Nafta končí, Slováci milujú hybridy. Prvýkrát ich prekonali v predajoch
Nájsť čistú benzínovú, alebo nebodaj naftovú motorizáciu je už v dnešnej náročné. Drvivá väčšina automobiliek jednoducho ide s dobou a k spaľovacím agregátom častokrát pridáva aj nejakú formu elektrického pohonu. Aj toto môže byť jeden z dôvodov, prečo sú hybridy tak na vzostupe. Štatistky predajov nových áut zverejnil Zväz automobilového priemyslu a ako prvý o nich informoval portál Autoviny.sk.
Od začiatku roka po koniec septembra sa na Slovensku registrovalo celkovo 58 719 nových áut, no elektrifikované pohony z tohto objemu tvoria približne iba jednu pätinu.
Mesiac september bol ale kľúčový, predaje hybridných, teda ekologickejších motorizácií prekonali počty nových registrovaných naftových áut. Naftových vozidiel sa minulý mesiac registrovalo 979.
Hybridov bolo celkovo 1 315, z čoho je 234 naftových hybridov, 994 benzínových hybridov, 18 naftových plug-in hybridov a 69 benzínových plug-in hybridov. Hybridné motorizácie tak u nás vôbec poprvýkrát prekonali tie naftové.
Benzín ale stále dominuje a v septembri sa Slovensku registrovalo 3 314 takýchto áut. Aj čisté elektromobily sú ale na vzostupe a v deviatom kalendárnom mesiaci ich na našich cestách pribudlo krásnych 111.
Volkswagen dominuje predajom
Veľmi zaujímavé sú aj štatistiky od začiatku roka. Vypichnúť môžeme napríklad vodíkový pohon, z ktorého bolo na Slovensku registrované iba jedno vozidlo. Ide o Toyotu Mirai, s ktorou automobilka predvádzala svoju pokročilú ekologickú inováciu a na ktorom jazdil aj minister Sulík.
Zaujímavou motorizáciou je aj kombinácia benzínu, LPG a PHEV. Takéto vozidlo tiež pribudlo iba jedno a je ním model značky Audi. Batériových elektromobilov u nás pribudlo 714 a lídrom v ich predaji je Volkswagen.
Naftových plug-in hybridov pribudlo 104 a všetky predal Mercedes, ich naftové plug-in hybridné GLE je totiž jedným z najšpičkovejších áut tohto druhu, o čom sme sa sami presvedčili v unikátnom teste z Bratislavy do Košíc.
Benzínovým plug-in hybridom dominuje BMW, celkovo sa ich predalo 726 a Bavori prispeli 103 kúskami. Od začiatku roka sa ale najviac predalo benzínových áut, ktorých na našich cestách pribudlo 32 875. To je viac ako polovica všetkých nových registrovaných vozidiel na Slovensku.
Na elektromobilitu nie sme pripravení
Zrejme nikoho neprekvapí, že najlepšie pripravenou krajinou na nástup elektromobility je Nórsko. V severskej krajine je registrovaných už viac ako 300 000 elektromobilov a záujem o batériové autá v tejto krajine za posledné tri roky vzrástol o 145 %, ukazuje analýza agentúry Zutobi.
Agentúra tiež sledovala aj priemernú cenu nabíjania, pričom simulovala, koľko by stálo plné nabitie Tesly Model 3. Nórskych občanov to vyjde na niečo málo cez 4 €. Pozoruhodný je aj údaj o počte verejných nabíjačiek na 1 km, v Nórsku ich je viac ako 35. Dokonca takmer 12 % zo všetkých áut tu tvoria čisté elektromobily, čo severskému štátu vyslúžilo skóre 8,14 bodov z 10.
Ak sa pozrieme v tejto analýze na Slovensko, musíme ísť v zozname krajín takmer až na samý koniec. Sme totiž 9. najhoršie pripravená krajina na elektromobilitu. Naše skóre je 2,49 bodov z 10 hneď z viacerých dôvodov. Tým prvým je cena nabíjania, u nás by si vodič nabil priemerný elektromobil (Teslu Model 3 s 50 kWh batériou) za 8,80 €, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s Nórskom.
Ďalším faktorom, ktorý hrá proti nám, je počet nabíjacích bodov, na každý kilometer ich nemáme ani dva. Ani 1 % registrovaných áut u nás netvoria elektromobily, no pozitívum je, že v posledných troch rokoch vzrástol záujem o tieto vozidlá o 368 %.
Celkovo je ich na Slovensku registrovaných viac ako 1800. Pod nami sú napríklad naši českí a poľskí susedia, ale aj velikáni ako Belgicko či Nemecko. Belgičania a Nemci strácajú najmä pri cene nabíjania, ktorá je oproti Slovensku ešte vyššia. Za lídrami v pripravenosti na elektomobilitu teda poriadne zaostávame. Ak vynecháme Nórsko, zvyšok špičky Európy je na tom aj tak takmer dvakrát lepšie než my.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Prekvapivá krajina má obrovský záujem o slovenské zbrane. Štát rokuje o kúpe pokročilých systémov
STVR čelí kritike. Obľúbená relácia prišla o kľúčovú funkciu, náhrada ľudí naštvala
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
EXKLUZÍVNE z Expa v Osake: „Slovensko má energiu a ťah, ktorý Japonsko potrebuje cítiť,“ hovorí tamojšia učiteľka a novinárka
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
MIMORIADNE: Policajti NAKA bez obvinení, generálny prokurátor Žilinka ich zrušil
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP