Je tu revolúcia? Toyota predstavila batérie do elektromobilov nabité za 15 minút
Toyota vyvinula funkčný prototyp lítium-iónovej batérie s pevným elektrolytom. Nový typ batérie umožní omnoho väčší dojazd pri rovnakej veľkosti v porovnaní so súčasnými lítium-iónovými batériami. Japonská spoločnosť plánuje uviesť nové riešenie na trh v roku 2025. Nabitie priemerného elektrického vozidla potom bude trvať 15 minút.
Prvý elektrifikovaný automobil Prius Hybrid uviedla Toyota na trh pred 23 rokmi. Vo svojom programe nízkoemisných áut sa dlho sústredila na hybridné vozidlá (HEV), ako aj na autá poháňané palivovými článkami (FCEV). V posledných rokoch zahrnula do svojho programu aj elektromobily na batérie (BEV).
Po rýchlom rozhodnutí prišli aj rovnako rýchle kroky – japonský koncern intenzívne vyvíja softvér pre nové generácie automobilov. V spolupráci so Subaru vyvinula Toyota špeciálnu platformu pre elektromobily založenú na architektúre TNGA. Prvý výsledok tejto spolupráce, koncept elektrického crossoveru, predstavila v januári značka Subaru.
Súčasne Toyota investovala do výroby a vývoja batérií v spolupráci so spoločnosťou Panasonic a čínskym výrobcom batérií a elektromobilov BYD. Takisto zabezpečila dodávky lítia investíciami do austrálskej spoločnosti Orocobre.
Elektromobily Toyoty s hybridnou technológiou
Tento rok japonský koncern uviedol na trh prvé dva elektrické modely C-HR a IZOA. Za nimi bude onedlho nasledovať Lexus UX 300e a elektrické verzie PROACE a PROACE CITY. V poradí už čakajú ďalšie elektrické modely Toyoty – do roku 2025 ich bude desať, z čoho šesť modelov bude globálnych.
Za bleskovú ofenzívu Toyoty v oblasti BEV môže predovšetkým riadiaca jednotka PCU s vysoko spoľahlivým konvertorom, ktorý umožňuje použitie omnoho výkonnejšieho elektromotora ako je výkonnosť batérie. Znamená to, že Toyota používa vo svojich elektrifikovaných autách menšie a ľahšie batérie ako iní výrobcovia a pritom dosahuje rovnaký výkon.
Posvätný grál elektromobility
Dôležitou súčasťou prípravy sú batérie novej generácie, vďaka ktorým bude elektromobil rovnako funkčný ako autá so spaľovacím motorom. Ubezpečovanie, že 1,5 hodiny nabíjania batérie je krátky čas, neobstojí. Najmä pri predstave, že počas dlhej cesty odbočíme na stanicu, aby sme nabili batériu, zjedli obed a pri každej nabíjačke už čakajú aspoň tri autá.
Posvätným grálom elektromobility sa môže stať lítium-iónová batéria so stálym elektrolytom, na vývoji ktorej pracuje Toyota už niekoľko rokov. V rozhovore pre Automotive News sa viceprezident Toyoty Keiji Kaita vyjadril, že spoločnosť už vyvinula funkčný prototyp takejto batérie a jej úplné nabitie trvá 15 minút.
Vozidlo vybavené batériou mali predstaviť počas tohtoročných Olympijských hier v Tokiu, ktoré boli presunuté kvôli pandémii na rok 2021. Toyota, ktorá nemá vo zvyku uvádzať na trh výrobky bez dôkladného testovania, má v úmysle začať s predajom áut vybavených batériami so stálym elektrolytom až za päť rokov. Dovtedy musia Japonci zabezpečiť svojmu vynálezu bezpečnosť, trvanlivosť a odolnosť pri častom nabíjaní.
„Aby sme prekonali obmedzenia súčasného prototypu, testujeme rôzne konfigurácie anódy a iných materiálov. Snažíme sa viacerými spôsobmi odstrániť nedostatky, ktoré sa doteraz objavili,” povedal Keiji Kaita.
Batérie novej generácie
Lítium-iónové batérie so stálym elektrolytom sa nabíjajú rýchlejšie, zvyšujú dojazd elektromobilov a majú vyššiu hustotu energie ako v súčasnosti používané lítium-iónové batérie. Toyota skúma toto riešenie spolu s Panasonic. Vedci z oboch spoločností sa zameriavajú na síru ako aktívny elektródový materiál, ktorý uľahčí prenos iónov medzi elektródami. Ich úlohou je objaviť elektrolyt, ktorý sa nebude počas nabíjania a vybíjania deformovať.
Keiji Kaita zdôrazňuje, že ďalší prelom vo vývoji novej batérie môže byť výsledkom zmeny dizajnu alebo použitia nových materiálov. Takisto je potrebné vyriešiť problém so škálovateľnosťou, aby bolo možné spustiť hromadnú výrobu. Keď sa to podarí, čaká nás ďalšia revolúcia – nielen na trhu s hybridmi a elektromobilmi, ale aj v energetike a oblastiach mobilných zariadení a spotrebnej elektroniky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
Spaľováky ešte nekončia. EÚ chystá „palivo budúcnosti“, Slováci však riskujú poškodenie motora
Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné" ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci odhalili, ako nezdravá strava ničí pečeň: Prišli na to, čo môže zabrániť vzniku rakoviny
Veľká odstávka známej banky: V tomto čase nezaplatíš online, k dispozícii nebude ani internet banking
Turistku na Mallorke napadol záhadný morský predátor. Populárnu pláž museli úrady evakuovať
Tragédia v Kuchyni: Pred domom našli vojaka bez známok života
Výplaty meškajú, zamestnanci v neistote, účty firmy sú zablokované. Železničný prepravca má problém
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Spaľováky ešte nekončia. EÚ chystá „palivo budúcnosti“, Slováci však riskujú poškodenie motora
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
AKTUÁLNE: Prísna regulácia EÚ má prvé obete. Meta zakáže politické reklamy na svojich platformách
Internet Starlinku zrazu prestal fungovať. Tisíce ľudí po celom svete zažili rozsiahly globálny výpadok
Nový model Teslu ich nezachránil. Elon Musk má dôvod na obavy, jeho automobilka upadá
Airbus získal obrovskú objednávku od Avolonu. Dodá 90 lietadiel a ďalšie môžu pribudnúť
Japonci prišli s prelomovým genetickým objavom, pomôže ľudom Downov syndróm
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP