Rolls-Royce nie je len výrobca superluxusných automobilov, táto britská spoločnosť je známa aj svojim pôsobením v leteckom priemysle, kam dodáva najmä prúdové motory pre dopravné lietadlá Boeing a Airbus. V posledných rokoch ale inklinuje aj smerom k ekologickému lietaniu, projekt ACCEL a elektrické lietadlo Spirit of Innovation má za sebou dôležité testy a čoskoro bude pripravené na svoj prvý skutočný let, informoval portál Telegraph.

Testy elektrického lietadla Spirit of Innovation prebiehali v piatok poobede na malom letisku v anglickom meste Gloucester. Testovací pilot Phill O’Dell vykonal niekoľko nízkych preletov ponad dráhu, cieľom bolo zbierať a vyhodnocovať údaje z toho, ako sa lietadlo správa a ako sa pilotovi ovláda.

O’Dell však bol z lietadla nadšený, podľa jeho slov to bolo, ako keby sadol do vesmírnej lode. Lietanie s elektrickým lietadlom je vraj úplne iný zážitok, než pilotovanie malého vrtuľového lietadla so spaľovacím motorom.

Spirit of Innovation totiž nevydáva takmer žiaden zvuk, počuť jedine chladiaci systém batérií a motorov a samozrejme zvuk, ktorý vydáva rotácia vrtule. Ak je ale lietadlo na dráhe a stojí, vrtuľa sa mu netočí, vďaka elektrickému pohonu to totiž nie je absolútne potrebné.

Najrýchlejšie svojho druhu

Spirit of Innovation vyvíja Rolls-Royce spolu so startupom Electroflight, ktorý stojí za vývojom batérií a tepelného manažmentu lietadla. Ich cieľom je prekonať doterajší rýchlostný rekord lietadla výhradne na elektrický pohon, chcú dosiahnuť rýchlosť viac ako 480 km/h, čím by súčasný rekord prekonali o 160 km/h.

NEPREHLIADNI
Svetový unikát: Táto krajina otvorí o pár mesiacov prvé špeciálne letisko pre lietajúce autá

Testy dopadli podľa očakávaní, prvý ostrý let teda môžeme očakávať už v priebehu najbližších týždňov, informuje FlightGlobal. Project ACCEL je okrem Rolls-Royce z istej časti dotovaný aj Leteckým technologickým inštitútom (ATI), celková čiastka na projekt je 7,39 milióna eur a vývoj lietadla trvá zhruba tri roky.

Rolls-Royce/Flickr

To je v leteckom segmente naozaj rekordne krátka doba a ešte rekordnejšie nízka čiastka určená na vývoj. Len pre porovnanie, vývoj nového prúdového motora stojí Rolls-Royce viac ako 1 miliardu eur a zaberie 10 rokov.

Pohonný systém, ktorý dokáže lietať

Vývojári lietadla Spirit of Innovation ho nazývajú aj pohonnou jednotkou, ktorá dokáže vzlietnuť. Toto pomenovanie si elektrické lietadlo vyslúžilo njamä preto, že pohonný systém váži až 700 kg, zatiaľ čo zvyšok konštrukcie lietadla iba 300 kg.

Výkon 500 koní dodávajú celkovo tri elektromotory vyrábané firmou YASA. Pri prvom ostrom lete však ešte rýchlostný rekord lámať nebudú, no tento míľnik by chceli splniť ešte v prvej polovici 2021.

Rolls-Royce/Flickr

ACCEL je však iba jeden z projektov, v ktorých sa Rolls-Royce zameriava na znižovanie emisií. Patria sem aj partnerstvá so spoločnosťou Airbus na projekte E-Fan X, ktorý je dôležitým odrazovým mostíkom k hybridným elektrickým komerčným lietadlám.

Rolls-Royce tiež spolupracuje so škandinávskou aerolinkou Widerøe, ktorá má ambíciu nahradiť a elektrifikovať svoju regionálnu flotilu s viac ako 30 lietadlami do roku 2030. Projekt ACCEL má byť akousi alternatívou či konkurenciou pre stále reálnejšie lietadla s vertikálnym vzletom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú