V bizarnom a znepokojujúcom zvrate udalostí zažívajú komerčné lety nad Blízkym východom od septembra bezprecedentné „spoofingové“ útoky, ktoré vedú ku kritickému zlyhaniu navigácie, na tému ako prvý upozornil Forbes.

Nejde o typické rušenie GPS; leteckí odborníci tieto útoky označujú za veľmi významné, pretože odhaľujú zásadnú chybu v koncepcii letectva, dodáva na základe nových informácií The New York Times.

Útočia priamo na „mozog“ lietadla

Útoky zahŕňajú podvrhnuté signály GPS, ktoré klamú navigačné systémy lietadiel a spôsobujú stratu schopnosti presnej navigácie. Tieto incidenty sa vyznačujú tým, že sú zamerané na inerciálny referenčný systém (IRS), ktorý sa považuje za „mozog“ lietadla.

IRS, ktorý sa spolieha na gyroskopy a akcelerometre, je zvyčajne samostatný systém odolný voči falšovaniu. V týchto prípadoch sa však ukázuje ako zraniteľný, čo vedie k úplnému zlyhaniu navigácie.

Epicentrum týchto útokov sa nachádza v troch kľúčových oblastiach: Bagdad, Káhira a Tel Aviv. OPSGROUP, medzinárodná organizácia pilotov a letových technikov, zaznamenala za posledných päť týždňov viac ako 50 incidentov, pričom sa objavili tri nové a odlišné typy incidentov spoofingu navigácie.

Experti bijú na poplach

Hoci rušenie signálu je na Blízkom východe bežné, tieto silné spoofingové útoky predstavujú nový a alarmujúci vývoj. Todd Humphreys, popredný výskumník v oblasti satelitnej komunikácie, naznačuje, že spoofing sa stal modernou verziou klasického rušenia. Je totiž účinnejší ako tradičné metódy rušenia signálu, ktoré sa snažia produkovať veľké množstvo „hluku“, aby odzbrojili navigačné systémy.

Unsplash/John McArthur

Dôsledky sú vážne. Keď sú systémy GPS a IRS spolu s ich zálohami poškodené, systém riadenia letu predpokladá nesprávnu polohu lietadla. V niektorých prípadoch muselo riadenie letovej prevádzky zasahovať cez nezabezpečené komunikačné kanály, aby lietadlá naviedlo späť na správny kurz.

Táto situácia predstavuje významnú hrozbu pre bezpečnosť leteckých spoločností a odvetvie sa snaží nájsť účinné riešenia.

Nie je to nová hrozba

Odborníci vrátane Humphreysa varujú pred možnosťou takýchto útokov už 15 rokov. Nedávne incidenty predstavujú prvé jasné prípady, keď komerčné lietadlá vyleteli z kurzu v dôsledku spoofingu GPS. Zdroj týchto útokov zostáva neznámy, čo zvyšuje zložitosť riešenia tohto problému.

freepik

Humphreys a jeho tím identifikovali potenciálne zdroje spoofingu, pričom jeden prípad poukazuje na východnú perifériu Teheránu a ďalší naznačuje účasť Izraela. Izraelské obranné sily (IDF) po októbrových útokoch Hamasu do istej miery priznali svoju úlohu v podobných incidentoch.

Keďže letecké úrady sa snažia pochopiť tieto bezprecedentné hrozby a čeliť im, potreba spoľahlivých riešení na ochranu navigačných systémov lietadiel nebola nikdy naliehavejšia. Odvetvie musí urýchliť úsilie o odhalenie a zmiernenie falšovania GPS, aby sa zabezpečila bezpečnosť leteckej dopravy na nestabilnej oblohe nad Blízkym východom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú