Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 mnohých pobúril a niektorí politici si dokonca myslia, že tento cieľ sa nedá dosiahnuť bez toho, aby na to doplatili ľudia aj automobily. Jednoducho sa im zdá, že na takúto zásadnú zmenu je málo času. Ako však píše Heute, Rakúski „zelení“ politici chcú zakázať predaj áut so spaľovacími motormi oveľa skôr.

Ako cieľ si stanovili rok 2027, čo je o osem rokov skôr než je zákaz stanovený Európskou úniou. Rakúsky minister pre klímu Leonore Gewessler sa aktuálne pokúša presadiť tento plán, pričom okrem zákazu predaja áut so spaľovacími motormi by chcel zaviesť zvýšenú daň z CO2, čo by sa pochopiteľne prejavilo aj na cene paliva.

Gewessler spolu s ďalšími úradníkmi uvažujú nad opätovným zavedením takzvaných „dní bez áut“. Tie boli prvýkrát zavedené pred 50 rokmi ako reakcia na prvú ropnú cenovú krízu. Každé auto muselo mať za oknom nálepku, ktorá určovala jeden deň v týždni, kedy majiteľ nechal svoje auto zaparkované v garáži. Toto riešenie ale nevydržalo dlho a po piatich týždňoch ho vláda zrušila.

Rakúsko nie je jediné, ktoré chce zákaz spaľovákov skôr

V niektorých krajinách, ako je napríklad aj naše Slovensko, niektorí ľudia koniec predaja spaľovákov nepríjmu ani po roku 2035 a stále ho budú považovať za hlúposť. Potom sú tu ale krajiny ako Dánsko, ktoré sa na rok 2035 pozerajú z opačnej strany. Krajina chce zakázať autá so spaľovacími motormi v Kodani už od roku 2030.

Nejde pritom iba o nezmyselný výstrel jedného politika. Na zákaze vjazdu spaľovákov do hlavného mesta od roku 2030 sa už dohodli miestne vládne strany a postupne začnú s prípravou plánov, ako tento cieľ dosiahnuť.

Pixabay

Potom je tu Nórsko, mekka elektromobility, ktorá svoj post potvrdzuje každý mesiac viac a viac. Ako uvádzajúštatistiky Nórskej rady pre informácie o cestnej doprave, podiel čistých elektromobilov predaných v Nórsku za obdobie január až marec 2022 dosiahol neuveriteľných 82,9 %.

V praxi to znamená, že viac ako 4 z 5 predaných áut sú už čisto elektrické. Za prvé tri mesiace tohto roka sa predalo vyše 32 000 nových vozidiel, z čoho je 26 800 elektrických. Medziročný podiel v predajoch mierne klesol, minulý tok sa za rovnaké obdobie predalo vyše 36 000 nových áut, pričom elektromobilov bolo 19 000 s podielom 52,8 %.

Ani zvyšných menej než 20 % vozidiel však nebolo čisto spaľovacích. Takmer 7 % tvoria benzínové plug-in hybridy a 3,7 % sú benzínové hybridy.

Za celý kvartál sa predalo iba niečo málo vyše 2 000 áut, ktoré spaľujú iba benzín a naftu s rovnakým podielom 3,1 %. Registrácie nových vozidiel nám ale ukazujú smutnú stránku vodíkových technológií.

Za celé tri mesiace sa totiž v Nórsku predali iba tri vodíkové autá, pričom rok predtým sa ich počas rovnakého obdobia registrovalo iba 6. Ani v tak vyspelej krajine, akou je Nórsko, teda nedáva vodík v osobnej doprave žiaden zmysel.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú