Nie elektrifikácia, ale autonómne technológie zmenia dopravný priemysel. S týmto vyhlásením nedávno prišiel šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess a my s ním plne súhlasíme. Preteky v autonómnych technológiách riadenia sú v plnom prúde a čínske automobilky tasia silné zbrane. Na videu, v ktorom môžeme vidieť autopilota Xpeng v akcii, upozornil portál Electrek.

Tesla je všeobecne považovaná za lídra v oblasti autonómneho riadenia. Funkcia FSD (Full Self-Driving) už niekoľkokrát ukázala svoje kvality a aj napriek tomu, že  sa stále jedná o beta verziu a vodič tak musí neustále dohliadať nad vedením vozidla, dokázal „autopilot“ Tesly prejsť bez zásahu vodiča stovky kilometrov.

Čína vyťahuje tromfy

Čínska automobilka Xpeng je jednou z tých, ktorým sa darí dobývať nielen domáci, ale aj európsky trh. Dôkazom toho je aj nedávne uvedenie modelu P7 na nórskom trhu, kde už automobilka začala s dodávkami prvých kusov novým majiteľom.

Xpeng

Nedávno sme tiež informovali o ďalšej expanzii, tentokrát plánuje automobilka priniesť ešte lacnejší sedan P5 na nemecký trh, teda podstatne bližšie k Slovákom.

Model Xpeng P5 disponuje aj pokročilou funkciou City NGP (Navigation Guided Pilot). Tá je súčasťou pokročilého asistenta riadenia X-PILOT, ktorý pri modeli P5 dostal iteráciu s číslom 3.5, čo znamená, že tento systém je vybavený dvojicou LiDAR radarov.

Vďaka LiDAR senzorom dokáže model P5 ako jediný z flotily Xpeng využívať pokročilého mestského autopilota, čo automobilka ukazuje na videu nižšie.

Xpeng P5 zobrala automobilka na autonómnu jazdu centrom čínskeho mesta Kanton, kde si auto hravo poradilo aj s extrémne zložitými dopravnými situáciami. Vozidlu nerobí problém autonómna zmena jazdných pruhov, vyhýbanie sa cyklistom na krajnici, prejazd niekoľkopruhovým kruhovým objazdom, odbočovanie na križovatkách či obchádzanie stojacich vozidiel.

Autonómne technológie sú budúcnosť

Mnohí považujú nástup elekromobility za najväčšiu revolúciu automobilového priemyslu za posledné desaťročia. Netreba však zabúdať, že veľké automobilky aktívne pracujú aj na technológiách autonómneho riadenia, ktoré podľa odborníkov prinesú skutočnú revolúciu v osobnej doprave.

„Táto zmena transformuje odvetvie viac, než elektromobily či elektrifikácia,“ vyjadril sa k téme autonómneho riadenia CEO Volkswagenu, Herbert Diess v rozhovore pre Bloomberg.

Flickr / Tesla

Ak by automobilky nepovažovali autonómne technológie za dôležité, zrejme by do ich vývoja neliali gigantické množstvo peňazí. Taký Volkswagen ročne investuje do softvérového vývoja až 2,5 miliárd eur.

Napokon, autonómne autá sa podľa Diessa stanú najsofistikovanejšími zariadeniami pripojenými na internet. Softvér autonómneho riadenia bude obsahovať 10-krát viac riadkov kódu než operačné systémy smartfónov.

Preteky už započali

Autonómne vozidlá prídu, o tom niet pochýb, otázne je ale kedy a v akej miere. Aj v tomto smere medzi sebou svetoví lídri započali veľký závod, kto ako prvý prinesie plnohodnotné autonómne riadenie do komerčných osobných áut.

Twitter

Zatiaľ to vyzerá tak, že jednoznačným lídrom je Tesla, ktorá so svojou beta verziu Full Self-Driving dokazuje naozaj pozoruhodné veci. Bez zásahu vodiča Model 3 prešiel viac ako 600 km.

Teraz svoje kvality naplno ukázal aj Xpeng a je teda na čase, aby nás svojimi technológiami autonómneho riadenia pomaly začali ohurovať aj zaužívaní výrobcovia automobilov, ako Mercedes, Volkswagen či BMW.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú