Zarábajú násobky toho, čo bežný Slovák. Toto sú virtuálni influenceri generovaní cez PC, máme takého aj na Slovensku
V skutočnom svete neexistujú a napriek tomu žnú v online prostredí obrovský úspech. Z virtuálnych influencerov sa stali v uplynulých rokoch obľúbené hviezdy sociálnych sietí, ktoré využívajú pre marketing aj najväčšie firmy sveta. Z roka na rok sa im darí stále lepšie a dodnes si vo svojich účtoch napríklad na Instagrame získali milióny sledovateľov.
Svet sociálnych sietí sa za posledné roky zmenil na obrovský marketingový priestor, kde môžu svoje produkty pretláčať medzi ľudí všetky spoločnosti. Veľkú pozornosť pritom sústredia nielen na reklamy, ale aj na influencerov, populárne a verejne známe osobnosti.
S modernými technológiami sa však zásadne zmenila aj táto oblasť marketingu a dnes už produkty či služby nepropagujú len ľudskí influenceri, čoraz častejšie túto úlohu zastávajú virtuálne výtvory podobajúce sa na ľudí.
Za virtuálnymi influencermi stoja celé štúdiá grafických dizajnérov, ktorí navrhujú a vytvárajú ich unikátny vzhľad tak, aby pôsobili prirodzene, no zároveň ich prispôsobujú vhodným spôsobom pre fotografie a príspevky ako z reálneho života ľudí.
Históriu začali písať ešte v minulom storočí, dnes máme takého influencera aj na Slovensku
Hoci sa to nemusí na prvý pohľad zdať, počiatky virtuálnych influencerov nájdeme ešte v 90-tých rokoch v Japonsku, kde vznikali prvé virtuálne postavičky ako Hatsune Miku. Tie sa z animovaných filmov z „anime“ žánru stali postupom času aj napríklad postavičkami v hlasových bankách Vocaloid, ktoré sú v krajine vychádzajúceho Slnka nesmierne populárne.
Dnes sa však stretávame s omnoho dokonalejším a prepracovanejším druhom virtuálnych postavičiek, ktoré mohli niektorí stretnúť už aj na Slovensku. Známou virtuálnou influencerkou, ktorá sa objavuje na slovenskom Instagrame, je Bejby blue, no vidieť sme ju mohli aj v hudobných videoklipoch či klipe natočenom pre Tatra Banku.

Vytvorenie takejto virtuálne postavy pre online priestor pritom vyžaduje aj využitie špičkových technológií. Tvorcovia pri ich návrhu a vytváraní grafiky využívajú napríklad 3D skenovanie, technológiu motion-capture, ale aj CGI efekty ako pri videohrách alebo filmoch pre vytvorenie špeciálnych efektov. V takýchto profesionálnych štúdiách pritom pracujú na takýchto virtuálnych influenceroch aj desiatky ľudí. Aké je to robiť pre Spielberga a odmietnúť zmluvu na Interstellar prezradil Slovák Vladimír Valovič v našom rozhovore, kde odhalil aj stav vytvárania CGI v slávnom Hollywoode.
Každý takýto virtuálny influencer je pritom navrhnutý a vytvorený podľa konkrétnych požiadaviek. Líšia sa nielen kvalitou grafického spracovania, ale aj pohlavím, vekom alebo tiež osobitým štýlom a charakterom, ktorý prezentujú verejnosti. Ich úlohou je pritom osloviť čo najviac ľudí, získať čo najviac followerov.
Efektívnejšia spolupráca nahráva marketingovým firmám
Tento „produkt“, ako môžeme neživých influencerov pomenovať, však prináša výhodu aj marketingovým firmám, pre ktoré je cenovo výhodnejší, ako bežní influenceri na sociálnych sieťach. Sponzorované príspevky v prípade známych osobností na Instagrame nebývajú vôbec lacnou záležitosťou. Mnohé známe tváre si za jednu fotku vypýtajú ohromne vysoké sumy.
V prípade neživých digitálnych influencerov sú ceny omnoho priaznivejšie (pre marketingové firmy), no vyťažia z toho aj ich tvorcovia. Obe strany sú spokojné a výsledkom je spolupráca, vďaka ktorej virtuálna postava na Instagrame môže produktom alebo službou osloviť státisíce alebo milióny ľudí po svete.
Každý takýto influencer má pritom aspoň niekoľko desiatok až stovky tisíc sledovateľov, v prípade tých najúspešnejších sa počet sledovateľov počíta v miliónoch. A práve to je obrovský benefit pre marketing. Takýchto príkladov nájdeme po svete desiatky. Biznis s virtuálnymi influencermi sa totiž náramne rozrástol.
Najpopulárnejší virtuálni influenceri zarábajú ročne milióny dolárov
Príkladom môže byť aj postava Seraphine od štúdia Riot Games, ktoré stojí za hrou League of Legends. Tá má svoje účty na Instagrame, Twitteri a SoundCloud, kde propaguje hudbu. Z jej účtu sa stal svetový „virál“, sleduje ho už vyše 450 000 ľudí.

Dosah jej vplyvu na ľudí je pritom obrovský. Denne osloví svojimi príspevkami podľa portálu Bloomberg až 8 miliónov ľudí. Mimochodom je tiež jednou z hrateľných postáv v League of Legends.
Ďalším dokonalým príkladom úspešného virtuálneho influencera je Lil Miquela, postava, ktorú na Instagrame sleduje vyše 2,8 milióna ľudí. Pýšiť sa môže titulom jedného z prvých, ak nie vôbec prvého virtuálneho influencera.
S takýmto počtom fanúšikov si potom získava aj veľkú pozornosť marketingových firiem. Za jeden príspevok na jej nástenke si v spolupráci zarobí aj 8500 dolárov. Doteraz mala spolupráce aj s tak známym značkami ako Calvin Klein alebo Prada. Podľa odhadov OnBuy zarobí Lil svojim tvorcom len za tento rok približne až 11,7 milióna dolárov.
Najpopulárnejší virtuálni influenceri sveta:
- Lil Miquela
- Sledovatelia na Instagrame: 3 milióny
- Noonoouri
- Sledovatelia na Instagrame: 374 tisíc
- Imma
- Sledovatelia na Instagrame: 331 tisíc
- Bermuda
- Sledovatelia na Instagrame: 291 tisíc
- Shudu
- Sledovatelia na Instagrame: 215 tisíc
- Blawko
- Sledovatelia na Instagrame: 154 tisíc
Ich čas na výslní ešte len príde
Marketingové firmy tak našli dokonalý „nástroj“ pre propagáciu produktov a služieb. Virtuálny influencer sa nikdy neunaví, nikdy nezostarne, môže si udržať vysokú popularitu, no zároveň môže byť na viacerých miestach naraz. Nezáleží na tom, či bude propagovať nové auto z autosalónu v Európe alebo hotel v luxusnom rezorte na opačnom konci sveta. Stihne to naraz v ten istý deň.
Ba čo viac, virtuálny influencer môže byť kontrolovaný úplne a vždy sa prispôsobí predstavám zadávateľa reklamy. Hoci je momentálne na trhu len zhruba 125 takýchto virtuálnych postáv, posledných 50 z nich pribudlo na sociálne siete len za posledného 1,5 roka.
Trend sa však bude naďalej zlepšovať a podľa mnohých odborníkov majú ohromný potenciál presadiť sa pri oslovení najmä mladej „generácie Z“ (ľudia narodený zhruba od polovice 90. rokov do začiatku 21. storočia).
Nie je preto vôbec vylúčené, skôr pravdepodobné, že sa s virtuálnymi influencermi budeme stretávať v online priestore čoraz častejšie aj na Slovensku, aj keď sa mnohí s takýmito „nástrojmi“ marketingových firiem nemusia stotožňovať.
Ľudským influencerom rastie silná konkurencia
Koniec koncov, všetko má svoje pre a proti. To platí aj v prípade virtuálnych influencerov, ktorí môžu budú ovplyvňovaní aj požiadavkami trhu, teda ľudí a toho, čo od nich budú vyžadovať. Tvorcovia ich prispôsobujú tomu, čo ľudí zaujme najviac. Nejde pritom len o obyčajné scény pri propagovaní takého oblečenia, vôbec nie.
Vyvstávajú pochybnosti o etike a morálke
Stačí sa pozrieť do Japonska, kde tamojšia kultúra a požiadavky ľudí presvedčili tvorcov virtuálnych influencerov, aby z nich neraz spravili maloleté školáčky v školských uniformách, čo už môže pre zvyšok sveta hraničiť s pedofíliou (v Japonsku sú takéto postavičky účelovo vytvárané aj pre uspokojenie sexuálnych potrieb ľudí).
Virtuálny influencer vo svojej podstate „žije“ len v online priestore a sám nerozlišuje etické či morálne pravidlá. To, čo prezentuje na sociálnych sieťach, alebo iných platformách, mu vštepili tvorcovia – ľudia, ktorí nie sú neomylní.
Avšak práve dopyt po tom, čo si obecenstvo (rozumej sledovatelia) týchto umelo vytvorených influencerov vyžiada, bude mať zásadný vplyv na to, akým spôsobom a formou budú virtuálne postavičky na internete prezentované.
V časoch, kedy sa svet uchyľuje do online prostredia ešte viac ako doteraz, sú práve títo influenceri na vzostupe. Podľa doterajších predpokladov ich zlaté časy ešte len čakajú a zrejme nepotrvá dlho, kým sa ich počty na sociálnych sieťach znásobia.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)

Slováci kupujú čínske autá ako nikdy. Mechanici však varujú pred problémom, ktorý uvidíš až po 2 rokoch

Stačia jej 2 sekundy a zabráni nehode. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v letectve

Autovýrobu v Európe ohrozujú ťahy Číny. Štát EÚ ju „pichol do chrbta", vo vzduchu visí kríza

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Európska komisia spúšťa proces infringementu proti Slovensku

NOVÝ PRIESKUM: PS na vrchole, SNS vypadáva z parlamentu. Jedna strana je jazýčkom na váhach

Poslankyňa Smeru-SD náhle končí v parlamente. Vzdala sa mandátu

7 rokov hanby a 1,7 milióna eur v betóne. Stredoslovenské mesto konečne prelomilo kliatbu rozostavanej plavárne

ÚBOK spustil masívnu operáciu „DALLAS“. Policajti zasahujú vo viacerých krajoch
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- Záhadný objekt z vesmíru sa blíži k Zemi. Slovenský vedec nám povedal to, čo niektorí nechcú počuť
- Nočná mora s používaním internetu sa končí. EÚ ruší najotravnejšiu povinnosť
- Koniec od ruskej závislosti. Do Európy začne prúdiť nový plyn z prekvapivej krajiny, vieme kedy
- K Zemi sa blíži záhadný objekt a NASA prelomila mlčanie. Chystá sa odhaliť celú pravdu
-
- K Zemi sa blíži záhadný objekt a NASA prelomila mlčanie. Chystá sa odhaliť celú pravdu
- Záhadný objekt z vesmíru sa blíži k Zemi. Slovenský vedec nám povedal to, čo niektorí nechcú počuť
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- AKTUÁLNE: Koniec čakania. NASA zverejnila prvé oficiálne snímky kométy 3I/ATLAS (+VIDEO)
-
- K Zemi sa blíži záhadný objekt a NASA prelomila mlčanie. Chystá sa odhaliť celú pravdu
- Z odporúčania bude tvrdá nevyhnutnosť. Brusel prijal nové pravidlá pre budovy, dotknú sa každého vlastníka
- Záhadný objekt z vesmíru sa blíži k Zemi. Slovenský vedec nám povedal to, čo niektorí nechcú počuť
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Blíži sa koniec Slovenska ako ho poznáme: Začala technologická migrácia, ktorá zmení náš štát
USA radšej mlčia, Brusel ho ešte ani nevidel. Čo sa skrýva za „mierovým plánom“ pre Ukrajinu?
NATO sa pripravuje na najhoršie. Holandsko posiela na Východ vojakov aj rakety
Slovenským domácnostiam hrozí výrazné zdraženie elektriny. Vláda nie je pripravená, tvrdí SaS
Čína úplne rozdupala Európu. Tento rok vyrobí podľa analytika šialené množstvo elektromobilov
Došla im trpezlivosť. Európsky štát vyhral spor proti Mete, tá teraz musí zaplatiť astronomickú sumu
OFICIÁLNE: Slovenský trh má nového lídra. Slávny operátor dosiahol najvyšší počet zákazníkov
NVIDIA opäť láme rekordy. Vďaka AI zarába také peniaze, o akých sa iným firmám ani nesnívalo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Európska komisia spúšťa proces infringementu proti Slovensku

NOVÝ PRIESKUM: PS na vrchole, SNS vypadáva z parlamentu. Jedna strana je jazýčkom na váhach

Poslankyňa Smeru-SD náhle končí v parlamente. Vzdala sa mandátu

7 rokov hanby a 1,7 milióna eur v betóne. Stredoslovenské mesto konečne prelomilo kliatbu rozostavanej plavárne


