Tretí najväčší výrobca notebookov a desktopových počítačov prednedávnom vydal chybnú aktualizáciu pre BIOS, ktorá prakticky odstavila mnohé jeho zariadenia. Používatelia sa po aktualizácii svojich počítačov Dell nevedia dostať do systému – Windows nenabootuje a problém sa prejavuje okamžitým zobrazením BSoD, teda modrej obrazovky smrti, informoval portál MSPowerUser.

Ide o firmvérový update BIOSu vo verzii 1.14.3, ktorá bola určená pre viaceré jeho modely notebookov a stolových počítačov.

Dell vydal problémový update BIOSu

Spomenutý update bol určený napríklad pre notebooky Dell Latitude série 5320 a 5520, ako aj Dell Inspiron 5680 a herný desktopv Alienware Aurora R8. Na problémy s bootovaním systému po aktualizácii sa už sťažujú majitelia postihnutých zariadení na viacerých diskusných fórach, sociálnych sieťach a na oficiálnych stránkach Dell.

V mnohých prípadoch pritom po štarte počítača síce dôjde k jeho zapnutiu, no periférne zariadenia ani monitor sa nepripoja. Podľa iných sťažností sa zas niekedy po štarte zapne aj pripojený hardvér, monitor však zobrazí chybovú hlášku „Time-of-day not set – please run SETUP program“. Po kliknutí na tlačidlo pre pokračovanie sa zariadenie vypne.

Unsplash

NEPREHLIADNIV tvojom Windowse je kritická chyba. Slovenskí IT-čkári tvrdia, že Microsoft zlyhal

Dell zatiaľ neprišiel s oficiálnym riešením problému. Podľa neoficiálnych rád majú zasiahnutí používatelia možnosť problém odstrániť návratom na staršiu verziu BIOSu, čo však môže byť pre mnohých pomerne komplikovaný proces, navyše bez monitora alebo iného počítača, ktorý vytvorí inštalačné USB, takmer nemožná. Jeden z používateľov na fóre Dell odporúča skúšať zapínanie notebooku, pokým nebude možné dostať sa do BIOSu.

Inštalácia skrz USB kľúča u neho nefungovala, nakoľko pripojené zariadenie počítače nedetegoval. Pokiaľ sa podarí používateľovi dostať do BIOS menu, cesta k návratu na staršiu verziu má viesť cez SupportAssist OS Recovery, kde je následne potrebné kliknúť na ikonu 3 bodiek a zvoliť reštart.

Svoj postup popísal jeden z používateľov nasledovne:

  • Po vstupe do SupportAssist OS Recovery a reštarte je potrebné stlačiť F12
  • Na obrazovke sa v ľavej časti pod UEFI Boot Devices objaví Windows Boot Manager
  • Po kliknutí na Windows Boot Manager sa nabootoval do Windowsu (medzitým sa notebook niekoľkokrát vypol a reštartoval)
  • Z oficiálnej stránky stiahol BIOS vo verzii 1.13.0 a spustil program (inštaláciu z USB nevyužil kvôli možnému prerušeniu procesu, čo by malo za následok trvalé poškodenie zariadenia)
  • Notebook sa však ani po inštalácii BIOS 1.13.0 nebootoval do Windowsu, a tak bolo potrebné ďalej spraviť tieto kroky:
    • Otvoriť kryt zariadenia
    • Odpojiť a vybrať batériu
    • Stlačiť tlačidlo napájania na 15 sekúnd
    • Zapojiť batériu
    • Stlačiť tlačidlo napájania

Po tomto procese bol podľa skúseností jedného z používateľov problém vyriešený a notebook sa opäť bezpečne dokázal naštartovať aj s Windowsom. Rovnaký postup však nemusí nutne platiť pre všetky postihnuté zariadenia. Viac informácií k postupu pri takomto probléme poskytol aj Dell vo svojom videu.

Pokým spoločnosť nevydá oficiálny návod a riešenie problému po inštalácii chybnej aktualizácie BIOSu, používatelia sa môžu pokúsiť problém opraviť práve pomocou SupportAssist OS Recovery nástroja. Okrem toho môžu nájsť tipy na riešenie problému aj na oficiálnych stránkach Dell.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú