Nemecký autor priznáva, že ich automobilky zaspali dobu. V elektromobilite a softvéroch sú stále roky pozadu
Najväčšie nemecké automobilky zaspali podľa autora známeho portálu CleanTechnica dobu. Nový komentár Alexa Voigta opisuje problémy, kvôli ktorým sú automobilky v niektorých oblastiach stále 10 rokov pozadu.
Nemci sú pozadu, Tesla nastavila latku
Softvér dnes patrí medzi najdôležitejšie prvky vozidiel a jeho význam sa pri moderných elektromobiloch plných technológií iba znásobuje. Na skupinu čipov, ktoré spravujú celú komplexnú sieť systémov vozidla, sa výrobcovia počas posledných rokov sústreďujú o čosi viac, avšak tí nemeckí majú podľa inžiniera Alexa Voigta stále zlý prístup.
Voigt poukazuje najmä na fakt, že celková architektúra nemeckých automobilov je postavená na softvéri, ktorý je len veľmi málo koordinovaný a centralizovaný jednou spoločnosťou.
Napríklad 90 % všetkého softvéru Volkswagen dostáva spoločnosť od externých dodávateľov, ktorí ho ponúkajú rýchlejšie a za nižšie náklady. Takýto postup bol bežný v minulosti, avšak vozidlá sa stávajú každým rokom viac technologicky prepojené a o zmenu trhu sa postarala americká Tesla.
Tá bola totiž prvou spoločnosťou, ktorá priniesla vozidlo s vysokou vertikálnou integráciou okolo centrálneho počítača, ktorý riadi všetky základné a vedľajšie funkcie.
Bežný spotrebiteľ si to síce na prvý pohľad nevšimne a ľudia preto stále nechápu, prečo je Tesla v tomto tak odlišná a dopne im to až vtedy, keď prvýkrát šliapnu na pedál ich vozidla.
Muskovej firme to tak umožňuje napríklad rýchlo a efektívne meniť či zlepšovať jazdné vlastnosti, dojazd alebo iné špecifikácie vozidla iba pomocou softvéru, ktorý elektromobil magicky aktualizuje na „novšiu a lepšiu verziu“.
Po príchode na trh v roku 2012 sa tak chceli po novom výrobcovi trochu „opičiť“ napríklad aj nemecké automobilky, ktoré zadali svojim dodávateľom úlohu vyvinúť niečo podobné.
O takmer 10 rokov neskôr však výrobcovia stále odhalujú vozidlá, ktoré v tomto nesiahajú Modelu S z roku 2012 ani po päty.
Tento fakt nedávno pre portál Auto Motor und Sport v podcaste potvrdil aj bývalý šéf výskumu a vývoja Audi a člen predstavenstva spoločnosti, Peter Mertens.
„Hovorím to úprimne, všetci sme v tomto do určitej miery zaspali. Nejde pritom len o samotné automobilky, ale najmä o dodávateľov, ktorým sme verili, že to nejak dokážu. Aj ja som urobil nesprávne rozhodnutia, bude to krvavé.“, povedal Mertens.
Prečítaj si tiež
Najväčší test elektromobilov odhalil ich reálny dojazd na jedno nabitie. Mnohé prekvapili
Manažéri sa stále boja revolúcie
Dodávatelia sa snažili 10 rokov vylepšovať už existujúce časti a subsystémy softvérovej infraštruktúry vozidiel namiesto toho, aby začali s úplne novým dizajnom s jednotnou centralizovanou architektúrou na mieru. Išlo však aj o zlé rozhodnutia vrcholných manažérov automobiliek, ktorí dodávateľom verili.
Napriek tomu, že väčšina z nich už tieto firmy neriadi, sa ich nástupcovia stále nevedia odvážiť urobiť škrt za minulosťou a začať úplne odznova. Namiesto toho podľa Voigta pokračujú v pomalom evolučnom prístupe na ktorý nemajú čas.
„Bude to trvať roky, kým sa nám podarí dosiahnuť potrebnú úroveň znalostí v oblasti softvéru, aby sme mohli konkurovať tým najväčším hráčom.
Aj dnes od nás pochádza sotva riadok softvérových kódov.“, uviedol tento mesiac CEO koncernu Volkswagen Group, Herbert Diess, ktorý dokonca za svoju snahu zelektrifikovať všetky budúce automobily dostal uznanie aj od Elona Muska.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Každý človek má svojho nečakaného strážcu. Nové zistenia zmenia pohľad na baktérie
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené