Len pred pár dňami Európsky parlament schválil zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi, ktorý vstúpi do platnosti v roku 2035. Táto informácia mnohých rozohnila, no ako upozornil portál Telegraaf, ešte to nie je všetko. Výkonný podpredseda Európskej komisie, Frans Timmermans, pracuje na návrhu, ktorý by zakázal predaj malých úžitkových vozidiel so spaľovacími motormi už od roku 2027.

Drvivej väčšiny bežných motoristov by sa táto zmena netýkala, no určite by sa vo veľkom dotkla malých či väčších podnikateľov a takisto špedičných firiem, ktoré vo veľkom využívajú „malé úžitkové vozidlá“, alias dodávky.

Týkať sa to bude všetkých členských štátov EÚ

Európska únia tak znova bude diktovať členským štátom EÚ podmienky, ktoré ale nie sú pre všetkých rovnako férové. Vymeniť celý vozový park podnikateľov v Nemecku či Holandsku za elektrické dodávky bude zrejme jednoduchšie než pre podnikateľov zo Slovenska.

Mário Šimovič/FonTech

Dobrou správou je, že táto novela by sa mala spočiatku týkať iba veľkých spoločností a vládnych organizácií. Timmermans očakáva, že menšie spoločnosti by sa mali začať riadiť novými pravidlami najskôr v roku 2030, čo je však stále o 5 rokov skôr, ako príde k úplnému zákazu predaja spaľovákov v Európe.

Konkrétny návrh európskej legislatívy zatiaľ neexistuje, no výkonný podpredseda Európskej komisie by s ním mohol prísť už na prelome najbližších rokov.

O 13 rokov príde definitívna stopka

Ako informuje Bloomberg, parlament zavrhol miernejší návrh, ktorý by výrobcov áut prinútil znížiť emisie zo spaľovákov „len“ o 90 %, čo by umožnilo časť dnešných vozidiel predávať aj naďalej. Nič také však neplatí, o 13 rokov príde definitívna stopka.

Zámerom je, samozrejme, drastické zníženie emisií, ktoré by umožnilo dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. Parlament sa vyjadril aj proti kreditom syntetické na e-palivá.

Mário Šimovič/FonTech

Dôležité pripomenúť, že zákaz bude od roku 2035 platiť len pre nové vozidlá. Trhu s jazdenkami sa netýka. Zákaz dohodnutý na pôde EÚ ešte musia schváliť jednotlivé členské štáty a prevziať ho do svojej legislatívy.

Dá sa však predpokladať, že vzhľadom na plošný európsky zákaz už automobilky po tomto dátume nové spaľováky vyvíjať nebudú, rebélia niektorých štátov by na tom zrejme nič nezmenila.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP