Dakar po prvý raz vyhralo elektrické auto. Pri pohľade na pohon však má jeden veľký háčik
Rally Dakar má prvého elektrického víťaza, ktorým sa stalo vozidlo Audi RS Q e-tron s Carlosom Sainzom, čoby trojnásobným šampiónom, za volantom, informuje Motorsport. Vozidlo má síce elektrický pohon, no s jedným zásadným prvkom navyše.
Spaľuje benzín
Audi RS Q-etron, ktoré zvíťazilo v skrátenej tretej etape s dĺžkou 255 km, je vybavené vysokonapäťovou batériou s kapacitou 50 kWh (priemerná hodnota bežných elektromobilov strednej triedy), avšak pre auto jazdiace šialenými rýchlosťami v púšti je takáto kapacita nezmyselne malá a vozidlo je z toho dôvodu vybavené aj spaľovacím motorom, vysvetľuje Audi.
HT Auto však podotýka, že nejde o žiadnu obrovskú výhru a vozidlo vyhralo zatiaľ len jednu z etáp. Trať s dĺžkou 255 km dokončilo o 55 sekúnd rýchlejšie, než protivník Henk Lategan z tímu Toyota GAZOO Racing.
Známa automobilka sa chváli tým, že zvolila inovatívny spôsob nabíjania batérie. Ako si však mohli ľudia v posledných dvoch desaťročiach všimnúť, tento inovatívny koncept nazývame „hybrid“. Je nutné uznať, že prístup nemeckej značky je predsa len oveľa efektívnejší, pretože na rozdiel od klasických hybridov neprenáša motor žiadnu silu na kolesá vozidla a vyhýba sa tak veľkému množstvu energetických strát.
Spaľovací motor TFSI, ktorý nabíja batériu na palube, operuje pri ideálnych otáčkach, od 4 500 do 6 000 ot./min a dosahuje spotrebu pod 200 g paliva na 1 kWh elektrickej energie.
Až tak efektívny nie je
Ako informuje The Driven, prémiový elektrický sedan Tesla Model 3 spotrebuje na 100 km 11,9 kWh. Motor Audi by teda pri takejto efektivite vozidla spotreboval približne 2 380 g benzínu, no liter benzínu váži zhruba 0,73 kg, čo znamená, že objemovo by spotreboval niečo cez 3,2 l benzínu.
V aute, ktoré sa radí medzi tie energeticky najefektívnejšie elektromobily. Pri reálnejšej udávanej spotrebe Modelu 3 (15 kWh/100 km) to môžu byť viac než 4 l benzínu a pri oveľa menej efektívnych elektromobiloch, ako napríklad SUV Audi e-Tron až cez 6,5 l benzínu.
Audi tiež udáva 200 g/kWh ako stropnú hodnotu a tvrdí, že je rozhodne nižšia, ekvivalentná benzínová spotreba tak môže byť, predsa len, o niekoľko % prijateľnejšia. Presné hodnoty ale k dispozícii zatiaľ nie sú.
Rozhodne sa jedná o zníženie spotreby, ostáva však otázkou, či dostatočne veľké, aby obhájilo množstvo dodatočných komponentov. Pre špičkové púštne preteky môže ísť o skutočne skvelé a inovatívne riešenie, v porovnaní s klasickými hybridmi na cestách však nie práve prevratné.
A tricky day for @s_peterhansel and Edouard Boulanger…#Dakar2022 pic.twitter.com/JCSrjon6ho
— DAKAR RALLY (@dakar) January 2, 2022
Audi RS Q e-tron je monštrum
Nech už je efektivita akákoľvek, nemožno pochybovať o skutočnosti, že sa jedná o majestátny stroj – koniec koncov, preteká na Dakare. Elektrický pohon totiž dosahuje, bez softvérového obmedzenia, výkon 500 kW a je vybavený dvomi elektromotormi, jedným pre každú nápravu.
Rovnaký systém pritom používa aj elektrická Formula E a pre použitie na Rally Dakar boli potrebné len minimálne úpravy. Z 0 na 100 km/h dokáže Audi RS Q e-tron vystreliť za 4,5 sekundy na sypkom teréne a jeho maximálne rýchlosť je 170 km/h.
Vzhľadom na vysoký výkon, ktorý musí takýto pretekársky špeciál v teréne podať, je vysoký výkon a využitie hneď dvoch elektromotorov dobrým krokom.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Majitelia fotovoltiky si priplatia: Menia sa pravidlá hry, príjem za elektrinu už nebude bez odvodov
Revolúcia v dátach: Čína ponorí servery, chce ich ochladiť oceánom
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Slovensko láme rekordy: Hotely praskali vo švíkoch, tieto kraje zlákali najviac turistov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP