia v marci oznámila, že uvoľní pravidlá štátnej pomoci, aby členské štáty mali viac možností na spoločné investovanie so súkromnými subjektmi do projektov, ktoré podporujú ekologický prechod a posilňujú priemyselnú nezávislosť EÚ. Sú však aj kritické hlasy, ktoré tvrdia, že štátna pomoc naruší jednotný trh, pretože sa tým uprednostnia členské štáty s vyššou fiškálnou palebnou silou ako Francúzsko a Nemecko na úkor menších krajín.
„Ak investíciu TSMC schváli Európska komisia, potom Nemecko bude krajinou, ktorá bude mať najväčší úžitok zo zákona o čipoch,“ cituje Euractiv Mathieua Duchatela, riaditeľa medzinárodných štúdií francúzskeho think-tanku Institut Montaigne. Duchatel upozorňuje, že v takomto prípade eurokomisia povolí presne to, čomu sa európske právo hospodárskej súťaže snažilo zabrániť zákazom priemyselných dotácií – koncentráciu v krajinách s dostatočným rozpočtom na podporu veľkých projektov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Je európsky automobilový priemysel v kríze? Výrobcovia sú v úzkych a pocítia to aj Slováci
V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
Vysnívaný film Marvelu sa odkladá. Príde ale náhrada, ktorá mnohých poteší
Fanúšikovia ostali v šoku. Nový film Christophera Nolana bude unikát, nič podobné ešte nenatočil
Toľko sľubov pre nič. Tesla všetkých zavádzala, Cybetruck je sklamaním a bude ešte drahší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom nepôjde Markíza ani TV JOJ. Veľký operátor chystá kľúčovú zmenu, takto ich pustíš
- Má dojazd 1 600 km a ušetrí ti 5 000 eur. Kia stvorila beštiu s elektromotorom za výbornú cenu
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Budeš sa báť na každom kroku. Hororová legenda sa po 20 rokoch vrátila a je lepšia než kedykoľvek predtým
- Spaľovákom zvoní umieračik. Tento nový elektromobil stojí rovnako, ako spaľovák
-
- Slovákom nepôjde Markíza ani TV JOJ. Veľký operátor chystá kľúčovú zmenu, takto ich pustíš
- Má dojazd 1 600 km a ušetrí ti 5 000 eur. Kia stvorila beštiu s elektromotorom za výbornú cenu
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Budeš sa báť na každom kroku. Hororová legenda sa po 20 rokoch vrátila a je lepšia než kedykoľvek predtým
- Spaľovákom zvoní umieračik. Tento nový elektromobil stojí rovnako, ako spaľovák
-
- Slovákom nepôjde Markíza ani TV JOJ. Veľký operátor chystá kľúčovú zmenu, takto ich pustíš
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Má dojazd 1 600 km a ušetrí ti 5 000 eur. Kia stvorila beštiu s elektromotorom za výbornú cenu
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s nevšedným pohonom budúcnosti
- Spaľovákom zvoní umieračik. Tento nový elektromobil stojí rovnako, ako spaľovák
Vynesie ju Falcon 9. Južná Kórea posilňuje vojenské schopnosti v kľúčovej oblasti
Klimatické zmeny ničia krajiny. Povodne spôsobili mnohé úmrtia
Na severe Slovenska vyrastie nová montážna hala. Miliónová investícia otvára dvere do sveta
Autonómne vozidlá sú v blízkej budúcnosti. Stále však majú pár nedostatkov
Počet výskumníkov vzrástol. Slovensko stále zaostáva
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené