Mimoriadne obľúbené turistické mesto spúšťa nové opatrenie, ktoré výrazne obmedzí automobilovú dopravu v centrálnej oblasti známej najmä vďaka múzeu Louvre alebo Tuilerijskými záhradami. Ohlásené zmeny, ktoré vstupujú do platnosti od pondelka 4.11.2024, majú za cieľ znížiť znečistenie ovzdušia a hluk vytváraný práve dopravou. Na tému upozornil portál Express.

Budú výnimky

Podľa nových pravidiel budú do zóny s obmedzenou premávkou môcť vstupovať iba určité kategórie vozidiel. Zatiaľ čo bežní motoristi si budú musieť nájsť alternatívne trasy, povolenie na vjazd dostanú vozidlá verejnej dopravy, pohotovostné služby, taxi vozidlá a autá majiteľov, ktorí v oblasti žijú alebo pracujú.

Tento krok je súčasťou strategického plánu rozvoja mesta, ktorý presadzuje aktuálna primátorka hlavného mesta – Anne Hidalgo. Práve ona je dlhodobou zástankyňou obmedzovania individuálnej automobilovej dopravy v prospech alternatívnej dopravy akou je cyklistika či hromadná doprava. Svoju víziu realizuje už zvolenia do úradu v roku 2014 a doteraz sa jej podarilo presadiť vyššiu sadzbu parkovného pre SUV vozidlá či zúženie jazdných pruhov pre automobily so súčasným rozširovaním pruhov pre cyklistov.

Wikimedia

Primátorka a jej administratíva sa inšpirovali podobnými opatreniami, ktoré sa už zaviedli v ostatných európskych metropolách, ako sú Madrid či Rím a majú za sebou prvé úspechy v boji proti dopravným zápcham a znečistenému ovzdušiu. Parížsky krok si tak stanovuje ambiciózny cieľ znížiť znečistenie v danej oblasti až o 30 %.

Iniciatíva naráža na odpor

Napriek tomu, že mnohí obyvatelia a ekologickí aktivisti tento krok vítajú, existujú aj opačné názory. Opatrenie sa totiž týka I., II., III. a IV. okrsku, kde sa nachádza množstvo vychytených reštaurácii, kaviarní či butikov a práve táto skupina podnikateľov sa obáva, že obmedzenia môžu viesť k poklesu návštevnosti v ich prevádzkach a obchodoch.

Tvrdia, že zákazníci budú mať problém dostať sa k ich prevádzkam, čo priamo ohrozí ich zisky. Táto argumentácia bola dokonca úspešná už v roku 2021, kedy sa Hidalgo usilovala prvýkrát o zavedenie obmedzení pre automobily.

Mapa Paríža s vyznačeným obmedzením v 1. až 4. okrsku

Radnica mesta sa s nespokojnou časťou stretla a po diskusiách umožnila rozšírenie krátkodobých výnimiek pre majiteľov vozidiel, ktorí plánujú v oblasti nakupovať alebo využívať služby. Toto riešenie však bojuje s očividným problémom – kontrolou.

Zatiaľ totižto nie je jasné, akým spôsobom sa budú môcť vodiči preukázať, že majú oprávnený krátkodobý vstup práve za účelom nákupu či napríklad návštevy reštaurácii. Systém tak bude najbližších šesť mesiacov fungovať bez rozdávania finančných pokút a bude sa zameriavať na edukáciu a osvetu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú