Dookola omieľanou a najväčšou nevýhodou pri elektromobilite je nabíjanie. Nabíjacie časy sa ešte stále nevyrovnali, alebo aspoň výrazne nepriblížili času na natankovanie auta so spaľovacím motorom. Startup Ample však prichádza s riešením, ktorým je technológia na výmenu vybitých batérií za nabité pri akomkoľvek elektromobile, informoval portál Futurism.

Systém výmeny batérií nie je žiadnou novinkou. Veľmi dobre rozšírený a excelentne fungujúci ho má napríklad čínska automobilka NIO, ktorej technológia má ale jeden zásadný nedostatok. Výmena vybitej batérie za plne nabitú iba v priebehu troch minút je možná len pri elektromobiloch zo svojich radov.

To je samozrejme pochopiteľné, každá automobilka má batérie v podlahe umiestnené trocha inak, nehovoriac o tom, že batérie pochádzajú od rôznych výrobcov, majú rôzne parametre a aj ich zapojenie do systému auta je pri každom elektromobile odlišné.

NEPREHLIADNI
Čínska automobilka predstavuje masívnu novú batériu: V elektromobiloch sa bude vymieňať a nie nabíjať

Ample túto veľkú, no svojim spôsobom aj jedinú prekážku pri výmene batérie akéhokoľvek vozidla rieši. Aspoň to tak prezentuje vo svojom videu. Väčšina výrobcov elektromobilov totiž pripevňuje svoje batérie do podlahy vozidla napevno, to znamená, že ich rýchla a jednoduchá výmena nie je možná.

Mladá spoločnosť so San Francisca má aktuálne vybudované dve takéto stanice na výmenu batérie. Samotná výmena pritom trvá 10 minút, čo je stále viac, ako bežné dotankovanie vozidla, no je to podstatne rýchlejšie, než plné dobitie akéhokoľvek elektromobilu.

Ako píše BusinessInsider, v súčasnosti Ample dobíja flotilu vozidiel Uber v San Franciscu a svoje pôsobenie plánuje rozšíriť aj do Kalifornie. Výstavba celej siete takýchto staníc je pritom veľmi jednoduchá, väčšie mestá by sa dali pokryť behom pár týždňov. Stanica ma totiž vlastnú konštrukciu, zložiť by sa dala na akomkoľvek voľnom priestore, napríklad na parkovisku.

Bez spolupráce automobiliek to nepôjde

Podobných startupov, ktoré by ponúkali technológie na výmenu batérií, tu už bolo niekoľko. Zopár ich prežilo až dodnes, no väčšina z nich stroskotala na neochote automobiliek nasadiť technológiu do ich elektromobilov.

V roku 2013 predstavil niečo podobné aj Elon Musk a spoločnosť Tesla, no po dvoch rokoch celý projekt skončil, vraj by bola táto technológia príliš drahá a Tesla sa tak rozhodla investovať do budovania vlastnej siete rýchlonabíjačiek. Bezpochyby, ak by sa automobilka rozhodla implementovať systém na výmenu batérií do svojho vozidla, cena elektromobilu by bola o niekoľko tisíc eur vyššia.

Ample

Na druhej strane by majiteľ nemusel riešiť výmenu batérie po niekoľkých rokoch používania, tento úkon tiež stojí niekoľko tisíc eur v závislosti od auta a automobilky. Systém od Ample je plne autonómny a modulárny, preto by bol vhodný pre akýkoľvek elektromobil akejkoľvek značky.

Jednotlivé batérie sa skladajú z blokov, v závislosti od veľkosti vozidla by sa do podvozku nainštalovalo viac, alebo menej takýchto blokov a tie by sa následne na stanici menili. Uvidíme, či sa to ambicióznemu startupu podarí dotiahnuť do vytúženého cieľa, ktorým je dostať spoločne s automobilkami na cesty jednu miliardu elektromobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú