Žiadne nabíjanie a len 3 minutové zdržanie. Takto funguje prelomová výmena batérií čínskych elektromobilov v praxi
Nabíjanie elektromobilov je stále relatívne zdĺhavé. Aj keď niektoré vozidlá sa už dokážu dobiť v priebehu pár desiatok minút, natankovanie klasického auta v prieme zaberie sotva 5 minút. Portál InsideEVs však dáva do pozornosti čínsku automobilku NIO, ktorá do praxe priniesla unikátne riešenie „dobíjania“ elektromobilov svojej značky.
Myšlienka, že z nabíjacej stanice odídeš s plne nabitou baterkou behom pár minút, je pri klasickom nabíjaní, aké poznáme dnes, zrejme nereálna. Mnohé automobilky sa tak snažia prísť s alternatívnymi riešeniami, ktoré celý proces dobitia batérií v elektromobile značne urýchlia.
Zatiaľ čo väčšina svetových automobiliek sa spolieha na zlepšovanie technológií rýchleho nabíjania, čínske NIO vsadilo kartu na ich vymieňanie. V ich podaní sa nejedná o žiadnu novinku, stanice na výmenu batérií začali v Číne budovať už v máji 2018 a 2 roky na to zaznamenali kľúčový míľnik. Svojim zákazníkom vykonali už 500 000 výmen batérií.
Technológiu výmeny vybitej batérie za nabitú na ich špeciálnych staniciach podporujú dva modely. Jedná sa o SUV NIO ES6 a NIO ES8. Práve väčší z tejto dvojice, model ES8, sa objavil v šou FullyCharged, kde je celý proces výmeny zachytený na videu.
Moderátor Elliot Richards demonštruje, aké jednoduché a rýchle môže byť „nabitie“ batérie elektromobilu. Vlastníci vyššie spomenutých modelov si vedia výmenu naplánovať aj cez aplikáciu. Podobne tak urobil aj Elliot, no pred ním stálo v rade stálo jedno auto, takže musel počkať 3 minúty, kým sa dostal na rad.
Následne si auto prevzal technik stanice, ktorý ho zaparkoval na špeciálny zdvihák. Keďže je celý proces výmeny úplne automatizovaný, elektromobil musí byť presne zarovnaný, K čomu mu pomáhajú valce pod kolesami.
Po zrovnaní sa automobil zdvihne, zájde podeň špeciálny vozík, ktorý odskrutkuje vybitú batériu, vysunie ju z auta a odíde s ňou preč. Následne sa na vozík v skrytej časti stanice naloží nabitá batéria, tá zájde pod vozidlo, naskrutkuje sa a elektromobil sa zloží na kolesá. Potom ho už len technik vyparkuje zo stanice a majiteľ môže pokračovať v jazde.
Stanice tohto typu sú rozmiestnené pozdĺž dôležitých diaľníc v Číne, takže majitelia elektromobilov NIO si vedia na základe polohy plánovať aj dlhšie trasy a vyhnú sa hodinovým nabíjaniam na klasických nabíjacích staniciach.
Navyše, ak si prvým majiteľom elektromobilu, výmenu batérií na staniciach máš úplne zadarmo. Majitelia, ktorí majú auto „z druhej ruky“ si platia za kWh energie, ktoré na ich vybitej batérii chýbali. Ceny sú podľa Elliota veľmi priaznivé, výmena úplne vybitej batérie stojí približne 8 libier, čiže asi 8,85 €.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné" ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
Populárna japonská značka chce zaujať Európu. Pripravuje zaujímavý elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dovolenkový raj Slovákov varuje pred nebezpečnými drinkmi. Turisti po nich končia na pohotovosti
Silvia prešla 8 000 kilometrov naprieč USA v karavane: „Ráno sme sa zobudili do mrazu. Kúrenie zamrzlo, batéria odišla“
Streľba na prokuratúre má tragický koniec: Príslušník justičnej stráže zraneniam podľahol
USA odklepli masívny obchod: Ukrajina dostane výbavu za 322 miliónov dolárov
Svet wrestlingu navždy opustila legenda. Hulk Hogan prehral svoj posledný boj vo veku 71 rokov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Skeptici dostali facku. Elektrický Ford prešiel 400 000 km, stav jeho batérie zarazil aj odborníkov
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Nový model Teslu ich nezachránil. Elon Musk má dôvod na obavy, jeho automobilka upadá
Airbus získal obrovskú objednávku od Avolonu. Dodá 90 lietadiel a ďalšie môžu pribudnúť
Japonci prišli s prelomovým genetickým objavom, pomôže ľudom Downov syndróm
Nie sú len nevinné reči. Konšpiračné teórie podľa vedcov narúšajú udržateľnosť sveta
Vedci prekvapili svet novým pohľadom na klimatickú krízu, prídu drastické zmeny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP