Dakar po prvý raz vyhralo elektrické auto. Pri pohľade na pohon však má jeden veľký háčik
Rally Dakar má prvého elektrického víťaza, ktorým sa stalo vozidlo Audi RS Q e-tron s Carlosom Sainzom, čoby trojnásobným šampiónom, za volantom, informuje Motorsport. Vozidlo má síce elektrický pohon, no s jedným zásadným prvkom navyše.
Spaľuje benzín
Audi RS Q-etron, ktoré zvíťazilo v skrátenej tretej etape s dĺžkou 255 km, je vybavené vysokonapäťovou batériou s kapacitou 50 kWh (priemerná hodnota bežných elektromobilov strednej triedy), avšak pre auto jazdiace šialenými rýchlosťami v púšti je takáto kapacita nezmyselne malá a vozidlo je z toho dôvodu vybavené aj spaľovacím motorom, vysvetľuje Audi.
HT Auto však podotýka, že nejde o žiadnu obrovskú výhru a vozidlo vyhralo zatiaľ len jednu z etáp. Trať s dĺžkou 255 km dokončilo o 55 sekúnd rýchlejšie, než protivník Henk Lategan z tímu Toyota GAZOO Racing.
Známa automobilka sa chváli tým, že zvolila inovatívny spôsob nabíjania batérie. Ako si však mohli ľudia v posledných dvoch desaťročiach všimnúť, tento inovatívny koncept nazývame „hybrid“. Je nutné uznať, že prístup nemeckej značky je predsa len oveľa efektívnejší, pretože na rozdiel od klasických hybridov neprenáša motor žiadnu silu na kolesá vozidla a vyhýba sa tak veľkému množstvu energetických strát.
Spaľovací motor TFSI, ktorý nabíja batériu na palube, operuje pri ideálnych otáčkach, od 4 500 do 6 000 ot./min a dosahuje spotrebu pod 200 g paliva na 1 kWh elektrickej energie.
Až tak efektívny nie je
Ako informuje The Driven, prémiový elektrický sedan Tesla Model 3 spotrebuje na 100 km 11,9 kWh. Motor Audi by teda pri takejto efektivite vozidla spotreboval približne 2 380 g benzínu, no liter benzínu váži zhruba 0,73 kg, čo znamená, že objemovo by spotreboval niečo cez 3,2 l benzínu.
V aute, ktoré sa radí medzi tie energeticky najefektívnejšie elektromobily. Pri reálnejšej udávanej spotrebe Modelu 3 (15 kWh/100 km) to môžu byť viac než 4 l benzínu a pri oveľa menej efektívnych elektromobiloch, ako napríklad SUV Audi e-Tron až cez 6,5 l benzínu.
Audi tiež udáva 200 g/kWh ako stropnú hodnotu a tvrdí, že je rozhodne nižšia, ekvivalentná benzínová spotreba tak môže byť, predsa len, o niekoľko % prijateľnejšia. Presné hodnoty ale k dispozícii zatiaľ nie sú.
Rozhodne sa jedná o zníženie spotreby, ostáva však otázkou, či dostatočne veľké, aby obhájilo množstvo dodatočných komponentov. Pre špičkové púštne preteky môže ísť o skutočne skvelé a inovatívne riešenie, v porovnaní s klasickými hybridmi na cestách však nie práve prevratné.
A tricky day for @s_peterhansel and Edouard Boulanger…#Dakar2022 pic.twitter.com/JCSrjon6ho
— DAKAR RALLY (@dakar) January 2, 2022
Audi RS Q e-tron je monštrum
Nech už je efektivita akákoľvek, nemožno pochybovať o skutočnosti, že sa jedná o majestátny stroj – koniec koncov, preteká na Dakare. Elektrický pohon totiž dosahuje, bez softvérového obmedzenia, výkon 500 kW a je vybavený dvomi elektromotormi, jedným pre každú nápravu.
Rovnaký systém pritom používa aj elektrická Formula E a pre použitie na Rally Dakar boli potrebné len minimálne úpravy. Z 0 na 100 km/h dokáže Audi RS Q e-tron vystreliť za 4,5 sekundy na sypkom teréne a jeho maximálne rýchlosť je 170 km/h.
Vzhľadom na vysoký výkon, ktorý musí takýto pretekársky špeciál v teréne podať, je vysoký výkon a využitie hneď dvoch elektromotorov dobrým krokom.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Za úplnu banalitu zaplatíš 5 000 €. V EÚ zvažujú pokutovú reformu, ktorá môže byť pre Slovákov devastačná
Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Tržby 1,114 miliardy eur a jedna objednávka každé 2 sekundy“: Tomáš Čupr hlási hrubý zisk 389 miliónov eur
Renomovaný psychológ varuje pred signálom, ktorý devastuje zdravie aj vzťah. Nie sú to hádky ani nevera
Farmár našiel sudy s miliónmi. Môže ísť o jeden z najväčších pokladov Pabla Escobara
Tisíce Slovákov môžu vlastniť pôdu po predkoch: Štát zverejnil zoznam neznámych dedičov
Českí vedci vyvinuli „trójskeho koňa“ proti rakovine: Nová technológia zasahuje nádory s chirurgickou presnosťou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Za úplnu banalitu zaplatíš 5 000 €. V EÚ zvažujú pokutovú reformu, ktorá môže byť pre Slovákov devastačná
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
Slováci si našli nový koníček. Dovážajú rekordný počet áut, majú na to dobrý dôvod
Slovensku môže priniesť až 100 miliónov eur ročne. MIRRI navrhuje zaviesť novú „spravodlivú“ daň
Najväčší dovozca energií sa zmenil na vývozcu a láme rekordy. Mocnosť mení globálny trh s pohonnými hmotami
Pre rýchly vstup do EÚ urobia nemožné. Tento štát chce mať ministerstvo riadené umelou inteligenciou
Jediná krajina produkuje viac plastu než šesť ďalších dokopy. Zverejnili „rebríček hanby“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP