Rozsiahla analýza dopravných nehôd v Spojenom kráľovstve odhalila znepokojivý trend: elektrické a hybridné vozidlá sa v porovnaní so svojimi benzínovými alebo dieselovými kolegami výrazne častejšie zúčastňujú na zrážkach s chodcami.

Táto štúdia, ktorá vychádzala z rozsiahleho súboru údajov zahŕňajúceho 32 miliárd míľ prejdených vozidlami na batérie a 3 miliardy míľ prejdených vozidlami na fosílne palivá, zistila, že elektrické a hybridné vozidlá dvakrát častejšie zrážajú chodcov. Má to však háčik.

Zaujímavé je, že toto riziko sa strojnásobuje v mestských oblastiach, kde sa tichší chod týchto vozidiel údajne stáva výraznou nevýhodou, informuje britský The Guardian.

Hlučnosť ako jeden z hlavných faktorov

Štúdia uverejnená v časopise Journal of Epidemiology and Community Health poukazuje na niekoľko faktorov, ktoré prispievajú k tomuto zvýšenému riziku. Ako uvádza portál Daily Mail, elektrické a hybridné vozidlá zvyčajne fungujú oveľa tichšie ako vozidlá so spaľovacími motormi, takže ich chodci ťažšie počujú.

Tento nedostatok zvukových signálov je obzvlášť problematický v rušnom mestskom prostredí, kde sa chodci pri bezpečnej navigácii vo veľkej miere spoliehajú na zvuk. Faktom však je, že dnešné elektromobily už majú povinnosť byť vybavené výstražným zvukovým zariadením. Je teda dôvod za nazdávať, že za veľkú časť nehôd môžu skôr staršie elektromobily, ktoré takýmto bezpečnostným prvkom nedisponovali.

Phil Edwards, hlavný autor štúdie a profesor epidemiológie a štatistiky na London School of Hygiene & Tropical Medicine, poukázal na naliehavú potrebu vládneho zásahu.

„Keďže Spojené kráľovstvo sa odkláňa od benzínových a naftových áut, je nevyhnutné, aby sme sa zaoberali aj rizikami, ktoré predstavujú elektrické vozidlá,“ uviedol Edwards. Zdôraznil, že na zaistenie bezpečnosti verejnosti je potrebné zlepšiť bezpečnostné prvky vozidiel aj informovanosť chodcov, píše The Guardian.

elektromobily šetria náklady za elektrinu
FonTech/Freepik

Vek vodiča môže taktiež hrať rolu

Úlohu pri zvýšenej nehodovosti by mohol zohrávať aj demografický profil vodičov elektrických vozidiel. Štúdia naznačuje, že vodiči elektrických vozidiel sú zvyčajne mladší a možno menej skúsení, čo môže tiež prispievať k pravdepodobnosti nehôd.

Na podporu týchto zistení sa v správe amerického ministerstva dopravy z roku 2017 uvádza, že elektrické a hybridné vozidlá predstavujú o 20 % vyššie riziko pre chodcov, pričom pri manévroch pri nízkych rýchlostiach, ako je otáčanie alebo cúvanie, sa riziko zvyšuje o 50 %, píše Daily Mail.

Európske predpisy od júla 2019 nariaďujú, aby všetky nové hybridné a elektrické vozidlá boli vybavené akustickým výstražným systémom vozidla, ktorý pri nízkych rýchlostiach vydáva zvuk varujúci chodcov.

FonTech

Mnohé vozidlá vyrobené pred týmto nariadením však stále fungujú bez takýchto bezpečnostných prvkov. Edwards sa zasadzuje za dovybavenie starších elektrických a hybridných modelov týmito výstražnými systémami, aby sa znížilo riziko pre chodcov, píše The Guardian.

Okrem toho navrhuje, že predpisy o bezpečnosti chodcov, ako je napríklad kódex Green Cross v Spojenom kráľovstve, možno budú potrebovať aktualizáciu, aby lepšie odrážali moderný mestský zvukový priestor a čoraz väčší výskyt tichších vozidiel na cestách.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú