Koniec všetkým dohadom. Nová kalkulačka odhaľuje, či sú elektromobily čistejšie než spaľováky
Nezávislá organizácia Green NCAP začala testovať ekologickú stránku vozidiel a do svojich výpočtov nezahŕňa iba emisie pri prevádzke, ale emisie počas celého životného cyklu auta. Teraz organizácia vydala špeciálnu kalkulačku, v ktorej je možné priamo porovnať konkrétne modely z hľadiska produkcie CO2. Nie je žiadnym prekvapením, že elektromobily sú výrazne čistejšie.
Nová kalkulačka Green NCAP zohľadňuje aj krajinu, v ktorej sa elektromobil primárne využíva a počíta pritom s daným energetickým mixom danej krajiny. V Európskej únii sa vyprodukuje 356 g CO2/1 kWh energie, na Slovensku je to 232 g CO2/1 kWh.
Počítať teda môžeme s menej optimistickým Európskym energetickým mixom. Do porovnania si môžeme vybrať vozidlá značky Škoda, teda elektrický Enyaq a rovnako výkonný Kodiaq spolu s najúspornejšou verziou, ktorá by mala mať logicky aj najnižšie emisie.
Elektromobil je takmer dvakrát čistejší
Enyaq iV 80 X s pohonom 4×4 disponuje výkonom 195 kW. Oproti nemu sme postavili Kodiaq RS 2.0 TDI s výkonom 176 kW a úsporný Kodiaq 1.5 TSI s výkonom 110 kW. Ani jeden so spaľovákov sa výkonom nevyrovnáva elektromobilu a vieme, že výkon značne ovplyvňuje spotrebu a tým pádom aj produkciu emisií.
Aj napriek tomu, že je elektromobil v tomto porovnaní najvýkonnejší, dosahuje počas celého životného cyklu najnižšiu produkciu CO2. Enyaq iV 80 X vyprodukuje 142 g CO2/km, zatiaľ čo porovnateľný Kodiaq RS až 296 g CO2/km. K čistote elektromobilu sa nepriblížil ani Kodiaq 1.5 TSI, ktorý produkuje 256 g CO2/km.
Pri ročnom nájazde 40 000 km sa odhaduje životný cyklus všetkých týchto áut na 6 rokov. Za túto dobu vyprodukuje Enyaq 34 ton CO2, zatiaľ čo spaľovací Kodiaq až 61,4 ton, respektíve 71,1 tony pri výkonnejšej verzii RS.
Spaľováky sú náročnejšie aj na spotrebu elektrickej energie
Kalkulačka tiež počíta vplyv vozidiel na spotrebu elektrickej energie. Do výpočtov sa zahŕňa energia na výrobu vozidiel, prepravu palív, spracovania ropy a pod. Aj v tomto smere je elektromobil efektívnejší a tak názor, že elektromobily položia energetickú sieť, je úplný nezmysel. Na tému sme nedávno spracovali aj samostatný článok, vysvetlujeme v ňom, ako je to možné.
Spotreba Škody Enyaq je v tomto prípade 0,743 kWh/km, zatiaľ čo pri spaľovacom Kodiaqu spotreba v oboch prípadoch prekročila 1 kWh/km. Počas celého životného cyklu spotrebuje Enyaq takmer 180 MWh energie, zatiaľ čo porovnateľný Kodiaq až 280 MWh elektrickej energie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
Dobije autu tisíce kilometrov ročne zadarmo. Mercedes vyvinul solárny lak, ktorý predĺžuje dojazd
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
90% Slovákov znervóznie už pri prvej otázke: Tento kvíz z biológie ťa pošle späť do školskej lavice
Iba hodinu od Slovenska vyrástol architektonický zázrak: Futuristické „plávajúce šošovky“ menia pohľad na vinice
Mikróby v črevách, toxíny v mozgu: Nová štúdia spochybňuje doterajšie teórie o príčine sklerózy multiplex
FOTO: Post Malone odpálil v Bratislave ohňovú šou. Druhý deň festivalu Lovestream 2025 bol veľkolepý
TOP 5 slovenských miest, ktoré zažívajú boom: Jedno z nich takmer zdvojnásobilo počet obyvateľov (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
-
- Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Postavia jadrové elektrárne, vysokorýchlostnú železnicu a predbehnú Slovensko. Ázia má nového tigra
Volkswagen znovu zaťal do živého. Vládu vyzval na štátnu podporu elektromobilov
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP