Slovensko totálne nepripravené. Nabúrané auto s batériami polícia strážila niekoľko dní
Ak hovoríme o tom, že Slovensko ešte nie je pripravené na elektromobilitu, zväčša máme na mysli sieť nabíjacích staníc či cenovú dostupnosť elektrických áut u nás.
Na širší nástup elektrických áut ale skutočne nie sme pripravení, o čom svedčí aj nedávna dopravná nehoda plug-in hybridu s vlakom, ktorá vyvolala množstvo komplikácií, informoval portál TVnoviny.sk.
Nehody elektromobilov či plug-in hybridov bývajú nebezpečné, nakoľko je tu vždy riziko poškodenia a následného vzplanutia vysokonapäťovej batérie. Téme likvidácie elektromobilov sme sa v redakcii venovali pred časom a ako sa ukázalo, problémy sú omnoho väčšie, ako sa na prvý pohľad zdá.
Hasenie bežného vozidla je pomerne krátka záležitosť, no v prípade elektromobilu je to presne naopak. Poškodené batériové články môžu začať horieť pri skrate, prípadne sa pod vplyvom rôznych faktorov viackrát opätovne vznietia.
A tu nastáva najväčší problém. Na uhasenie horiacej batérie potrebujú totiž hasiči iný postup a prostriedky, ktoré by efektívne uhasili takýto požiar.
Horenie batérie elektromobilu pritom môže trvať aj niekoľko hodín a ešte niekoľko dní hrozí, že sa znova vznieti. Dokonca sú známe prípady, kedy sa akumulátor znova po uhasení vznietil po 22 hodinách.
S touto problematikou sme sa obrátili na Prezídium Hasičského a záchranného zboru, ktoré nás vo svojej odpovedi informovalo, že hasiči pri takýto požiaroch využijú aj ťažkú techniku.
„Postup pri likvidácii požiaru elektromobilu je rovnaký ako v prípade požiaru automobilu so spaľovacím motorom. Rozdiel je však v dĺžke eliminácie požiaru. Pri spaľovacích motoroch je možné požiar zlikvidovať v priebehu pár minút, zatiaľ čo likvidácia požiaru elektromobilu môže trvať niekoľko desiatok minút až hodín.
Ďalším riešením je ponorenie vozidla prostredníctvom ťažkej techniky do kontajneru s vodou, a to aj na niekoľko dní,“ informovala redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová z komunikačného oddelenia Prezídia Prezídium HaZZ.
S podobnými prípadmi sme sa pritom doteraz stretli pri viacerých nehodách v zahraničí, kedy museli hasiči ponoriť elektromobil do veľkej nádrže s vodou a čakať.
Na otázku, akú techniku by pri takomto zásahu využili hasiči na Slovensku, sme však odpoveď nedostali. V skutočnosti totiž nie je stále stanovený ani presný postup, ktorí by hasiči využili pri dopravnej nehode a požiaroch elektromobilov.
„V súvislosti so zásahmi pri požiaroch a dopravných nehodách elektromobilov je vytvorená pracovná skupina, ktorá je zložená zo zástupcov Hasičského a záchranného zboru, Žilinskej univerzity v Žiline a Technickej univerzity vo Zvolene, ktorej cieľom je stanoviť metódy a postupy pri riešení havárií a požiarov elektromobilov.
Momentálne sa vypracováva metodický list, v ktorom bude stanovený postup pri hasení požiaru a pri dopravnej nehode elektromobilu,“ dodala v odpovedi pre redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová.
Polícia strážila auto niekoľko dní
Koniec teórie, poďme do praxe. Nedávno na Slovensku prišlo k nehode vlaku s plug-in hybridom značky Mitsubishi Eclipse. Plug-in hybrid má síce oveľa menšie batérie ako klasický elektromobil, no vyššie opísaný princíp musia hasiči na vozidle, ktoré má taktiež zelené značky, dodržať úplne rovnako.
V tomto prípade našťastie nedošlo k vzplanutiu batérie, slovenskí hasiči a polícia však aj tak mali problém s bezpečným odstránením vozidla.
Posted by Polícia SR – Trenčiansky kraj on Tuesday, May 17, 2022
Vrak nepojazdného auta museli príslušníci polície nepretržite strážiť niekoľko dní, aby vedeli rýchlo reagovať v prípade, že by vozidlo po nehode vzplanulo.
Na úplne zabezpečenie proti požiaru si museli prenajať špeciálny kontajner naplnený vodou, do ktorého sa následne ponoril vrak auta.
Nepojazdné vozidlo bude vo vodnom kúpeli ďalších 48 hodín. Následne sa vrak auta s batériou odvezie na likvidáciu do Nemecka. Na Slovensku totiž zatiaľ nevieme takéto autá bezpečne a ekologicky likvidovať a rovnako nám chýbajú skúsenosti, ako v prípade nehôd takýchto vozidiel postupovať.
Chaos koniec-koncov v situácii mala aj Markíza, ktorá Mitsubishi Eclipse Cross PHEV vydávala za „elektromobil“, hoci, pochopiteľne, ide o plug-in hybrid s menšími batériami a klasickým spaľovacím motorom. Z tohto pohľadu je však zaujímavá štatistika amerického Autoinsuranceez podľa ktorého hybridy horia oveľa častejšie, ako spaľováky aj čisté elektromobily. Tie sú z tohto pohľadu najbezpečnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
Operátor odhalil jarnú bombu: Za zlomok ceny ti dá 30 GB dát a neobmedzené volania
PRIPOMIENKA Slovákovi z účtu ukradli 500 € cez bežnú aplikáciu. Polícia varuje ľudí, aby neprišli o všetko
Spoločnosť GlobalLogic spúšťa riešenie VelocityAI postavené na využívaní AI, digitálnych možností a ľudských znalostí
Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
300-tisíc mŕtvych a milión ľudí bez domova. Japonsku hrozí najničivejšie zemetrasenie v dejinách
Študovaný odborník vyvracia mýty: 5 chýb pri prerušovanom pôste, ktoré ti zničia výsledky
Vlaky meškajú viac ako 100 minút: Nehoda na železničnej trati skončila tragicky
Island zasiahla silná sopečná erupcia: Vznikla 500-metrová trhlina, vyhlásili červený poplach
3 mladí inovátori získali 23 miliónov eur: Ich lacné senzory konkurujú predraženým vojenským systémom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Takúto batériu ešte nikto nevidel. Funguje bez najnebezpečnejšej zložky v elektromobiloch
- Vydrží 20 rokov a má účinnosť 90 %. Nová batéria prekonala Teslu v skladovaní energie
- VIDEO: Dron odhalil megatováreň BYD pre vyše 100-tisíc ľudí, bude väčšia ako Nitra
-
- Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Vydrží 20 rokov a má účinnosť 90 %. Nová batéria prekonala Teslu v skladovaní energie
-
- Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
Európa si pred zimou vydýchne. Nórsko zvýši letný export plynu
Klimatická zmena mení správanie Slovákov. Viac šetria a investujú do úspor
Zatvorené navždy. Fínsko sa rozlúčilo s jedným typom elektrární
Zázrak pod pieskom. Vedci odhalili starobylú studňu plnú tajomstiev
Česko si testuje odolnosť. Strategické zásoby ropy vystačia na dva mesiace
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
300-tisíc mŕtvych a milión ľudí bez domova. Japonsku hrozí najničivejšie zemetrasenie v dejinách
Študovaný odborník vyvracia mýty: 5 chýb pri prerušovanom pôste, ktoré ti zničia výsledky
Vlaky meškajú viac ako 100 minút: Nehoda na železničnej trati skončila tragicky
Island zasiahla silná sopečná erupcia: Vznikla 500-metrová trhlina, vyhlásili červený poplach
3 mladí inovátori získali 23 miliónov eur: Ich lacné senzory konkurujú predraženým vojenským systémom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené