Britská spoločnosť Faradair pracuje na ultramodernom hybridnom lietadle poháňanom elektrinou a bio-palivom, ktoré má priniesť revolúciu do segmentu lietadiel s krátkym doletom. Ako píše portál The Guardian, britský premiér Boris Johnson chce, aby bolo lietadlo úplne bezemisné.

Britský letecký priemysel prekvital najmä v období 2. svetovej vojny. Základ stíhacieho letectva počas bitky o Britániu tvorili lietadlá zvučných názvov ako Spitfire či Hawker Hurricane, ktoré disponovali motormi od Rolls-Royce.

Faradair

NEPREHLIADNI
Zlomové testy sú hotové, elektrické lietadlo od Rolls-Royce vzlietne už o pár týždňov

Britský Rolls sa v leteckom priemysle drží dodnes a svoje motory dodáva aj americkému Boeingu či európskemu Airbusu. Zašlú slávu britskému leteckému priemyslu chce navrátiť startup Faradair, ktorý pracuje na ekologickom a futuristicky vyzerajúcom lietadle Beha s krátkym doletom.

Takmer nulové emisie a rýchlosť 370 km/h

Ako píše portál DailyMail, lietadlo sa vyvíja na letisku Duxford, prvé komerčné lety spoločnosť plánuje už na rok 2026. Beha má na svoj pohon využívať kombináciu elektriny a spaľovacieho motora na biopalivo.

Pri vzlete a nízkych rýchlostiach by dokázalo lietadlo letieť výhradne na elektrinu, po dosiahnutí maximálnej rýchlosti sa prepne na pohon pomocou turbogenerátora poháňaného biopalivom. Generátor, spolu so solárnymi panelmi, dobije batérie, pretože elektrický pohon by bol znova využitý pri vzostupe lietadla.

Faradair

Unikátny je aj jeho dizajn, ide totiž o trojkrídlovú konštrukciu krídel, pričom vrtuľa slúžiaca na pohon sa nachádza v zadnej časti. Trojkrídlo je navrhnuté, aby produkovalo vysoký vztlak, vďaka čomu dokáže Beha vzlietnuť a pristáť na dráhe o dĺžke 300 metrov. Unikátne riešený je aj interiér, prestavba z osobného lietadla pre 18 cestujúcich na nákladní lietadlo by v prípade potreby zabrala menej ako 15 minút.

Okrem nízkych prevádzkových nákladov a emisií bude Beha aj extrémne všestranné lietadlo. Elektrický pohon pri vzlete a pristávaní zabezpečí, že bude lietadlo tiché. Jediný zvuk, ktorý počuť, je iba od rotujúcej vrtule a z chladiaceho systému batérií. Pri vzlete by mal hluk dosahovať hladinu iba 70 dB, čo sa vyrovná hluku bežného vysávača.

Faradair

NEPREHLIADNI
Slovenský AeroMobil vzlietol. Firma odhalila zábery z testov, predaj odštartuje o 2 roky

Vďaka tomu má mať Beha možnosť pristávať a vzlietať aj počas nočných hodín napríklad na letisku v Londýne, kde je zákaz prevádzky nočných letov kvôli vysokému hluku lietadiel. Do roku 2030 chce mať spoločnosť na oblohe aspoň 300 kusov unikátnych „trojpodlažníkov“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú