V tomto texte boli použité materiály TASR.

Zima sa už nezadržateľne blíži a s ňou aj obdobie, kedy technika dostáva zabrať viac než inokedy. Pre motoristov to znamená hlavne jedno: pripraviť svoje auto tak, aby zvládlo mrazy, sneh i soľ na cestách bez nepríjemných prekvapení. Ako upozorňujú odborníci z Aures Holdings, kľúčom je včasná kontrola nielen pneumatík, ale aj všetkých kvapalín, batérie či osvetlenia.

Pred prvými mínusovými teplotami by vodiči mali venovať pozornosť základnej výbave, ktorá môže v krízovej situácii rozhodnúť o tom, či sa dostanú do cieľa. „Škrabka na okná, metlička na sneh, štartovacie káble alebo ešte lepšie dobíjacia powerbanka dokážu ušetriť množstvo starostí,“ pripomínajú odborníci.

Práve powerbanka s dostatočnou kapacitou zvládne opakované štarty aj pri silných mrazoch, čo je veľká výhoda najmä pri starších vozidlách. Do kufra sa oplatí pribaliť aj vrecko s pieskom či krátke pásy pod kolesá. Ide o nenahraditeľných pomocníkov pri rozbiehaní na zľadovatenom povrchu.

Symbol 3PMSF už nie je len formalita

Najväčšou istotou na zasnežených cestách sú kvalitné zimné pneumatiky. Vodiči, ktorí jazdia na celoročných plášťoch, by však nemali zabúdať na nové pravidlá. Od minulého roka platí, že aj celoročné pneumatiky musia byť označené symbolom 3PMSF, je to symbol s troi vrcholy hôr so snehovou vločkou. Označenie M+S už nestačí, upozorňuje generálna riaditeľka Aures Holdings Karolína Topolová.

Zimné pneumatiky sú vyrobené zo zmesi s vyšším podielom prírodného kaučuku, ktorý zabezpečuje ich pružnosť aj pri teplotách pod osem stupňov Celzia. To je zásadné pre priľnavosť a brzdnú dráhu v chladnom počasí. Povinnosť ich používať platí od 15. novembra do 31. marca, ak je na ceste sneh alebo ľad. Vodiči smerujúci do Rakúska by mali byť obzvlášť opatrní. Za nevhodné obutie tam hrozí vysoká pokuta. A kto sa chystá do hôr, napríklad na Martinské hole, mal by mať v kufri aj snehové reťaze, pri autách s jednou hnanou nápravou sú často nevyhnutnosťou.

symbol na celoročných pneumatikách
Arizonaman1/Wikimedia Commons

Zima preverí aj moderné technológie

S príchodom zimy sa oplatí skontrolovať aj batériu, ktorá v chlade stráca výkon. U elektromobilov to platí dvojnásobne keďže nízke teploty znižujú kapacitu trakčných batérií a zimný dojazd sa môže skrátiť až o 30 %. Výhodu majú elektromobily s tepelným čerpadlom, ktorých kúrenie spotrebuje približne 800 W, kým odporové vykurovanie bežne odoberá až 2000 W. Ak je to možné, vozidlo je vhodné pred jazdou predhriať, ideálne počas nabíjania v garáži. Tak sa batéria šetrí a interiér je hneď po štarte vyhriaty.

Pri bežných autách netreba zabúdať ani na nemrznúcu zmes v chladiči či zimnú kvapalinu do ostrekovačov. Zanedbanie týchto detailov môže viesť k poškodeniu systému. Dážď, sneh a soľ zároveň skracujú životnosť stieračov. Pred ich primrznutím pomôže jednoduchý trik: podložiť ich kúskom látky alebo lepenky.

Zima potrápi aj automatické svetelné systémy, ktoré v hmle či daždi často nerozpoznajú potrebu zapnúť zadné svetlá. Odborníci preto odporúčajú pri zníženej viditeľnosti svetlá radšej zapnúť manuálne. Ide o jednoduché opatrenie, ktoré môže zabrániť vážnej nehode.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP