Škoda Enyaq zobrala slovenský trh elektromobility naozaj od podlahy a už počas prvých týždňov od začiatku predaja je jasný fakt, že ide o veľmi silný predajný artikel. Popri verziách s nižším výkonom, menšími batériami či doteraz najvýkonnejšou verziou s označením iV 80, prichádza na náš trh aj „motorizácia“ iV 80x, ktorá dostala do vienka najmä pohon 4×4.

Táto verzia bude teda aktuálnym vrcholom ponuky prvého elektrického SUV Škodovky ešte pred príchodom najšportovejšieho modelu RS a novej karosárskej verzie kupé. My sme s Enyaqom iV 80x už strávili pár kilometrov a stihli sme zistiť jeho slabiny či najväčšiu devízu, ktorá sa voči doterajším výkonovým verziám prejavila snáď najviac.

Dokonca sme mali konečne možnosť si naživo pozrieť aj tú vlastnosť, za ktorou sa budú otáčať pohľady mnohých Slovákov – geniálne vymyslenú podsvietenú prednú masku.

Pohon všetkých štyroch kolies pridáva do auta nielen jeden ďalší elektromotor, ale aj dávku koní naviac. V podstate ide o rovnakú motorizáciu ako v prípade koncernovej dvojičky VW ID.4 GTX či Audi Q4 50 e-tron. 

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler/FonTech

Koncernové dvojičky sú však športovo ladené verzie, preto inžinieri z elektromotorov vyžmýkali ešte o niečo viac výkonu. Enyaq iV 80x má 195 kW (261 koní) a krútiaci moment dosahuje 425 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h je na úrovni 6,9 sekundy. 

Vybral by si si pohon dvoch alebo štyroch kolies v Enyaqu?

Načítava sa... ... Načítava sa... ...

Takto vyzerá zrýchlenie v praxi. 

Je to zhodná elektronika ako v prípade RS verzie, avšak tentokrát je výkon softvérovo obmedzený na hodnotu 195 kW. Verzia RS dostane výkon až 230 kW, čiže rovných 300 koní. 

Dvojica elektromotorov a vyšší výkon však má za následok o niečo vyššiu spotrebu, ktorá sa pri športovej jazde šplhá k 30 kWh/100 km, avšak pokojná jazda dokáže spotrebu stlačiť aj na úroveň 19-21 kWh/100 km. V prípade Enyaqu iV 80x sa papierovo pohybujeme na dojazde 495 km podľa WLTP. Verzia Enyaq iV 80 s rovnako veľkou, 77 kWh batériou, no iba jedným elektromotorom a nižším výkonom prejde na jedno nabitie 535 km.

V realite však skôr očakávaj dojazd na úrovni 395 km, keďže vyšší výkon, ktorý je mimochodom konečne adektávny k proporciám a rozmerom Enyaqu, ťa bude permanentne nútiť ísť športovejšie. V jednoduchosti povedané, ak by mala existovať ideálna motorizácia pre Enyaq, pohon 4×4 a verzia 80x budú tou kombináciou, ktorá uspokojí majoritou vodičov. 

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler/FonTech

Treba tiež zdôrazniť, že pohon 4×4 nie je permanentný a zapája sa len v prípade krízových situácií, akonáhle to vyhodnotí ABS či palubná elektronika vozidla. Vodič si sám nemôže vynútiť permanentne zapnutú štvorkolku. 

Jazdecky bola skvelá už aj verzia s čisto zadným pohonom, no verzia 4×4 posúva radosť z jazdy ešte na vyššiu úroveň. Nielen vďaka vyššiemu výkonu, ale aj vďaka lepšej trakcii sa dá užiť si s týmto autom aj športovejšiu jazdu.

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler/FonTech

Výhodou je aj to, že v prípade štvorkolky dokáže rekuperovať aj predný elektromotor. V režime Šport, kedy po uvolneni plynového pedála auto rekuperuje na maximum, je tak brzdný efekt ešte intenzívnejší, než v prípade Enyaqu s pohonom zadných kolies. V tomto prípade stačí po väčšine skutočne iba zložiť nohu z plynu a auto si už pre zákrutou dokáže úplne samé dostatočne pribrzdiť.

Keď už sme pri nabíjaní, okrem možnosti DC nabíjania výkonom až 125 kW tu máme aj palubnú AC nabíjačku s výkonom 11 kW. Rýchle nabíjanie je v tomto smere „rýchle tak akurát“. Meranie z praxe nám ukázalo, že nabitie z 36 % na 100 % trvá 55 minút. Palubný počítač nám deklaroval, že za minútu nabíjania získame 5 km dojazdu. Stále však platí, že najrýchlejšie a najefektívnejšie nabíjanie je v rozsahu od 20 % do 80 %, v tomto prípade sme za 35 minút nabíjania dodali do batérie 35 kWh energie.

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler/FonTech

Škoda Enyaq iV 80x je obutá na pneumatikách, ktoré v prípade defektu dokážu automaticky zaceliť dieru. Po celom obvode vo vnútri pneumatiky sa nachádza špeciálny materiál pripomínajúci žuvačku, ktorý po prepichnutí pneumatiky túto dieru ihneď upchá.

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler/FonTech

Pred vodičom je klasicky malý 5,3″ displej, ktorý zobrazuje iba tie najzákladnejšie informácie a jeho vzhľad sa nijako extra upravovať nedá. V zásade nám to nevadilo, pretože Enyaq vo vyšších verziách disponuje aj obrovským head-up displejom s funkciami rozšírenej reality, samozrejme za príplatok.

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler/FonTech

Obrovskou novinkou, a to doslova, je až 13″ stredový displej. Infotainment upravený pre potreby elektromobilu fungoval správne, plynulo a orientácia v ňom bola jednoduchá. Nastavovanie klimatizácie, ako aj zapínanie a vypínanie výhrevu sedadiel, je možné realizovať už len cez túto masívnu dotykovú obrazovku.

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler/FonTech

Modely, ktoré sme mali na predvádzacej akcii v Česku, disponovali aj nádhernou podsvietenou prednou maskou. Tá sa bude dať pri Škode Enyaq objednať už od tohto leta, dostupná však bude iba v kombinácii s Matrix LED svetlami a za príplatok približne 800 €. 

V konečnom dôsledku to ale dodáva autu neskutočný šmrnc a ak existuje dizajnový príplatok, za ktorý by si Slováci mali priplatiť, práve sa naň pozeráš. Toto krátke video je najlepším dôkazom. 

A ako to vyzerá, keď okolo teba prejde v noci takto nablýskaný Enyaq? 

Najvýkonnejší Enyaq je perfektný  

Prvé elektrické SUV Škody sa vydarilo. Nech si hocikto hovorí na elektromobilitu čo chce, tento smer českej automobilky sa musí páčiť každému. Už to dávno nie je tá konzervatívna značka, ktorá sa bojí inovácií a hrá v koncerne len druhé, či nebodaj tretie husle. Nie vážení.

Enyaq je to najlepšie, čo ľudový elektromobil v roku 2021 môže ponúkať a verzia s pohonom všetkých štyroch kolies to len výraznejšie podčiarkuje. Cena pre slovenský trh zatiaľ nebola stanovená, dozvieme sa ju až koncom mesiaca.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú