Jedny z najpredávanejších elektromobilov u nás sa zbavia veľkej chyby. Ale len za poplatok
Elektromobily Hyundai Ioniq 5 a KIA EV6 zdieľajú totožnú architektúru a nanešťastie aj rovnaké problémy pri oboch autách.
Najväčším neduhom dvojice elektromobilov z Kórei je tzv. „coldgate„, teda pomalé nabíjanie počas chladných mesiacov. Ako píše KIA v tlačovej správe, automobilka tento problém konečne rieši, avšak iba za príplatok.
Nové modely KIA EV6 aj Hyundai Ioniq 5 už majú funkciu aktívneho predhrievania batérie v sériovej výbave, no prvé kusy týchto áut touto dôležitou vlastnosťou nedisponovali.
Presvedčili sme sa o tom aj na vlastnej koži pri zimnom teste KIA EV6. Elektromobil dokáže v ideálnych podmienkach dosiahnuť maximálny nabíjací výkon až 240 kW a z 10 % na 80 % sa dobije za skvelých 18 minút. Čo ale znamenajú ideálne podmienky v reálnom svete?
To je nie príliš teplé, ale zároveň nie priveľmi chladné počasie, no a v našom podnebnom pásme sa stretávme aj s úplným opakom.
Nabíjací výkon nižší aj o polovicu
Azda najviac „škodí“ nabíjaniu týmto dvom elektromobilov zima. Aby sa totiž batéria mohla nabíjať plným výkonom, musí byť dostatočne zohriata. Pri rýchlom nabíjaní si elektromobil batériu zohrieva, no zrejme, zo začiatku to nerobí dostatočne rýchlo.
Kiu EV6 sme počas testu nabíjali z 10 na 100 % a za tento čas sa nám na 175 kW stojane auto nabíjalo maximálne výkonom 148 kW. Spočiatku bol výkon ešte nižší, a to len 50 kW, neskôr vystúpal na 80 kW a takto to šlo ďalej.
EV6 GT je najvýkonnejšia sériová Kia v histórii
Model z roku 2021 totiž nemal aktívne predhrievanie batérie a to isté platí aj pre koncernovú dvojičku od Hyundai. Všetko dnes rieši softvérová aktualizácia, ktorá je k dispozícii aj pre staršie modely Ioniq 5 a EV6 – ale len ak zákazníci zaplatia.
Aktualizácia za príplatok
To ale kontroverzia nekončí, práve naopak, iba začína. PR manažér automobilky Hyundai Marek Kopča pre portál Mojelektromobil.sk prezradil dôvod, prečo si automobilka za aktualizáciu softvéru pýta poplatok.
Podľa jeho slov nejde o žiaden výrobný problém ani chybu vozidla, ktorá by sa dala riešiť v rámci záruky, ale o vylepšenie. Tak bude za aktualizáciu účtovaný poplatok podľa cenníka autorizovaných servisov. Tento softvérový update sa totiž nedá vykonať OTA (over-the-air) aktualizáciou, ale bude potrebná fyzická návšteva servisu.
Podľa informácií na rôznych fórach sa poplatok pohybuje na úrovni 50 €. V tomto prípade ale ide o funkciu, za ktorú by sme neváhali priplatiť. KIA totiž vo svojej tlačovej správe uvádza, že nabíjacie časy sa vďaka tomu môžu znížiť až o 50 %.
Aktívne predhrievanie funguje tak, že do navigácie vo vozidle je potrebné zadať nabíjačku, na ktorej sa vodič chystá nabíjať. Po príchode k stanici batériový manažment ohreje akumulátor na ideálnu teplotu a elektromobil by sa mal od prvých minút nabíjať plným výkonom.
Nie je to len problém koncernu Hyundai
Tému „coldgate“ sme dávnejšie riešili aj vo veľkom samostatnom článku a počas našich testov sme sa stretli s niekoľkými autami rôznych značiek, ktoré týmto problémom trpia rovnako.
Pri našom teste luxusnej limuzíny Mercedes EQS sme sa na rýchlonabíjačke ZSE stretli s majiteľom elektromobilu, ktorý zhodou okolností vlastnil Mercedes EQC.
Počas nášho rozhovoru sme sa dostali aj k téme samotného nabíjania počas zimy, s ktorým bol aj on nespokojný. Mercedes EQC disponuje maximálnym nabíjacím výkonom až 110 kW, no v zime sa mu nepodarí presiahnuť viac ako 70 kW.
Problémom nie je len nižší nabíjací výkon a tým pádom dlhší čas strávený na nabíjačke, ale aj ceny nabíjania. V zime si totiž majitelia často platia za ultrarýchle nabíjanie, aj keď ich autá často „ultrarýchlo“ nenabíjajú.
Na miestach, kde sú na výber nabíjačky s rôznymi výkonmi sa v zime z tohto dôvodu oplatí siahnuť po tej pomalšej a lacnejšej, no napríklad nabíjačka na odpočívadle Beladice dlho nemala žiadnu pomalšiu alternatívu nabíjania. Každý majiteľ elektromobilu teda platil za rýchlonabíjanie, aj keď mal napríklad auto iba s maximálnym nabíjacím výkonom 50 kW.
Ani nami testovaný Mercedes EQS si nedokázal s chladom poradiť stopercentne. Keď sme na spomínanú nabíjačku pri Beladiciach prišli po 10 km jazde, batéria bola stále studená a pri nabíjaní z 2 na 80 % sa nepodarilo prekročiť výkon 110 kW.
Mercedes EQS má dizajn, o akom sa iným autám len sníva
Auto je pritom schopné nabíjať až 200 kW výkonom a nabíjačka v Beladiciach poskytuje teoretický výkon 175 kW. Neskôr, po dlhšej, približne 100 km jazde na diaľnici, sa už na rovnakej nabíjačke a pri ešte nižšej vonkajšej teplote podarilo dosiahnuť výkon 140 kW, stále to však nie je maximálnych 175 kW, ktoré je schopná zo seba nabíjačka vytlačiť.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
recenzia Našli sme dokonalú náhradu za auto. Má dojazd 100 km, odvezie 3 ľudí a už nikdy nezastavíš v zápche
Tesle možno odzvonilo. Obľúbená značka Slovákov sa spája s Číňanmi, chcú priniesť revolučný elektromobil
Vybudovali mu najväčšiu nabíjaciu sieť na svete, aj tak ich prepustil z bizarného dôvodu. Musk spečatil osud Superchargerov
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
TEST Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vybudovali mu najväčšiu nabíjaciu sieť na svete, aj tak ich prepustil z bizarného dôvodu. Musk spečatil osud Superchargerov
- Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- Muskov sen sa rozpadá. Až 98 % majiteľov Tesly odmieta jeho „geniálny“ vynález
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- Vybudovali mu najväčšiu nabíjaciu sieť na svete, aj tak ich prepustil z bizarného dôvodu. Musk spečatil osud Superchargerov
- Vyriešili najväčší problém elektromobilov. Vďaka tejto technológii ľudstvo navždy zabudne na spaľováky
- Muskov sen sa rozpadá. Až 98 % majiteľov Tesly odmieta jeho „geniálny“ vynález
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Vyriešili najväčší problém elektromobilov. Vďaka tejto technológii ľudstvo navždy zabudne na spaľováky
Podľa Esetu sa hackeri napojení na Rusko zameriavali na špionáž v EÚ
Štáty EÚ schválili reformu trhu s elektrickou energiou
Je najvyšší čas sa zaoberať budovaním nabíjačiek pre elektrické kamióny, tvrdí SEVA
Automobilky VW, JLR a BMW nakupovali diely od firmy, ktorú v USA zakázali
Tisíce Slovákov sa radujú. Veľký operátor prináša zásadné vylepšenie
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené