Šéf známej automobilky ostro kritizuje nariadenie EÚ. Povinné obmedzovanie rýchlosti je hrozné riešenie
Či sa nám to páči alebo nie, od roku 2022 bude v povinnej výbave každého nového auta aj obmedzovač rýchlosti, aby sa tak zabránilo vysokej nehodovosti vozidiel. Snaha Európskej únie zvýšiť bezpečnosť vozidiel však môže mať úplne opačný efekt – tvrdí pre Which Car? šéf Alpiny Andreas Bovensiepen.
Štatistika ukazuje jasne. Až 30 % smrteľných nehôd je zapríčinených prekračovaním maximálnej povolenej rýchlosti na danom úseku. Je však zavedenie obmedzovača rýchlosti tým správnym krokom k zníženiu tejto štatistiky? Takzvaný systém ISA – Intelligent Speed Adaptation sa dnes už nachádza v niektorých automobiloch a funguje tak, že vodiča upozorní na maximálnu dovolenú rýchlosť na danom úseku a ak ju prekročí, automaticky tým zníži výkon motora.
Predstav si však situáciu, že obiehaš vozidlo idúce 70 km/h na úseku s maximálnou rýchlosťou 90 km/h. Aby bolo predbehnutie čo najbezpečnejšie, je lepšie krátkodobo zrýchliť na 120 km/h, ako obiehať v 90-tke. Síce tým vodič riskuje pokutu, avšak ide o bezpečnejší spôsob predbiehania. Po novom by sa ti počas predbiehania mohol znížiť výkon motora, čo je situácia, ktorú pravdepodobne nechceš zažiť.
Dopad na výrobcov športových vozidiel
Kým bežné vozidlá nižšej a strednej triedy dosahujú maximálnu rýchlosť do 200 km/h, športové vozidlá s obrovským výkonom majú maximálku omnoho vyššiu. Síce pre nich patria rovnaké obmedzenia ako pre ostatných účastníkov cestnej premávky, sú miesta, kde rýchlosť nie je limitovaná (okruhy, časť nemeckých diaľníc…). Práve tieto automobilky podľa šéfa Alpiny nové zmeny najviac postihnú.
Očakáva, že predaje zo začiatku výrazne poklesnú, aj keď ľudia si tieto vozidlá budú stále kupovať. Podľa jeho názoru, zavedenie obmedzovača rýchlosti nie je najlepším riešením a oveľa väčší význam by malo v prípade, ak by namiesto ľudí jazdila umelá inteligencia. Nehodovosť sa síce môže znížiť, avšak len v tom prípade, ak by obmedzovač rýchlosti bol jediným parametrom, ktorý by sa zmenil – dodáva BMWblog.
Šetrenie na iných miestach
Nové technológie samozrejme znamenajú vyššie výdavky na výrobu, čo sa samozrejme prevedie aj do konečnej ceny automobilu. Bovensiepen sa obáva, že v snahe ušetriť sa automobilky zamerajú na ďalšie komponenty vozidla. Ak bude maximálna rýchlosť obmedzená napríklad na 180 km/h (ak nie menej), tak výrobcovia drahších vozidiel budú môcť ušetriť na jednoduchšom podvozku, zmenšia sa brzdy či zhoršia pneumatiky (výdrž na úkor priľnavosti).
To by mohlo paradoxne vyvolať opačný efekt a nehodovosť sa týmto ešte zvýši, nehovoriac o predbiehacích manévroch, o ktorých bola reč na začiatku. Tak ako aj v iných veciach, aj tu sa pozornosť zameriava na nesprávneho vinníka. Sú to totiž vodiči, ktorí svojou nepozornosťou a preceňovaním svojich schopností spôsobujú nehody, nie samotné autá.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ničí bez výstrelu všetky ciele do 8 km. USA testujú laserové delo, drony si už viac neškrtnú
Dreame L50 Pro Ultra a L50 Ultra: Robotické vysávače, ktoré menia pravidlá hry
iPhone stráca lesk. Slováci už nechcú míňať za mobily 1000 eur a našli si nového miláčika
AdBlock pre reálny svet? S týmito okuliarmi neuvidíš žiadne reklamy
Koniec kompromisov. Huawei spustil na hodinkách Slovákmi vymodlenú funkciu, tu je návod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
„Vytvoril som biznis, ktorý mi zarába 15 000 eur mesačne.“ Sebastian sa navždy vzdal práce v korporáte
Rusko zamiešalo karty v globálnom boji o „biele zlato“. Obsadilo jednu z najväčších zásob lítia v Európe
Štát spúšťa „porovnávač“ cien potravín: Vyskúšali sme, ako ukazuje rozdiely medzi obchodmi a regiónmi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Najlepší film Marvelu posledných rokov je konečne online. Aj so slovenským dabingom
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Nový čínsky motor prežil test, ktorý láme fyzikálne zákony. Využíva pohon ako z iného sveta
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP