Recyklácii elektromobilov stále nikto nevenuje pozornosť. Pre batériu k nám povolali firmu až z Francúzska
Recyklácia vozidiel vyradených z evidencie je čoraz náročnejšia a menej rentabilná. Vozidlá s alternatívnym pohonom sú v tomto smere najmä z dôvodu batérií zatiaľ problémom. Pre TASR to uviedol Milan Lauko, člen predstavenstva spoločnosti ZSNP Recykling v Žiari nad Hronom, ktorá sa zaoberá ekologickým spracovaním starých vozidiel.
„Keď sme pred desiatimi – 15 rokmi robili škody 120, okrem kovov tam bolo len päť druhov odpadov. Auto sme demontovali za hodinu,“ povedal Lauko. Ako dodal, v súčasnosti vysušenie vozidla od prevádzkových kvapalín a následná demontáž trvá približne päť hodín. Proces je podľa jeho slov namáhavejší, vytriedené materiály sú menej hodnotné a celková rentabilita činnosti s čoraz novšími a modernejšími vozidlami klesá.
„My sa zaoberáme vozidlami, ktoré ostávajú na trhu, ale nikto ich už nechce. Orientujeme sa teda na kovovú surovinovú zložku vozidiel, ktorá tvorí asi 70 percent ich hmotnosti,“ vysvetlil Lauko s tým, že do tejto kategórie patria poväčšine vozidlá staršie ako 14 rokov. Nie všetky materiály z vyradeného vozidla však majú kladnú hodnotu.
Recyklácia elektromobilov je obrovský problém, ktorý nikto nerieši
Pri textíliách, plastoch, molitane či skle musí spoločnosť zabezpečiť dopravu ku konečnému spracovateľovi, ktorému za zhodnotenie či zneškodnenie týchto odpadov platí. Kovov je navyše s modernizáciou automobilovej výroby vo vozidlách čoraz menej. Problémom do budúcnosti budú podľa neho i elektrické autá, ktoré sú ojedinele, najmä po dopravných nehodách, vyraďované už dnes.
„Aktuálne je veľký tlak na ekologizáciu dopravy, napríklad na používanie vozidiel s alternatívnym pohonom. Musíme vedieť, ako sa o tieto vozidlá postarať, čo však zatiaľ nikto nerieši,“ vysvetlil.
Pri demontáži vozidla s poškodeným akumulátorom nedokázali v ZSNP Recykling nájsť žiadneho slovenského odberateľa, ktorý by zabezpečil recykláciu, zhodnotenie alebo zneškodnenie tohto odpadu.
„Nakoniec sme to museli riešiť cez francúzskeho spracovateľa, ktorý po jedinú batériu poslal špeciálne vozidlo,“ prezradil Lauko s tým, že kým všetci hovoria o vývoji batérií, nikto sa zatiaľ nevenuje ich recyklácii.
ZSNP Recykling vznikla v roku 2004 pod záštitou hlinikárne ZSNP, ktorá ukončovala technológiu výroby hliníka a voľné priestory chcela využiť na nové aktivity.
„V tom čase neboli stanovené pravidlá na recykláciu vozidiel po vyradení, legislatívne podmienky sa len začínali vytvárať,“ povedal Lauko.
Ako dodal, v súčasnosti je podľa platných noriem Európskej únie potrebné zrecyklovať, zhodnotiť alebo opätovne použiť 95 percent hmotnosti vyradeného vozidla.
NEPREHLIADNI
Európu trápi veľký problém s elektromobilmi. Nezvládame recykláciu batérií, lítiové články sú nešťastné riešenie
Spracovateľský závod v Žiari nad Hronom mal pôvodnú kapacitu nastavenú na 3500 vozidiel ročne, v roku 2004 bol jednou zo štyroch spoločností na Slovensku, ktorá sa recykláciou vyradených vozidiel zaoberala. Po rozšírení trhu kapacita klesla na aktuálnych približne 1000 vozidiel ročne. „V súčasnosti sa trh rozšíril na 48 spoločností s autorizáciou. My obsluhujeme aj susedné okresy Prievidza, Žarnovica, Zvolen, Banská Štiavnica, no zberné miesta máme aj v Leviciach, Krupine, v Banskej Bystrici či v Brezne,“ podotkol Lauko.
Ďalšie články:
- ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
- Predpovedajú jej veľkú budúcnosť: Slovenská firma zrecykluje batérie elektromobilov. Spätne vytaží takmer 100 % materiálu
- Slovenská katastrofa: Nikto nevie, čo robiť s vrakmi elektromobilov, všetci dávajú ruky preč
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
Problémy Tesly pokračujú. Cybertruck sa znovu ocitol v plameňoch, vznietil sa kľúčový komponent
Benzínová V8 sa na neho nechytá. Elektrický Mustang je najpredávanejší v histórii
RECENZIA: Z legendárneho „Géčka” spravili elektromobil. V teréne je famózny, na cestách ho zabila spotreba
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
- Slávna značka ide proti prúdu. V USA neponúka ani jeden čistý elektromobil, dosahuje historické predaje
- Experti tvrdia, že to bola chyba. Tesla Cybertruck sa topí v problémoch, s týmto Musk nepočítal
- Elektromobilová veľmoc rieši bizarnú požiadavku. Musí kupovať spaľováky pre jednu skupinu ľudí
- Rozhoduje kľúčový faktor. Veľké testy ukázali, ktoré elektromobily strácajú v zime najmenej dojazdu
-
- Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
- Slávna značka ide proti prúdu. V USA neponúka ani jeden čistý elektromobil, dosahuje historické predaje
- Experti tvrdia, že to bola chyba. Tesla Cybertruck sa topí v problémoch, s týmto Musk nepočítal
- Elektromobilová veľmoc rieši bizarnú požiadavku. Musí kupovať spaľováky pre jednu skupinu ľudí
- Rozhoduje kľúčový faktor. Veľké testy ukázali, ktoré elektromobily strácajú v zime najmenej dojazdu
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nemci ukázali svetu tvrdú realitu. Toto sú hlavné dôvody, ktoré ľudí odrádzajú od kúpy elektromobilu
- Pilier našej ekonomiky je v ohrození. Slovensko zavádza najvyššiu daň z transakcií v regióne
- Nabíja sa úplne sama. Prelomová technológia poráža klasické batérie a dosahuje rekordnú efektivitu
- Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
Majú chodidlá ako z prírody. Roboty s kopytami losov získavajú mimoriadnu stabilitu a rýchlosť
Zachytili fascinujúci jav. NASA ukázala úchvatnú fotografiu prachových diablov na Marse
Slováci budú tankovať drahšie. Môže za to zvýšenie DPH a ceny ropy
Výskum odhalil fascinujúci paradox. Rýchlosť ľudského myslenia prekvapila vedcov
Apple stráca svoje prvenstvo. Čínske smartfóny zatlačili iPhone na okraj
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené