Európsky parlament a Nemecko pred pár dňami dospeli k dohode o zachovaniu predaja niektorých spaľovákov aj po roku 2035. Táto správa bez pochýb potešila mnohých odporcov elektromobility, no autá jazdiace na e-palivá sú stále prakticky tie isté spaľováky, ako ich poznáme dnes, hoci im môže pribudnúť napr. systém, ktorý po natankovaní bežného neekologického paliva nedovolí štartovanie.

Doplácajú tak na všetky nedostatky tohto typu pohonu. Staršia infografika, ktorú zverejnila organizácia Transport&Environment ukazuje, aké neefektívne sú v skutočnosti spaľovacie motory sú, v porovnaní s batériovými elektromobilmi.

FonTech/FreePixel, Wikimedia

Tento problém načrtla organizácia T&E už niekoľko rokov dozadu. V efektivite energie prenesenej na kolesá nedokáže akýkoľvek spaľovací motor v žiadnom prípade konkurovať batériovému elektrickému pohonu. Samozrejme, to, že ju jej (zatiaľ) nedokáže v batériách bežného batériového vozidla uskladniť dosť na to, aby mal dojazd napríklad 1 000 km, nikto nerozporuje. Problém efektivity je však oveľa komplexnejší.

Spaľovák „potrebuje“ niekoľkonásobne viac energie

Odporcovia elektromobily s obľubou vyťahujú otázku „Kde budeme všetky tie elektromobily nabíjať“ a hlavne „Kde na to zoberieme elektrickú energiu“. Infografika T&E ukazuje, koľko vyprodukovanej energie sa v skutočnosti prenesie na kolesá auta elektromobilu, vodíkového auta alebo spaľováku.

Prvé energetické straty nastávajú už nutnosti rozohriať pece rafinérie, prípadne výrobe vodíka elektrolýzou. Aby bol pohon vodíkového auta stopercentne ekologický, vodík by sa musel vyrábať elektrolýzou, pričom v takomto prípade už dochádza k stratám až 30 % a ďalších 26 % predstavujú straty pri prenose vodíka na čerpacie stanice.

V prípade batériového elektromobilu pomyselnú energiu môžeme priviesť až k nabíjaciemu stojanu, ktorý do batérie natlačí až 95 % spálanej elektriny – pri nabíjaní teda dochádza k stratám len na úrovni zhruba 5 %.

Z nádrže / batérie na kolesá

Druhá časť sa venuje samotnému prenosu energie z nádrže a batérie na kolesá. V tomto smere má elektromobil 5 % straty pri prevode medzi AC a DC prúdom a nabíjaní batérie. 10 % straty dosahuje samotný elektromotor, ktorý je na tom podobne aj v prípade palivového článku vo vodíkovom aute. Vo finále ale elektromobil dosahuje efektivitu na úrovni fantastických 73 %.

Vodíkový pohon má najväčšie straty pri prevode vodíka na elektrickú energiu pomocou vodíkových článkov vo vozidle. Tie dosahujú až 50 %, pričom na konci dosahuje vodíkový elektromobil iba 22 % účinnosť.

Absolútne najhoršie je na tom spaľovák. Energetické straty pri spaľovacom motore dosahujú až 70 %, nakoľko takýto motor produkuje množstvo odpadového tepla, ktoré sa nijak nevyužíva (ak pominieme kúrenie kabíny v zime). Kvôli tomu je spaľovací motor účinný iba na 13 %, respektíve iba 13 % energie vyrobenej na začiatku sa spotrebuje priamo na pohon vozidla.

Finálnu podobu výnimky zo zákazu predaja spaľovákov spoznáme až budúci rok

„Európa zostáva neutrálna v oblasti technológii. Vozidlá so spaľovacími motormi budú môcť byť vyrábané aj po roku 2035, ak budú tankovať výlučne uhlíkovo neutrálne palivá,“ napísal Wissing na sociálnej sieti. Dodal, že záväzne bude dohodnutý konkrétny postup a časový plán.

„Chceme, aby bol proces uzavretý do jesene 2024,“ napísal Timmermans na Twitteri. EK sa podľa jeho vyjadrení s Nemeckom dohodla na budúcom používaní tzv. e-palív. Teraz budú obe strany pracovať na čo najskoršom zavedení CO2 štandardov pre automobily.

freepik/Zero Petroleum (Úprava redakcie)

Výnimka na predaj spaľovacích motorov sa má týkať aj automobiliek s nízkou produkciou, ktoré väčšinou vyrábajú drahé a luxusné modely. Ide o tie najluxusnejšie automobilky, ktoré vyrábajú extrémne drahé exotické hyperautá, ako napríklad Pagani, Bugatti či Koenigsegg.

Vážne nezhody

Zákaz spaľovacích motorov nie je jediným problémom v EÚ, s ktorým sa automobilky museli popasovať. Prísť totiž mala aj úplne nová emisná norma, kvôli ktorej by museli automobilky investovať obrovské financie do vývoja napriek tomu, že by krátko na to s predajom spaľovacích motorov úplne prestali. Povolenie spaľovania uhlíkovo neutrálnych palív tak môže byť riešením tohto problému.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú