Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 vyvolal medzi niektorými motoristami obavy. Aj keď máme ešte vyše 10 rokov pripraviť sa na ekologické formy pohonu, niektorí si stále myslia, že je priskoro. Potom sú tu ale krajiny ako Dánsko, ktoré sa na rok 2035 pozerajú z opačnej strany. Ako informoval Electrive, krajina chce zakázať autá so spaľovacími motormi v Kodani už od roku 2030.

Nejde pritom iba o nezmyselný výstrel jedného politika. Na zákaze vjazdu spaľovákov do hlavného mesta od roku 2030 sa už dohodli miestne vládne strany a postupne začnú s prípravou plánov, ako tento cieľ dosiahnuť.

Realizácia môže byť komplikovaná

Mesto plánuje do konca roka vypracovať štúdie uskutočniteľnosti tohto zákazu, no celková realizácia nemusí byť až tak jednoduchá. Návrh musí prejsť schválením dánskej vlády, nakoľko podľa zákona mesto nemôže úplne zakázať vjazd spaľovacím autám. Ako uvádza The Local, vláda v roku 2021 podporila návrh, aby si mestá mohli vytvárať takzvané bezemisné zóny, ktoré by zakazovali vjazd áut so spaľovacími motormi. Tento návrh však nebol nijak kodifikovaný v zákone.

Aj na základe tohto návrhu by ale zrejme mestskí politici mohli zakázať vjazd spaľovákov iba do niektorých oblastí a nie do celého mesta, ako to aktuálne plánujú.

Podobný zákaz sa formuje aj na Slovensku

Akčný plán rozvoja elektromobility sa snaží podporiť ekologické vozidlá rôznymi spôsobmi. Jedným z nich je aj návrh, na základe ktorého by mali staršie naftové autá zakázaný vstup do niektorých mestských častí. Podobne to funguje vo vyspelých krajinách ako napríklad Nemecko.

Problém je v tom, že slovenská ekonomika na tom nie je ani z ďaleka tak dobre, ako tá nemecká. Na Slovensku oveľa častejšie jazdia aj 20-ročné autá, ktoré rozhodne nespĺňajú najnovšie emisné normy podľa štandardov Európskej únie.

Unsplash/sippakorn yamkasikorn/CHUTTERSNAP/pngtree (Úprava redakcie)

Podľa návrhu by majitelia takýchto áut museli vozidlá odparkovať pred bránami alebo samotným centrom mesta a ďalej do centra sa presúvať hromadnou dopravou. Dobrou správou je, že priamo štát nechce niečo takéto nariadiť, respektíve zakázať. Ak by návrh prešiel, samosprávy budú môcť samé rozhodnúť, či vstup do miest naftovým autám zakážu, alebo nie.

Názory sú rôzne

Názory odborníkov aj laickej verejnosti sú rôzne. Jedni takýto návrh podporujú, podľa iných nemá žiaden zmysel. Niektorí by dokonca vylúčili osobnú dopravu v centre mesta úplne. V jednom sa však zhodujú. Takéto nariadenie sa určite nedá zaviesť okamžite, nakoľko aktuálne máme na cestách ešte veľa starých naftových áut.

Elektromobilita u nás nie je ani zďaleka na takej úrovni ako vo vyspelých západných krajinách. Práve z týchto krajín k nám väčšinou prúdia autá z druhej ruky a keď sa dnes Nemci vo veľkom zbavujú spaľovákov a vymieňajú ich za elektromobily. Táto vlna jazdeniek príde čoskoro k nám, takže na väčší rozmach elektromobility u nás si zrejme ešte počkáme.

Freepik (Úprava redakcie)

Niektorí odborníci sa pred zavedením takéhoto zákona dožadujú vypracovania analýz, ktoré by skutočne odhalili, ako veľmi škodia dieselové autá životnému prostrediu a či je to viac, ako niektoré benzínové vozidlá.

Porovnávaniu moderných vozidiel sa však už venuje organizácia Green NCAP, ktorá sleduje nie len emisie pri prevádzke vozidla, ale aj emisie vyprodukované pri výrobe. Jedno je však isté, elektromobil nevypúšťa žiadne lokálne emisie, takže v tomto smere je jednoznačne čistejší ako akýkoľvek nový spaľovák.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú