Pravdepodobne každý fanúšik mobilných technológií pozná značku HTC. Tento rok spoločnosť oslávi už svoje 23. narodeniny a na konte má niekoľko významných úspechov, ale aj pádov. Z HTC sa stal jeden z najlepších výrobcov smartfónov, no teraz sa akosi z trhu stiahol a nie je o ňom počuť tak často, ako sme boli možno zvyknutí.

HTC bolo založené v roku 1997 na Taiwane. Spoločnosť sa zo začiatku zaoberala hlave výrobou malých prenosných počítačov (PDA zariadenie). Rok po založení jej hrozil krach hlavne pre nedostatočný trhový potenciál a problémy pri veľkej konkurencii ako Dell či HP, teda firmy, ktoré v tom čase ovládali trh s týmito zariadeniami.

Zmena kurzu smerom k smartfónom

Neskôr sa HTC začalo zameriavať na výrobu smartfónov, pričom sa podieľalo aj na spoluzaložení aliancie Open Handset Alliance, ktorá spája výrobcov mobilných telefónov a operátorov mobilných sietí za účelom vývoja Androidu. V roku 2005 bol predstavený vôbec prvý 3G smartfón na svete s názvom Qtek 9000, no označovaný bol aj ako HTC Universal. Zariadenie pracovalo s operačným systémom Windows Mobile, 64 MB pamäťou RAM a prítomný bol aj fotoaparát s rozlíšením 1,3 Mpx.

V roku 2007 spoločnosť predstavila prvý smartfón na svete s dotykovým displejom HTC Touch. Toto zariadenie tiež bežalo na systéme Windows Mobile, no pamäť RAM bola na úrovni 64 MB alebo 128 MB. Fotoaparát dostal väčšie rozlíšenie, ktoré sa dostalo na 2 Mpx, pričom nechýbala možnosť natáčať videá.

Zobraziť celú galériu (5)
HTC Dream alebo T-Mobile G1, Wikimedia

O rok neskôr HTC predstavilo prvý smartfón na svete, ktorý pracoval so systémom Android. Smartfón HTC Dream vo svete predával operátor T-Mobile, pričom v mnohých krajinách bol označovaný ako T-Mobile G1. Pamäť RAM bola na úrovni 192 MB a fotoaparát mal rozlíšenie 3,15 Mpx. Telefón mal k dispozícii aj výsuvnú QWERTY klávesnicu a dnes už archaický Android 1.6 Donut.

Marketingová kampaň a prestížna výroba pre Google

HTC sa postupne začalo venovať výrobe smartfónov s operačným systémom Android, no aj naďalej dodávalo tie so systémom Windows Mobile. Najznámejšie boli predovšetkým HTC Touch HD, HTC Touch Pro, či HTC Touch Pro 2. V októbri 2010 spoločnosť predstavila slogan „quietly brilliant“ a spustila prvú celosvetovú reklamnú kampaň.

V tom istom roku predalo HTC viac ako 24,6 milióna smartfónov, čo predstavovalo nárast o 111 % oproti predchádzajúcemu roku. Vo februári 2011 dostalo HTC ocenenie výrobcu smartfónov roka. V apríli toho istého roku dokonca spoločnosť predbehla vo výrobe smartfónov Nokiu a zaradila sa tak na tretie miesto za spoločnosťami Apple a Samsung.

nokia
Zobraziť celú galériu (5)
HTC sa dokonca podarilo predbehnúť vo výrobe smartfónov slávnu Nokiu, Pixabay

HTC napredovalo a všimol si to aj technologický gigant Google, ktorý požiadal firmu o výrobu svojho prvého smartfónu, ktorý dostal názov Nexus One. Zaujímavosťou zariadenia bolo hlavne to, že pracoval s čistým Androidom bez akejkoľvek nadstavby. O niečo neskôr HTC predstavilo prvý smartfón s podporou 4G HTC Evo, za ktorým nasledovali modely ako HTC Legend či HTC Desire.

Veľmi obľúbeným v našich končinách sa stal smartfón HTC Wildfire, ktorý bol dostupný aj u našich operátorov. Smartfón disponoval 5 MPx fotoaparátom, čo bolo na tú dobu skutočne úctyhodné číslo, ktoré lákalo mnohých technologických nadšencov.

Zobraziť celú galériu (5)
Prvý vlastný smartfón od Google, ktorý vyrobilo HTC, Wikimedia

Investície a spolupráca s Beats

V roku 2011 sa HTC rozhodlo investovať aj do iných spoločností, čo malo zabezpečiť ešte lepšiu pozíciu na trhu a konkurenčnú výhodu. Najskôr kúpilo spoločnosť Dashwire za 18,5 milióna dolárov a získalo 51 % podiel v spoločnosti Beats Electronics na základe strategického partnerstva. Táto spolupráca umožňovala HTC vylepšiť audio systém vo svojich smartfónoch, pričom niektoré modely boli dokonca predávané so slúchadlami Beats.

Predstavené boli smartfóny HTC Chacha, HTC Salsa či veľmi obľúbený HTC EVO 3D. Už zo samotného názvu vyplýva, že išlo o prvý smartfón s 3D displejom, ktorý dokázal zobraziť obsah bez použitia 3D okuliarov. Tento model žal úspech aj na Slovensku a to vďaka jeho výborným špecifikáciám. Disponoval 4,3-palcovým displejom, dvojjadrovým procesorom, operačným systémom Android či 1 GB pamäťou RAM.

Zobraziť celú galériu (5)
HTC EVO 3D bol vôbec prvý smartfón, ktorý dokázal zobraziť 3D obsah bez použitia okuliarov, SITA

Rok 2012 priniesol prvý smartfón s Full HD displejom, ktorý nepredstavil nik iný ako HTC. Išlo o model HTC Butterfly s 5-palcovým displejom, 8 Mpx fotoaparátom, Full HD videom, 2 GB pamäťou RAM a operačným systémom Android 4.1.1 Jelly Bean. HTC sa nevyhlo ani patentovým sporom, no tie neboli až v takom rozsahu, ako staré známe spory medzi spoločnosťami Apple a Samsung.

Apple síce obvinilo HTC z porušovania niektorých z jeho patentov, no taiwanský výrobca naopak obvinil Apple a celé sa to skončilo tým, že podpísali dohodu o licenčnom využívaní patentov na obdobie 10 rokov. Podmienky tejto dohody však ostali dôverné.

V roku 2013 debutovala nová marketingová kampaň „Here’s To Change“, ktorej tvárou bol známy herec Robert Downey Jr., ktorý podpísal dvojročnú zmluvu. V tom istom roku spoločnosť oznámila, že predáva svoj podiel v Beats Electronics.

Od roku 2013 až po rok 2015 HTC predstavilo modely série HTC One, ktorá získala viacero ocenení. Konkrétne išlo o modely One M7, One M8 a One M9. V týchto modeloch prinieslo HTC aj dosiaľ nevídanú novinku v oblasti fotoaparátov. Predstavená bola technológia takzvaných Ultra Pixelov, ktoré mali zabezpečiť kvalitnejšie fotografie hlavne počas horších svetelných podmienok.

Zobraziť celú galériu (5)
Séria HTC One si získala mnoho fanúšikov hlavne vďaka kvalitnému spracovaniu a výborným špecifikáciám, SITA

Ďalším prvkom, ktorý bol veľmi zaujímavý, bolo osadenie audio systému HTC BoomSound, ktorý ešte ťažil zo spolupráce s Beats Electronics. Predaje však neboli také, aké sa očakávali a tržby klesli až o 98,1 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom 2012. Hlavným faktorom, ktorý ovplyvnil prepad tržieb, malo byť predstavenie konkurenčných modelov Samsung Galaxy S4 a Apple iPhone 5 / 5S.

Prekvapenie v podobe virtuálnych okuliarov

V roku 2015 predstavilo HTC v spolupráci so spoločnosťou Valve Corporation virtuálne okuliare HTC Vive. V novembri 2016 HTC oznámilo, že predalo až 140-tisíc kusov okuliarov, čo prekvapilo nejedného technologického nadšenca, nakoľko dovtedy sa HTC ničomu podobnému nevenovalo. Okuliare zožali veľký úspech hlavne vďaka ich kvalite, no väčšinu ľudí odradila cena, ktorá sa začínala na sume 800 eur.

V roku 2017 HTC predstavilo špičkový smartfón HTC U11, ktorý bol odolný voči vode či prachu a navyše poskytoval 5,5-palcovú uhlopriečku a QHD rozlíšenie, BoomSound reproduktory, 4 GB pamäť RAM či 12 Mpx fotoaparát s Ultra Pixel 3 technológiou.

O rok neskôr to HTC skúsilo ešte s ďalším modelom U12, ktorý ponúkal 6-palcový LCD displej, 6 GB pamäť RAM, duálny fotoaparát s rozlíšením 16 Mpx a 5 Mpx a výbornú cenu pod 400 €. Spolu s ním boli vyrobené aj ďalšie verzie ako HTC U12 Life, či HTC U12 Plus, no veľký úspech neslávili.

Zobraziť celú galériu (5)
Úspech žiaľ nepriniesol ani model U12 Plus, SITA

Žiaľ, aj napriek týmto parametrom sa z HTC U11 nestal bestseller, nakoľko Samsung a Apple už mali vypracovaný veľmi solídny náskok. Navyše sa k týmto výrobcom začal predierať Huawei, čo viedlo k definitívnemu vytlačeniu HTC z toho najužšieho segmentu prémiových a hlavne najväčších výrobcov mobilných zariadení.

Budúcnosť spojená s virtuálnou realitou

Začiatkom roka 2019 predstavilo HTC na CES 2019 nový headset pre virtuálnu realitu s názvom HTC Vive Cosmos. Novinka je zaujímavá tým, že sa k počítaču či smartfónu bude pripájať bezdrôtovo. Poskytnúť má hlavne perfektný obraz a dokonalý zážitok z virtuálnej reality. Do predaja ide s cenou 839 €.

Zobraziť celú galériu (5)
HTC sa začalo venovať predovšetkým virtuálnej realite, umelej inteligencii a ďalším technologickým oblastiam, SITA

V súčasnosti sa HTC sústreďuje na vývoj produktov a spolupráce v oblastiach hier, blockchainu, umelej inteligencie, strojového učenia či virtuálnej reality. HTC zaznamenalo za svoju nie príliš dlhú históriu množstvo prvenstiev, ktoré do určitej miery určovali smerovanie mobilných technológií.

Je veľká škoda, že značka v podstate zmizla z trhu mobilných zariadení, nakoľko väčšina z ich modelov patrila medzi špičku, ktorá si vždy dokázala nájsť svojich fanúšikov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú