Slovákom z nej padne sánka. Vyskúšali sme si najvýkonnejšiu Škodu Enyaq s pohonom 4×4
Škoda Enyaq zobrala slovenský trh elektromobility naozaj od podlahy a už počas prvých týždňov od začiatku predaja je jasný fakt, že ide o veľmi silný predajný artikel. Popri verziách s nižším výkonom, menšími batériami či doteraz najvýkonnejšou verziou s označením iV 80, prichádza na náš trh aj „motorizácia“ iV 80x, ktorá dostala do vienka najmä pohon 4×4.
Táto verzia bude teda aktuálnym vrcholom ponuky prvého elektrického SUV Škodovky ešte pred príchodom najšportovejšieho modelu RS a novej karosárskej verzie kupé. My sme s Enyaqom iV 80x už strávili pár kilometrov a stihli sme zistiť jeho slabiny či najväčšiu devízu, ktorá sa voči doterajším výkonovým verziám prejavila snáď najviac.
Dokonca sme mali konečne možnosť si naživo pozrieť aj tú vlastnosť, za ktorou sa budú otáčať pohľady mnohých Slovákov – geniálne vymyslenú podsvietenú prednú masku.
Pohon všetkých štyroch kolies pridáva do auta nielen jeden ďalší elektromotor, ale aj dávku koní naviac. V podstate ide o rovnakú motorizáciu ako v prípade koncernovej dvojičky VW ID.4 GTX či Audi Q4 50 e-tron.
Koncernové dvojičky sú však športovo ladené verzie, preto inžinieri z elektromotorov vyžmýkali ešte o niečo viac výkonu. Enyaq iV 80x má 195 kW (261 koní) a krútiaci moment dosahuje 425 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h je na úrovni 6,9 sekundy.
Takto vyzerá zrýchlenie v praxi.
Je to zhodná elektronika ako v prípade RS verzie, avšak tentokrát je výkon softvérovo obmedzený na hodnotu 195 kW. Verzia RS dostane výkon až 230 kW, čiže rovných 300 koní.
Dvojica elektromotorov a vyšší výkon však má za následok o niečo vyššiu spotrebu, ktorá sa pri športovej jazde šplhá k 30 kWh/100 km, avšak pokojná jazda dokáže spotrebu stlačiť aj na úroveň 19-21 kWh/100 km. V prípade Enyaqu iV 80x sa papierovo pohybujeme na dojazde 495 km podľa WLTP. Verzia Enyaq iV 80 s rovnako veľkou, 77 kWh batériou, no iba jedným elektromotorom a nižším výkonom prejde na jedno nabitie 535 km.
V realite však skôr očakávaj dojazd na úrovni 395 km, keďže vyšší výkon, ktorý je mimochodom konečne adektávny k proporciám a rozmerom Enyaqu, ťa bude permanentne nútiť ísť športovejšie. V jednoduchosti povedané, ak by mala existovať ideálna motorizácia pre Enyaq, pohon 4×4 a verzia 80x budú tou kombináciou, ktorá uspokojí majoritou vodičov.
Treba tiež zdôrazniť, že pohon 4×4 nie je permanentný a zapája sa len v prípade krízových situácií, akonáhle to vyhodnotí ABS či palubná elektronika vozidla. Vodič si sám nemôže vynútiť permanentne zapnutú štvorkolku.
Jazdecky bola skvelá už aj verzia s čisto zadným pohonom, no verzia 4×4 posúva radosť z jazdy ešte na vyššiu úroveň. Nielen vďaka vyššiemu výkonu, ale aj vďaka lepšej trakcii sa dá užiť si s týmto autom aj športovejšiu jazdu.
Výhodou je aj to, že v prípade štvorkolky dokáže rekuperovať aj predný elektromotor. V režime Šport, kedy po uvolneni plynového pedála auto rekuperuje na maximum, je tak brzdný efekt ešte intenzívnejší, než v prípade Enyaqu s pohonom zadných kolies. V tomto prípade stačí po väčšine skutočne iba zložiť nohu z plynu a auto si už pre zákrutou dokáže úplne samé dostatočne pribrzdiť.
Keď už sme pri nabíjaní, okrem možnosti DC nabíjania výkonom až 125 kW tu máme aj palubnú AC nabíjačku s výkonom 11 kW. Rýchle nabíjanie je v tomto smere „rýchle tak akurát“. Meranie z praxe nám ukázalo, že nabitie z 36 % na 100 % trvá 55 minút. Palubný počítač nám deklaroval, že za minútu nabíjania získame 5 km dojazdu. Stále však platí, že najrýchlejšie a najefektívnejšie nabíjanie je v rozsahu od 20 % do 80 %, v tomto prípade sme za 35 minút nabíjania dodali do batérie 35 kWh energie.
Škoda Enyaq iV 80x je obutá na pneumatikách, ktoré v prípade defektu dokážu automaticky zaceliť dieru. Po celom obvode vo vnútri pneumatiky sa nachádza špeciálny materiál pripomínajúci žuvačku, ktorý po prepichnutí pneumatiky túto dieru ihneď upchá.
Pred vodičom je klasicky malý 5,3″ displej, ktorý zobrazuje iba tie najzákladnejšie informácie a jeho vzhľad sa nijako extra upravovať nedá. V zásade nám to nevadilo, pretože Enyaq vo vyšších verziách disponuje aj obrovským head-up displejom s funkciami rozšírenej reality, samozrejme za príplatok.
Obrovskou novinkou, a to doslova, je až 13″ stredový displej. Infotainment upravený pre potreby elektromobilu fungoval správne, plynulo a orientácia v ňom bola jednoduchá. Nastavovanie klimatizácie, ako aj zapínanie a vypínanie výhrevu sedadiel, je možné realizovať už len cez túto masívnu dotykovú obrazovku.
Modely, ktoré sme mali na predvádzacej akcii v Česku, disponovali aj nádhernou podsvietenou prednou maskou. Tá sa bude dať pri Škode Enyaq objednať už od tohto leta, dostupná však bude iba v kombinácii s Matrix LED svetlami a za príplatok približne 800 €.
V konečnom dôsledku to ale dodáva autu neskutočný šmrnc a ak existuje dizajnový príplatok, za ktorý by si Slováci mali priplatiť, práve sa naň pozeráš. Toto krátke video je najlepším dôkazom.
A ako to vyzerá, keď okolo teba prejde v noci takto nablýskaný Enyaq?
Najvýkonnejší Enyaq je perfektný
Prvé elektrické SUV Škody sa vydarilo. Nech si hocikto hovorí na elektromobilitu čo chce, tento smer českej automobilky sa musí páčiť každému. Už to dávno nie je tá konzervatívna značka, ktorá sa bojí inovácií a hrá v koncerne len druhé, či nebodaj tretie husle. Nie vážení.
Enyaq je to najlepšie, čo ľudový elektromobil v roku 2021 môže ponúkať a verzia s pohonom všetkých štyroch kolies to len výraznejšie podčiarkuje. Cena pre slovenský trh zatiaľ nebola stanovená, dozvieme sa ju až koncom mesiaca.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
400 kW nabíjanie na dosah ruky. Slovákom pribudla „diaľnica nabíjačiek“, ktorú určite neminieš
Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lídri EÚ sa zhodli, budúcnosť Ukrajiny má byť v jej rukách. Proti bola jediná krajina
Slovensko musí urobiť drastické škrty v dôchodkoch. Inak sa môžeme pripraviť na taliansky scenár
Záhadné signály z Antarktídy: Vedci zachytili nevysvetliteľné rádiové impulzy spod ľadu, ktoré nemajú existovať
AKTUÁLNE: Na Slovensku potvrdili nové ohnisko žltačky typu A, v okrese je už vyše 40 prípadov
Pod Kažimírom sa trasie stolička: Podľa zahraničných médií chce Fico na post guvernéra dosadiť svojho ministra
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
Na objavenie čakal 66 rokov. Antarktída odkryla príbeh vedca, ktorý nečakane zmizol
Tesla sa pustí do energetiky. Britom ponúkne elektrinu aj nové možnosti
Pokuty až 18-tisíc eur. Taliansko ide po vodičoch bez kompromisov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP