Dnes je už aj medzi širokou verejnosťou známe, že je SpaceX na vrchole raketového priemyslu. Málokto ale vie, akým spôsobom sa tam táto súkromná spoločnosť dostala a ako vôbec spôsobila tak zásadný prevrat, ktorý drasticky tlačí dole ceny za lety do vesmíru a že má SpaceX v rukách raketový motor, ktorý sa radí medzi svetovú špičku.

V minulosti sme ťa oboznámili s ťažkými začiatkami celej spoločnosti a o tom, ako musel Musk vyjednávať s Rusmi, ktorí ho nakoniec oklamali. Ako však prišiel na svet zatiaľ najdôležitejší raketový motor firmy, ktorý dostal astronautov NASA naspäť do vesmíru a buduje najväčšiu sieť satelitov?

Tiché a pomalé začiatky

Ako súkromná firma to mal SpaceX na svojom začiatku ťažké a mimo všetkého ostatného musel z vlastných peňazí vyvinúť funkčný raketový motor. Výsledkom sa stal Merlin, ktorý prešiel niekoľkými verziami a spoločnosť ho používa dodnes, pričom v niektorých ohľadoch ide o motor, ktorý drží svetové prvenstvá.

SpaceX

Ako prvý vyvinuli Merlin 1A, ktorý namontovali na svoju prvú orbitálnu raketu – nešťastný a zároveň legendárny Falcon 1, ktorý najprv priviedol SpaceX na mizinu a následne ju zachránil a otvoril mu dvere do budúcnosti.

Merlin 1A mal ablatívne chladenú dýzu, čo znamená, že z nej postupne, počas prevádzky, mizol materiál a stenčovala sa, spomína WIRED. Motor dosahoval ťah 340 kN, čo je menej ako raketový motor BE-3 spoločnosti Blue Origin, ktorá ho používa na svojej suborbitálnej rakete New Shepard – ten dosahuje ťah 490 kN.

Spolupráca viacerých firiem

Aj keď SpaceX navrhol a vyvinul motory Merlin v podstate sám, zásluhu na nich majú aj iné súkromné spoločnosti. Napríklad turbočerpadlo vyvinula spoločnosť Barber-Nichols, ktorá predtým vyvinula turbočerpadlá pre motory pre firmu Rocketdyne či pre NASA. Táto spoločnosť vyvinula turbočerpadlo dokonca aj pre raketu LauncherOne spoločnosti Virgin Orbit odpaľovanú z letiaceho Boeingu, píše na svojom webe.

SpaceX

Len samotné turbočerpadlo motora Merlin 1A pritom vážilo 68 kg a motor letel len dvakrát. Oba pokusy o dosiahnutie obežnej dráhy zlyhali a keď prišiel tretí pokus, SpaceX už mal v rukách novú verziu, Merlin 1B.

Ten mal niekoľko vylepšení, dosahoval o niečo vyšší ťah (380 kN), využíval nový spôsob zapaľovania paliva a chceli ho použiť aj na novej, väčšej rakete, dnes známej ako Falcon 9. Nikdy však neletel a SpaceX sa presunul k ešte novšej verzii, Merlin 1C.

Prvý veľký úspech
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú