Záujem Slovákov o elektromobily síce rastie, avšak pomalšie ako vo väčšine iných krajín Európskej únie. Ako vyplýva z dát Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), v druhom štvrťroku tohto roku stúpli na Slovensku medzikvartálne registrácie tohto typu áut o asi 70 %, informuje TASR.

Európsky priemer je viac než trojnásobný

Priemer rastu za celú úniu však bol viac ako 230 %. Slabšie výsledky ako Slovensko vykázali iba Rumunsko, Maďarsko a Slovinsko. Celkovo dosiahol podľa údajov asociácie v druhom štvrťroku aktuálneho roku trhový podiel batériových elektrických vozidiel 7,5 %.

Počas tohto trojmesačného obdobia sa výrazne zvýšil aj dopyt po hybridných automobiloch a súčasne sa znížil trhový podiel áut s tradičnými druhmi palív. K nárastu prispeli najmä štyri najväčšie trhy v regióne, Nemecko, Španielsko, Francúzsko a Taliansko. Percentuálne najvyšší nárast zaznamenali Grécko, nasledované Írskom a Chorvátskom.

Podľa agentúry SITA záujem Slovákov o elektrické autá výrazne nerastie. V prvom polroku tohto roku sa pre kúpu takéhoto osobného vozidla rozhodlo 432 z nich. Za celý minulý rok sa pritom na Slovensku predalo 918 elektromobilov. Ako ďalej vyplýva z údajov Zväzu automobilového priemyslu SR, podiel tohto typu áut na celkovom predaji je stále pomerne zanedbateľný.

Za prvých šesť mesiacov sa pohyboval na úrovni od 0,6 po 1,44 %. Za celý vlaňajší rok dosiahol 1,2 %. Na slovenskom trhu pritom dlhodobo dominujú benzínové vozidlá. Od januára do júna aktuálneho roka tvorili asi polovicu všetkých registrácií. Približne štvrtinový podiel si držia automobily poháňané naftou.

Vodíkové autá ako naša záchrana?

Vodík majú na Slovensku mnohí v obľube oveľa viac, než klasické akumulátorové elektromobily. Dôkazom toho je aj prvý vodíkový autobus vyrobený firmou na Spiši. Zaujímavosťou tohto vodíkového autobusu je aj samotná vodíková technológia. Autobus totiž disponuje nízkotlakovou metalhydridovou nádržou, ktorá je bezpečnejšia a znižuje riziko explózie.

V prípade vodíkového pohonu je to s infraštruktúrou ešte horšie, ako v prípade elektromobilov. Aj keď existuje vždy možnosť nabíjať si auto doma, mnohým chýba kompletná sieť rýchlonabíjačiek – a to aj napriek tomu, že infraštruktúra je už dnes, na väčšine územia Slovenska, preukázateľne postačujúca.

JATO

Slovensko si narobilo problémy aj v rámci nákupov áut so spaľovacími motormi. Slovensko dosahuje najvyššie emisie z nových osobných vozidiel v EÚ. Na Slovensku bol v roku 2020 priemer CO2 na jedno osobné vozidlo na úrovni 106,7 g/km, kdežto rok pred tým sme boli na úrovni 121,6 g/km. Spomedzi sledovaných krajín sme na tom najhoršie a produkcia emisií nových predaných áut v roku 2020 je v priemere 119,2 g/km, čo je absolútne najhoršie zo všetkých.

Elektromobilita na Slovensku tak zažije v najbližších rokoch poriadny rozmach. Z celkového rozpočtu plánu obnovy poputuje na rozvoj infraštruktúry pre elektrickú mobilitu iba 1 %, no za sumu 51 miliónov eur sa toho dá v tomto odvetví vybudovať naozaj veľa. Presnejšie má ísť o 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc pri diaľniciach, 500 rýchlonabíjacích staníc pre mestá a podnikateľov a vyše 2600 AC staníc, takisto pre mestá a podnikateľov.

Plán obnovy žiaľ nezhŕňa nové dotácie na nákup elektromobilov, no netreba zúfať. Dotácie prídu, no financované budú z iného zdroja. Ministerstvo hospodárstva (MH) SR plánuje ďalšie kolo dotácií na nákup elektromobilov, výška príspevku však bude nižšia ako v závere roka 2019. Na pridelenie dotácie by však mal mať každý záujemca nárok. „Elektromobily budeme ďalej podporovať, pokiaľ na to budeme mať peniaze,“ povedal Sulík.

Výška dotácie na jeden elektromobil zatiaľ nie je určená, v každom prípade by však mala byť nižšia ako v prvom kole, kde záujemca mohol dostať 8000 € na elektromobil a 5000 € na plug-in hybrid.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú