Od PlayStationu k autám. Sony predstavilo už svoj druhý elektromobil, šokuje nečakaným krokom
Najväčších výrobcov klasických spaľovacích aút, ktoré jazdia po našich cestách, vie vymenovať aj malé dieťa. Toyota, Volkswagen, Škoda či Peugeot sú tu už roky a často platí, že ak kupuješ nové auto, minimálne podvedome najprv pozeráš do porfólia značky, ktorá ti už stojí v garáži.
V prípade elektromobilov však platí presný opak a okrem najznámejšej Tesly je tu aj NIO, Lucid, Byton, Xpeng, Hyzon a ďalší. Len v Číne je registrovaných viac než 300 výrobcov elektromobilov alebo plug-in hybridov a garantujeme ti, že o väčšine si nikdy nepočul.
Do hry sa podľa najrôznejších správ chystá vstúpiť aj výrobca smartfónov Xiaomi, svetoznámy gigant Apple a podľa najnovších správ portálu The Verge aj japonské Sony.
Ukázali ho už na aktuálnom CES 2022
Zdá sa, že vyrobiť kvalitný, spoľahlivý a úsporný spaľovací motor je mimoriadne ťažká úloha a náskok tradičných automobiliek v tomto smere takmer nemožné dotiahnuť. Elektroauto však potrebuje len batérie a výrazne jednoduchší elektromotor (prípadne ich sústavu), na ktorého produkciu si zrazu trúfa takmer úplne každý.
Na tradičnú technologickú výstavu v Las Vegas, ktorá po ústupe pandémie privítala aj off-line prezentácie a návštevníkov s tradičnými vstupenkami, Sony priviezlo už známy minuloročný prototyp Vision-S 01 v karosérii kupé, no doplnilo ho horúcou novinkou Vision-S 02, ktoré je SUV-čkom, alebo ak chceš skôr crossoverom.
Stále ide o koncept, no stávka na aktuálne prakticky najpulárnejší segment naznačuje, že to Sony s elektromobilitou myslí vážne. SUV zaujalo moderným dizajnom vrátane predných a zadných LED svetiel natiahnutých cez celú karosériu, ako to už nejaký čas robí Porsche, Audi či Mercedes.
Promo video toho z interiéru veľa neukazuje, predpokladáme teda, že má od dokončenia poriadne ďaleko. Sony skôr propagovalo vlasné rozhranie infotainmentu a autonómne riadenie.
„Skúmame (možnosť) komerčného štartu elektromobilu od Sony,“ nechal sa však počuť Kenichiro Yoshida, prezident firmy, od ktorej by si si dnes kúpil skôr televízor, fotoaparát alebo konzolu, ak teda budeš mať šťastie ako my a vôbec ju v obchode zoženieš.

Je veľmi pravdepodobné, že PR oddelenie Sony aktuálne naplno zadáva prieskumy a sleduje, čo vôbec zákazníci na takúto myšlienku hovoria.
Na fotkách Vision-S 02 vidno, že celú prístorojovú dosku pokrýva sústava displejov a ako inak, nazabudlo sa ani na malé obrazovky premietajúce obraz z kamier nahrádzajúcich spätné zrkadlá.
Inak ale interiér vyzerá pomerne konvenčne – v zmysle, že má napríklad obyčajný volant, čo pri takom Apple Car nie je vôbec isté. Prekvapuje tiež sklápanie sedadiel (ani tie vôbec nevyzerajú futuristicky), ktoré sú umiestnené v troch radoch.
NERPEHLIADNI:
Zmena plánu, Apple prinesie ďalšiu revolúciu. Jeho autonómne auto príde už veľmi skoro
Zaujímavé technické parametre
SUV od Sony má pohon všetkých štyroch kolies vďaka dvom 200 kW motorom na každej náprave, dĺžku takmer 4,9 metra a hmotnosť úctyhodných 2 479 kilogramov. Oproti 240 km/h maximálky pri vlaňajšom kupé je však rýchlosť obmedzená na „viac ako 180 km/h“.
Vzhľadom na minulosť firmy v aute nesmie chýbať 5G konektivita, 360° audio integrované v opierkach hlavy a možnosť ovládať infotainment aj bezdrôtovým ovládačom DualShock 4.
Pripravené je tiež párovanie s mobilnou aplikáciou Vision-S Link a kabína, ktorá sama rozpozná, ktorý člen rodiny usadol za volant. Podľa toho nastaví všetko potrebné. Sedadlá a všetky materiály používajú umelú kožu či bambus, aby bola výroba auta čo najviac environmentálne udržateľná.

Okolo auta potom nájdeš až 40 rôznych senzorov, radarov a kamier pre autonómnu jazdu, parkovanie či asistenčné systémy. Zaujímavé by bolo zistenie, či ich Sony nakúpilo od iných firiem, alebo tento systém vyvíja úplne samé.
Vzinkla úplne nová divízia firmy pre elektromobilitu
Ak by totiž bol pravdou druhý prípad, je jasné, že rečiam o „skúmaní možností“ uverí len málokto. V projekte by totiž skončil tak veľký balík peňazí, ktorý by jasne dokladal, že Sony ide do vývoja elektromobilu naozaj naplno a nenecháva nič na náhodu. Veď len rátaj s nami.
Najprv kupé, potom oveľa žiadanejšie SUV, a na oficiálnych stránkach aj veľmi konkrétne technické parametre vrátane detailne prepracovanej mobilnej aplikácie?
Navyše, Sony na CES oznámilo vytvorenie novej spoločnosti pod názvom Sony Mobility. Tá má síce hľadať využitie pre robotické technológie a umelú inteligenciu, no scenár, kedy by Sony svoje technológie len predávalo inému výrobcovi, nemusí byť jediný možný.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

400 miliónov dolárov v troskách? Ukrajinské „podmorské dieťa“ malo zasiahnuť jednu z najcennejších ruských ponoriek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

