Jadrové ponorky sú stroje, ktoré ľudstvu umožnilo konštruovať až vstúpenie do atómového veku. Napriek tomu, že sa jedná o špičku techniky, môžu na pohľad pôsobiť predpotopne. To, ako ponorka vyzerá, je však diktované predovšetkým podmienkami, akým bude vystavená a tie sú často rovnaké – slaná voda, extrémne vysoký tlak a radiácia.

Tieto stroje dokážu byť prekvapivo obrovské, pričom najväčšiu z nich – ponorku triedy Tajfún, označovanú ako Projekt 941 Akula, Rusko nedávno poslalo do dôchodku. Jedným z dôvodov môžu byť narastajúce náklady na údržbu, keďže tieto ponorky boli stavané len do roku 1989. A keď sa jedná o ponorky, údržbu rozhodne nie je radno zanedbávať.

48 000 ton a 160 ľudí na palube

Ponorky triedy Tajfún boli považované za najväčšie na svete kvôli výtlaku. Keď sa totiž úplne ponorili, vytlačili až 48 000 ton vody a na dĺžku merali 175 metrov. Ponorené zvládali dosiahnuť rýchlosť 27 uzlov, teda približne 50 km/h a pod vodou vydržali až vyše 120 dní s kompletnou posádkou pozostávajúcou zo 160 členov, čo im umožňovalo vykonávať nesmierne dlhé námorné misie.

Ich pohon zabezpečovali hneď dva jadrové reaktory OK-650, ktorých Sovietsky zväz vyrobil hneď niekoľko verzií. Každý z týchto reaktorov poskytoval výkon až 190 MW termálnej energie, ktorá následne ohrievala vodu a vytvárala paru pre poháňanie parných turbín. Tie potom poháňali celý stroj, pričom každá z nich dosahovala výkon 50 000 konských síl na hriadeli.

Robert Lawson/US Army

Potrebovali financie USA a Kanady

Na rozoberanie starých ponoriek tejto triedy poskytli 80 % financií Spojené štáty a Kanada, čo však znamenalo, že stavba nových ponoriek bude o niečo ekonomickejšia a Tajfúny nahradili ponorky triedy Borej, ktoré sú síce o niečo menšie, no potrebujú oveľa menšiu posádku a sú lacnejšie na výrobu, pričom mali byť vyrobené v oveľa väčšom počte (aspoň podľa plánov). Portál NavalNews  pripomína, že v prípade triedy Tajfún išlo o najväčšie ponorky na svete.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že sa jedná o pomerne jednoduché stroje. Zvonku skutočne pôsobia jednoducho, avšak zvnútra sa jedná o nesmierne komplexné zariadenia, ktoré môžu pripomínať vesmírne lode. Ich posádky sú totiž izolované vo vnútri stroja, ktorý je nutné neustále udržiavať, dávať na všetko pozor a je izolovaný od vonkajšieho sveta, často v extrémnych podmienkach vysokého tlaku, čo je presne opačný problém, s ktorým sa stretávajú vesmírne lode.

Čítaj viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP