Aktualizované 6.6.2023:
Portál CarNewsChina informoval, že prvý kus elektrického kombi Zeekr 001 s dojazdom cez 1 000 km na jedno nabitie už dorazil do centrály CATL v Číne. CATL je totiž výrobcom revolučných Qilin batérií, ktoré elektromobil Zeekr využíva.
Oficiálny CLTC dojazd novinky je 1 032 km, ten európsky podľa normy WLTP bude teda zrejme o niečo nižší. Dobrou správou je, že koncern Geely, ktorý stojí za značkou Zeekr, plánuje expanziu aj na náš európsky trh. Otázne je, či prinesie aj tento konkrétny elektromobil.
Pôvodný článok:
Aj keď elektromobily za posledné roky zaznamenali obrovský pokrok z hľadiska dojazdu a nabíjania, mnohí motoristi budú spokojní až vtedy, keď elektrické auto prejde na jedno nabitie viac než 1 000 km. Jedným z prvých sériových áut, ktoré tento míľnik zvládnu prekonať, je Zeekr 001. Ako informuje The Driven, automobilka začína dodávať prvé kusy elektromobilu s ohromným dojazdom svojim zákazníkom.
Zeekr 001 je elektromobil vybavený revolučnou Qilin batériou spoločnosti CATL, ktorej kapacita je až 140 kWh. Automobilka patriaca do čínskeho koncernu Geely začala dodávať prvé kusy elektrického kombi zákazníkom, pričom tento konkrétny model by sa mal v blízkej budúcnosti dostať aj k nám do Európy.
Pod krídla Geely totiž patria aj automobilky ako Volvo či Polestar. Je teda viac než pravdepodobné, že Qilin batérie sa neskôr dostanú aj do elektromobilov týchto značiek.
Dojazd a nabíjanie už viac nebudú problém
Zeekr 001 s novou Qilin batériou disponuje dojazdom 1 032 km podľa čínskej normy CLTC. Tá je spravidla optimistickejšia oproti európskemu WLTP cyklu v priemere o 13 %. WLTP dojazd Zeekr 001 by sa však aj „po našom“ mal pohybovať nad hranicou 900 km. Tejto hodnote sa aktuálne nevyrovnajú žiadne elektromobily na trhu. Medzi tie najlepšie patrí napríklad Mercedes EQS 450+ s dojazdom 770 km, Tesla Model S s dojazdom 634 km či Lucid Air s WLTP dojazdom 799 km.
Ak sa teda skutočne dostane Zeekr 001 do Európy, jednoznačne sa stane elektromobilom s najdlhším dojazdom, aký sa na starom kontinente predáva. Aktuálne je počet kusov s najväčšou 140 kWh batériou limitovaný na 1 000, pričom jeho cenovka v Číne začína na 52 800 €. Po príchode do Európy pôjde cena určite hore, no v porovnaní s vyššie spomenutou konkurenciou pôjde zrejme stále o najlacnejšieho zástupcu.
Veľká batéria sa musí vedieť aj rýchlo nabiť. V tomto smere Zeekr už pri predstavení modelu 009, ktorý ako prvý dostal veľkú Qilin batériu, ukázal nabíjanie výkonom až 600 kW. Podľa výrobcu by sa mala nová batéria nabiť z 10 % na 80 % už do 10 minút, pričom za týchto 10 minút na nabíjačke auto získa energiu na prejdenie vyše 600 km.
Qilin batérie spôsobia revolúciu
Batéria Qilin, pomenovaná po bájnom tvorovi v čínskej mytológii, ponúkne rekordnú efektívnosť využitia objemu, až 72 %. Pre porovnanie, prvá generácia, ktorá bola uvedená na trh v roku 2019, mala efektivitu využitia objemu na úrovni 50 %.
Zvýši sa taktiež energetická hustota batériového systému, a to až na 255 Wh/kg. Podľa dostupných informácií ide o batériu s vôbec tou najvyššou úrovňou integrácie.
Teslu úplne vymaže
Výsledky porovnania novej Qilin batérie však určite nepotešia Teslu s batériami 4680, ktoré pre Muskovu automobilku tiež predstavujú „revolučnú batériu“.
Batérie 4680 sú, vďaka svojej štruktúre, ktorá umožňuje montáž konštrukcie sedadiel priamo na ňu, považované za nosný prvok auta a umožňujú tak vozidlu dosiahnuť vyšší dojazd.
Nedávno sa tiež objavili informácie, že spoločnosť LG sa rozhodla investovať do výroby tohto typu batérií pre Teslu až 450 miliónov $ (427 miliónov €). Viac informácií nájdeš v samostatnom článku.
Qilin vs Tesla 4680
Zdá sa, že aj napriek tomu, že Qilin sú postavené na rovnakom chemickom systéme a majú rovnakú veľkosť, poskytnú až o 13 % viac energie ako spomínané 4680.
Celkovo tak Qilin poskytnú nielen lepší dojazd, ale aj rýchlosť nabíjania, bezpečnosť, životnosť a účinnosť pri nízkych teplotách.
Okrem toho, integrovaná energetická jednotka zložená z článku a multifunkčnej elastickej medzivrstvy dokáže spevniť celú nosnú konštrukciu, čím zvyšuje odolnosť akumulátora proti nárazom a vibráciám.
Ako ďalej píše portál Insideevs, skrátia sa aj časy nabíjania, keďže Qilin je možné nabiť z 10 % kapacity na 80 % už v priebehu 10 minút, prípadne za 5 minút, ak je batéria už zohriata.
CATL, ktorá dodáva batérie mnohým výrobcom automobilov, vrátane BMW, Tesly, či Volkswagenu, tvrdí, že vďaka novým technológiám Qilin poskytne elektrickým vozidlám dojazd až 1 000 km.
Tým by sa elektromobily využívajúce túto batériu zaradili jednoznačne medzi absolútnu špičku svetovej elektromobility.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko pod náporom búrok: Supercely, vietor 85 km/h a krúpy. Výstrahy 2. stupňa platia pre tieto okresy
Parkinson zrejme nezačína v mozgu. Vedci objavili prekvapivý orgán, kde sa choroba môže spustiť
Elon Musk „vypol“ Starlink počas veľkej ukrajinskej ofenzívy proti Rusku, odhalila investigatíva
Tragédia na východe Slovenska: Náraz do stromu vodič neprežil, hlásia 6 zranených vrátane detí
Starlink globálne skolaboval: Ukrajinská armáda na fronte čelila výpadku kľúčovej komunikácie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
Zelenskyj oznámil prekvapivý plán. Ukrajina chce produkovať tieto zariadenia ako na bežiacom páse
Slováci stále platia zbytočné poplatky. Tento trik od banky ti ušetrí peniaze na dovolenke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP