1 000 km elektromobilom za rovnaký čas, ako spaľovákom. Dokáže to len jedna automobilka na svete
Diaľkové cestovanie elektromobilom býva spravidla časovo náročnejšie než cestovanie spaľovákom, nakoľko elektromobil je potrebné nabíjať, čo trvá dlhšie ako natankovanie paliva.
Známy nórsky YouTuber Bjørn Nyland ale v jednom zo posledných videí absolvoval svoj typický 1 000 km test s elektromobilom NIO ES8, ktorý dosiahol za rovnaký čas ako referenčný spaľovák.
NIO ES8 pritom nie je žiaden „špeciálny“ elektromobil s dojazdom 1 000 km. Bjørnovi sa teda batérie v aute počast testu naozaj vybili. Automobilka NIO je však známa svojimi stanicami na kompletnú výmenu batérií, ktoré nahrádzajú klasické nabíjanie elektromobilov. Vybité akumulátory idú von a čerstvé so 100 % kapacitou dnu za pár minút.
V Nórsku už automobilka postavila dve takéto stanice a Bjørn sa teda rozhodol absolvovať test s tým, že miesto nabíjania elektromobilu využije práve výmenné stanice. Výsledok je pozoruhodný a ukazuje možnú budúcnosť diaľkového cestovania elektromobilmi.
Rovnako „rýchly“ ako spaľovák
Bjørn pre tento test stanovil referenčný čas pomocou plug-in hybridu Kia Ceed. S týmto autom dokázal prejsť svoju 1 000 km trasu za rovných 9 hodín. Totožný čas sa mu však podarilo dosiahnuť aj s elektromobilom NIO ES8.
Celý proces výmeny batérie trvá 7 minút, takže je podstatne rýchlejší ako dobíjanie batérie pomocou ultrarýchlej nabíjačky (UFC). Pre porovnanie, druhým najlepším elektromobilom v teste je Tesla Model 3 Performance, ktorá dosiahla čas 9 hodín 15 minút.
S ostatnými elektromobilmi strednej triedy mu test trval v priemere okolo 10 hodín, takže trasa 1 000 km obvykle trvá elektromobilom približne o hodinu dlhšie než jazda spaľovákom.
NIO ES8 však v porovnaní s elektromobilmi, ktoré je nutné nabíjať, odhalil ešte jednu výhodu. Tým, že na výmennej stanici zameníš za 7 minút vybitú batériu za plne nabitú, zvyšuješ aj svoj aktuálny dojazd. Pri nabíjaní elektromobilu na dlhej trase sa auto väčšinou nenabíja úplne doplna, nakoľko ku koncu nabíjania výkon klesá a nabíjanie sa stáva časovo neefektívnym. Väčšinou sa využíva do 80 % kapacity, no NIO ti dá baterky natlačené na 100 %.
Z toho dôvodu Bjørnovi stačili iba tri zastávky na výmenu batérie, kdežto pri bežných elektromobiloch musel nabíjať štyri až šesť krát.
Je toto budúcnosť elektromobility?
Stanice na výmenu batérií nie sú žiadnou novinkou, no žiadnej automobilke sa túto technológiu nepodarilo presadiť natoľko, ako spoločnosti NIO. Tá už má na domácom čínskom trhu cez 1 000 takýchto staníc a technológiu chce rozhodne rozšíriť aj u nás v Európe.
Problémom je však vtom, že na týchto staniciach môžu batériu behom pár minút vymeniť len majitelia elektromobilov značky NIO. Každá automobilka má totiž iný systém uchytenia batérie.
Ba čo viac, každý model elektromobilu používa úplne iné akumulátory s odlišnou kapacitou a rozmermi. V prípade niektorých sú dokonca batériové články súčasťou skeletu podlahy. Teoreticky by dávalo zmysel zjednotenie uchytenia batérií naprieč viacerými automobilkami podobne, ako je to pri nabíjacom konektore.
Následne by mohli automobilky spoločne, oveľa rýchlejšie a efektívnejšie budovať infraštruktúru výmenných staníc, vďaka ktorým je cestovanie elektromobilom rovnako rýchle ako cestovanie spaľovákom.
Bez zásahu vyšších autorít a regulátorov je však niečo podobné zrejme len utópia. Pripomenúť treba aj fakt, že vymeniteľné (a teda ľahko prístupné batérie) pravdepodobne viac znižujú vnútorný priestor a ďalej kompromitujú celkovú stavbu vozidla.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Elitný architekt Prekop: Slovensko trpí komplexom druhej kategórie a architektúra na to dopláca
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Žena skončila na pokraji zlyhania pečene po užívaní obľúbeného bylinného doplnku. Vedci dvíhajú varovný prst
TOP 10 krajín, ktoré prevalcovali ekonomický rast svetových veľmocí. Skryto prepisujú mapu globálneho bohatstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP