Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Obrovské množstvo lietadiel nad Európou nedávno narazilo na vážne problémy s navigačným systémom GPS, ktorý bol rušený po dobu až 63 hodín, upozorňuje NewScientist. Silné rušenie GPS sa malo dotknúť viac ako 1 600 lietadiel vo vzdušnom priestore európskych krajín, pričom z incidentu je obviňované Rusko.

Nejde o prvý podobný incident

Podobné incidenty, počas ktorých došlo k rušeniu signálu GPS systémov, sa objavujú pomerne pravidelne už od začiatku invázie Ruska na územie Ukrajiny v roku 2022, dodáva portál Politico. Len počas prvých dvoch mesiacov tohto roka bolo hlásaných až 985 výpadov, pričom za celý rok 2023 to bolo „len“ 1 371 výpadkov. Problém sa teda naďalej stupňuje.

V marci však prišlo rušenie, ktoré svojim trvaním zlomilo rekord a dotklo sa až 1 614 rôznych lietadiel, pričom skutočné číslo môže byť ešte o niečo vyššie. Kým letecká bezpečnostná agentúra EÚ EASA priamo nikoho neobvinila, podľa odborníkov stojí za takýmto rušením práve Rusko. Situácia však zatiaľ nie je považovaná za nebezpečnú.

Posádky lietadiel si navyše na tieto incidenty začínajú zvykať a sú na ne čoraz lepšie pripravené, keďže ich s očakávaním možných rizík príslušne školia aj samotné aerolínie či dokonca výrobcovia lietadiel. Problémom GPS je, že je rušenie jeho signálu pomerne jednoduché a nejde len o problém civilných lietadiel – zaznamenané sú aj prípade, kedy takéto rušenie ovplyvnilo armádne lety.

Príliš ďaleko od Ukrajiny

Kým samotná EASA prstom na Rusko neukázala, podľa odborníkov došlo k incidentu príliš ďaleko od Ukrajiny na to, aby šlo len o náhodný presah rušenia. Miesto toho má ísť o úmyselné rušenie, pričom dôkazom má byť aj fakt, že nad Bielorusko, ktoré je spojencom Ruska, k takémuto rušeniu nedochádza.

Objavili sa dávnejšie

Aj keď sa začali takéto rušenia stupňovať najmä po začiatku invázie v roku 2022, objavovali sa už predtým. O incidentoch sme informovali ešte v roku 2019. Počas otvárania Kerčského mosta napríklad ruská rušička miatla kotviace lode v blízkosti, ktoré sa tak podľa GPS ocitli až na letisku mesta Anapo, ktoré je vzdialené približne 65 kilometrov.

Na nepríjemnosti narážajú aj lietadlá na Blízkom východe, kde však nejde o klasické rušenie GPS. Útoky zahŕňajú podvrhnuté signály GPS, ktoré klamú navigačné systémy lietadiel a spôsobujú stratu schopnosti presnej navigácie. Tieto incidenty sa vyznačujú tým, že sú zamerané na inerciálny referenčný systém (IRS), ktorý sa považuje za „mozog“ lietadla.

Epicentrum týchto útokov sa nachádza v troch kľúčových oblastiach: Bagdad, Káhira a Tel Aviv. Nad Európou sa rušenie GPS líši, pri poslednom veľkom rušení boli zaznamenané výpadky nad Poľskom, Nemeckom a Švédskom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú