Známa automobilka všetkých zaskočila. Výroba nášho elektromobilu je o 70 % menej ekologická v porovnaní so spaľovákom
Večný spor medzi zástancami a odporcami elektromobility, či je ekologickejšia výroba spaľovákov, alebo batériových áut, je opäť otvorená. Volvo má na túto otázku jasnú odpoveď, výroba ich elektromobilu je až o 70 % menej ekologická v porovnaní s výrobou podobného spaľováku, o téme informoval portál InsideEVs.
Jedna štúdia tvrdí, že výroba elektromobilov je ekologickejšia, iná naopak, že výrobný proces spaľovákov produkuje ďaleko menej emisií. Švédska automobilka Volvo sa tomuto problému pozrela na kĺb a prináša jednoznačnú odpoveď – výroba elektromobilu produkuje až o 70 % viac emisií ako výroba spaľováku.
Volvo porovnávalo produkciu CO2 pri výrobe modelu XC40 a jeho elektrickej alternatívy C40. Automobilka započítala aj proces získavania kovov pre batérie, ako aj samotný proces výroby batérií.
Rozdiel v produkcii emisií je markantný. Nakoľko ide o veľmi podobné modely, ktoré navyše zdieľajú množstvo rovnakých komponentov a dokonca schádzajú z jednej výrobnej linky, dôvodom tak rozdielnych emisií vyprodukovaných pri výrobe je jednoznačne batéria.
Riešením sú menšie batérie
Ak si teda kúpiš elektrické auto, jeho uhlíková stopa je podstatne väčšia než stopa auta so spaľovacím motorom. Všetko sa to ale začína meniť, akonáhle s týmito autami vodiči vyrazia na cesty.
V tomto prípade veľa závisí od toho, akou „zelenou“ elektrinou nabíja majiteľ svoje elektrické auto. Ak by sa elektromobil nabíjal výhradne elektrinou získanou z obnoviteľných zdrojov, jeho uhlíková stopa by sa vyrovnala spaľováku po nájazde 50 000 km.
Ako uvádza portál AutoTrader, riešením tohto problému môže byť použitie menších batérií. Podobnú štúdiu totiž v minulosti vykonala aj automobilka Mazda a na základe jej výsledkov sa rozhodla vybaviť elektromobil MX-30 menšou batériou.
Menšia batéria vyprodukuje pri svojej výrobe menej emisií a hranica rentability takéhoto elektromobilu je podstatne nižšia. Toto riešenie však obmedzuje dojazd elektromobilu a tým pádom aj jeho využiteľnosť.
Zatiaľ čo s elektrickým autom s vysokým dojazdom dosiahneš rentabilný nájazd 50 000 km za zhruba 4 roky, pri elektromobile s menším dojazdom môže trvať dosiahnutie rentabilného nájazdu podstatne viac rokov.
Každopádne pravdou zostáva, že z dlhodobého hľadiska je elektrické auto predsa len ekologickejšie, nie však až o toľko, ako sme si možno mysleli. Koniec koncov, veľké množstvo emisií vzniká aj pri spracovaní ropy a následnom prevoze pohonných hmôt na čerpacie stanice.
Tejto téme sme sa venovali v staršom článku, ktorého súčasťou je aj animácia, ktorá detailne ukazuje všetky úkony pred tým, než do spaľováku natankujeme benzín či naftu a tiež celý proces dodávania elektrickej energie do elektromobilu.
Spôsob výroby elektriny je kľúčový
Zástancovia elektromobility na čele s Elonom Muskom tvrdia, že elektromobily sú pre životné prostredie oveľa šetrnejšie ako autá so spaľovacím motorom. Ich oponenti však tvrdia presný opak – pri niektorých spôsoboch výroby elektriny vzniká totiž veľmi výrazná uhlíková stopa. Emisie elektromobilov by tak boli na podobnej úrovni ako emisie „spaľovákov“.
Podľa holandských vedcov sa predošlé výskumy mýlili vo viacerých konkrétnych bodoch. To znamená, že elektromobily majú na svedomí o niečo menej skleníkových plynov ako sa im podľa predošlých štúdií pripisuje. Za novou štúdiou stoja Auke Hoekstra a profesor Maarten Steinbuch z Technologickej univerzity v Eindhovene.
Aj výroba batérií môže byť ekologickejšia
Holandskí vedci tvrdia, že prvou chybou predošlých výskumov bol prehnaný odhad množstva uhlíka uvoľňovaného do ovzdušia pri výrobe batérie. Najuznávanejšie štúdie údajne predpokladajú, že sa pri tomto procese uvoľňuje až 175 kg oxidu uhličitého na kWh batérie. Tieto štúdie však odkazujú na jeden kritizovaný zdroj z roku 2017, ktorý ale jeho autori pred pár rokmi aktualizovali – z pôvodných 175 kg je po novom už len 87 kg CO2 na kWh batérie.
Druhou chybou pri určovaní uhlíkovej stopy elektromobilov bolo výrazné podcenenie životnosti batérií. Vyššie spomínané štúdie sa totiž domnievajú, že priemerná životnosť batérie je 150 000 km. V novej štúdii Holanďania počítajú s číslom 250 000 km a treba taktiež brať do úvahy, že toto číslo bude časom rásť – pred tromi rokmi sme o batérii s životnosťou 2 miliónov kilometrov mohli len snívať. Dnes už je pripravená na produkciu.
Pravda je niekde uprostred
Podľa vedcov je ďalšou chybou predošlých štúdií aj počítanie s tým, že výroba elektriny bude vždy taká neekologická ako bola pred niekoľkými rokmi. V skutočnosti predstavovala elektrina zo slnečnej a veternej energie v minulom roku až dve tretiny celkového množstva vyrobenej elektriny a je pravdepodobné, že toto číslo bude aj naďalej rásť, píše Der Spiegel.
Vedci ďalej poukazujú na kritiku odporcov elektromobilov, ktorí počítajú množstvá skleníkových plynov uvoľnených pri výrobe elektriny a batérie. Pri spaľovacích motoroch sa táto technika nevyužíva – je to podobné, akoby chcel niekto vypočítať množstvo skleníkových plynov uvoľnených pri rozklade ropy na jej deriváty. Emisie áut so spaľovacími motormi by sa tým totiž výrazne zvýšili.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Historický úspech čínskej automobilky. Japonského giganta prekonala na jeho vlastnom trhu
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný incident v Bratislave: Hádka manželov skončila bodnutím
„Učiteľka mu v zlosti kričala do ucha.“ Mama 8-ročného dieťaťa s autizmom rozpráva svoj príbeh
Fico reagoval na Gašparove tvrdenia o výstupe z EÚ: „Slovensko sa musí pripraviť na všetky možné krízové situácie“
Šokujúce zistenie: Vážne zranenie hlavy vie aktivovať spiace vírusy v tele. Táto skupina ľudí trpí zvýšeným rizikom
Fitness aplikácia odhalila prísne tajné informácie francúzskeho námorníctva. Zistené údaje vyvolali obavy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
Eset varuje Slovákov. Vishingové podvody na seniorov sú čoraz častejšie
Vedci postavili 100-metrový reaktor, ktorý vyrába palivo zo slnečného žiarenia
Nemci priznali krutú realitu. Bez technológií Američanov by sme dlho neprežili
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný incident v Bratislave: Hádka manželov skončila bodnutím
„Učiteľka mu v zlosti kričala do ucha.“ Mama 8-ročného dieťaťa s autizmom rozpráva svoj príbeh
Fico reagoval na Gašparove tvrdenia o výstupe z EÚ: „Slovensko sa musí pripraviť na všetky možné krízové situácie“
Šokujúce zistenie: Vážne zranenie hlavy vie aktivovať spiace vírusy v tele. Táto skupina ľudí trpí zvýšeným rizikom
Fitness aplikácia odhalila prísne tajné informácie francúzskeho námorníctva. Zistené údaje vyvolali obavy
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené