130 km/h a hrozivý dojazd: Mnohé elektromobily diaľnica zabije. Tieto modely sú najhoršie a najlepšie
Najväčším zabijakom dojazdu elektrických áut je diaľnica. Elektromobily sú mimoriadne efektívne vozidlá, ktoré dosahujú nízky koeficient odporu vzduchu. Pri vyšších rýchlostiach je ale odpor vzduchu väčší, a preto výrazne narastá aj spotreba.
Nemecký portál AutoBild sa pozrel na diaľničný dojazd až 36 elektromobilov, niektoré modely milo prekvapili, iné sklamali.
Ako teda narastá rýchlosť jazdy, rastie aj spotreba elektrickej energie a pri diaľničnom tempe 130 km/h sa môže vyšplhať až takmer na dvojnásobok toho, koľko elektromobil spotrebuje v meste.
Pri našich testoch elektromobilov sme zaznamenávali diaľničné spotreby od 24 kWh/100 km až po spomínaných 30 kWh/100 km v závislosti od veľkosti a efektivity daného vozidla.
Diaľničný krížnik niečo stojí
Nemci sa rozhodli porovnať diaľničný dojazd až 36 elektromobilov. Na posledných priečkach sa pochopiteľne umiestnili menšie autá určené primárne do mesta. S niektorými modelmi by si pri konštantnej rýchlosti 130 km/h neprešiel ani 200 km bez zastávky na nabíjanie.
Naopak kráľom testu sa stal Mercedes EQS vo verzii 450+, s ktorým prešli až 482 km, čo je už veľmi slušná hodnota. V kombinácii so 170 kW DC nabíjaním môžeme Mercedes EQS s čistým svedomím nazvať elektrickým diaľničným krížnikom.
EQS je však auto z tej najvyššej cenovej kategórie a rozhodne si ho nemôže dovoliť každý. Veľmi dobré výsledky však dosiahli aj podstatne lacnejšie modely, ako Hyundai Kona Electric či Škoda Enyaq iV 80. Obe tieto autá hravo prešli cez 300 km.
Na plný plyn by to bolo horšie
Na nemeckej diaľnici sa však dá na niektorých úsekoch jazdiť aj neobmedzenou rýchlosťou a takúto jazdu elektromobilom sme nedávno vyskúšali aj my. Do Nemecka sme sa vybrali na VW ID.4 GTX.
Úvodných 11 kilometrov bolo najrýchlejších, respektíve to bol najdlhší úsek, na ktorom sme dokázali ísť kontinuálne takmer na plný plyn. Priemerná rýchlosť na tomto úseku sa dostala na 160 km/h a spotreba sa šplhala k 45 kWh/100 km.
Už po 50 km jazdy nám priemerná rýchlosť klesla na 150 km/h a rovnako klesla aj spotreba na 36,6 kWh/100 km. Celý diaľničný trip, na ktorom sme spotrebu testovali, meral 140 km. Od odpočívadla k odpočívadlu sme dosiahli priemernú rýchlosť 135 km/h a spotreba sa dostala na 33 kWh/100 km.
Ak by sme mali úplne prázdnu diaľnicu a naozaj by sme mohli ísť väčšinu trasy na plný plyn, na jedno nabitie by sme dokázali prejsť maximálne 170 km. Aj to by sme museli mať auto nabité na 100 % a jazdiť by sme museli do úplného vybitia.
Ako ale ukázala prax, na plný plyn to v bežnej premávke nonstop proste nejde. Prvých 50 km na nemeckej diaľnici oveľa lepšie odráža realitu. So spotrebou 36,6 kWh/100 km by sme dokázali prejsť 210 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
Koniec plošných dotácií: Štát začne pomáhať podľa príjmu a veľkosti domácnosti
Stála na prahu smrti, dnes má telo dvadsiatničky: 53-ročná lekárka odhalila rutinu, ktorá ju omladila o tri desaťročia
Vytvorila biznis, ktorý jej generuje 930-tisíc eur ročne: „Nemala som víkendy ani spoločenský život, no stálo to za to“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP