„SOS-ky“ na Slovensku: Nevyhnutná pomoc vodičom na diaľnici, o ktorú sa zaujíma len málokto
Možno si si už aj ty pri cestovaní slovenskými diaľnicami všimol telefóny nachádzajúce sa po okrajoch vozovky, ktoré slúžia vodičom v prípade núdze. Bez výhrady sú situované v tuneloch, no nájsť ich môžeš aj na núdzových odstavných plochách či odpočívadle.
Zaujímalo ťa niekedy, kto prevádzkuje tieto telefóny, ako fungujú, prípadne koľko sa ich nachádza na celom Slovensku?
Koľko ich je a aký majú vôbec význam?
Aj keď sa im hovorovo nepovie inak ako SOS-ky, ich správny názov je Stojan tiesňového volania (STV) či Telefón núdzového volania (TNV). Naopak, v tuneloch a to každých 150 m môžeš nájsť špeciálne kabíny (výklenky), ktoré sa nazývajú SOS kabíny. V nich sa okrem TNV, ktorým sa dovoláte priamo operátorovi tunela, nachádza aj ďalšie vybavenie, ktoré predpisuje legislatíva. Samozrejmosťou je aj osvetlenie jednotlivých kabín.
„Slovenské diaľnice majú celkovo 313 kusov TNV“, informuje FonTech.sk hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Nachádzajú sa len na diaľniciach a na rýchlostných cestách by si ich hľadal márne. Zo zákona pritom „neexistuje žiadny predpis“, ktorý by určoval ich minimálny počet na jednotlivých úsekoch.
„Ide len o odporúčané zariadenia“, ktoré sú rozmiestnené podľa uváženia, dodáva Michalová. Ročné náklady na ich prevádzku sú pritom až 50 100 €, pričom táto suma zahŕňa servis a ich údržbu podľa manuálu. Naopak v tuneloch sú SOS kabíny povinné a ich počet v jednotlivých tuneloch nájdeš v tabuľke nižšie.
Aj keď neexistuje žiadna štatistika hovorov z TNV, podľa Michalovej sú využívané v extrémne malom množstve – rádovo jednotky hovorov počas roka. Vyvstáva preto otázka: Majú tieto telefóny zmysel?
Určite áno. Ich fungovanie totiž nie je viazané na žiadneho operátora a môžu tak fungovať aj v prípade, ak by nastal výpadok mobilných sietí. Je to síce málo pravdepodobné, ale stať sa to môže hlavne pri hromadných nehodách alebo kalamitných situáciách. „TNV sú pripojené priamo na Informačný a riadiaci systém diaľnic (IRSD). Spojenie je vyvedené buď na príslušné operátorské pracovisko daného strediska, ktoré príslušný úsek diaľnice spravuje, alebo do Centrálneho operátorského pracoviska v Bratislave“, dodáva pre FonTech.sk hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
„Po zdvihnutí „klapky“ na TNV alebo zatlačení tlačidla (závisí od SOS-ky) je automaticky nadviazané spojenie s pultom obsluhujúcim príslušné TNV, a čaká sa na bezprostredné prijatie hovoru operátorom„.
Svoj význam teda rozhodne majú, a hoci sú využívané len vo veľmi malom množstve, nikdy nevieš, kedy budeš aj ty potrebovať pomoc. Dôležité sú predovšetkým v tuneloch, v ktorých sa neodporúča používať mobilný telefón a volať tiesňové čísla ani v prípade poruchy, či nehody. Volaním z „SOS-ky“ v tuneloch ste priamo v spojení s operátorom, ktorý Vás vidí aj prostredníctvom kamier a vie Vám poradiť, poprípade poslať odbornú pomoc.
Pomoc motoristom v núdzi
Vedel si napríklad, že zakúpením diaľničnej známky máš možnosť využiť na bezplatnú pomoc v prípade núdze? Či už ti došlo palivo, máš poruchu či defekt, stačí zavolať na bezplatnú linku 0800 100 007 alebo využiť mobilnú aplikáciu „pomoc na diaľnici“, ktorá ťa vie automaticky lokalizovať a najbližšia Diaľničná patrola ti príde na pomoc v čo najkratšom čase.
Tvoj problém vyrieši buď na mieste (ak to situácia dovoľuje), prípadne zabezpečí odťah do najbližšieho servisu. Služba funguje nepretržite 24/7 a to na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
Krutá pravda o Ficovi, Dankovi či Šimečkovi? Spýtali sme sa AI, čo si myslí o slovenských politikoch
Ak si dostal tento email, okamžite spozorni. Experti varujú Slovákov, aby neprišli o všetko
Slováci sa boja umelej inteligencie zbytočne. Toto je 7 najväčších mýtov, ktoré už dávno neplatia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Nebezpečný vírus „zaplavil“ Európu: Prvé príznaky oklamú aj lekára, rúška a umývanie rúk nestačia
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
Pyrotechnici zneškodňujú bombu v centre Bratislavy: Uzavreté sú klúčové úseky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
- Krutá daň 1000 jadrových bômb. USA naozaj stavali raketu s hmotnosťou 8 miliónov ton
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Na Slovensko prichádza najlepšie hodnotený seriál celého roka. Ponúkne ho jediná služba
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Zbraň budúcnosti zlyhala na plnej čiare. Arabi testovali čínsky laser a ostali totálne zarazení
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Nič lepšie vraj na Netflixe tento rok neuvidíš. Hrozivo aktuálny film ohromil kritikov, 11 minút mu tlieskali v stoji
- Susedná krajina kupuje ničivé zbrane za 1,4 miliardy eur. Moskve poslali jasný odkaz
- Zbraň budúcnosti zlyhala na plnej čiare. Arabi testovali čínsky laser a ostali totálne zarazení
- Na Slovensko prichádza najlepšie hodnotený seriál celého roka. Ponúkne ho jediná služba
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP